Dieselvev på m20b23
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Dieselvev på m20b23
Visst ska de gå att ta
veven från en 324td?!
Måst man använda disel stakarna lr funkar
de me original stakarna?
Om man använder diselveven får man lägre komp då?
///zemrén
veven från en 324td?!
Måst man använda disel stakarna lr funkar
de me original stakarna?
Om man använder diselveven får man lägre komp då?
///zemrén
Jag har ju 325e och den har ju diselvev orginal. men jag vet inte om man måste byta stakarna. Men du kan skicka ett mail till Bmw grupp sverge(BMW.se) Och ställ frågan om stakarna är lika långa. sen vet du.
Kompet vågar jag inte svara på men du får ju större slaglängd.
Kann kolla i mina papper vad jag har för komp om du väldigt gäna vill veta, säg till i så fall.
Kompet vågar jag inte svara på men du får ju större slaglängd.
Kann kolla i mina papper vad jag har för komp om du väldigt gäna vill veta, säg till i så fall.
Team Tiger Racing
------------------------------------------------------
Erik Almhill
Taberg
------------------------------------------------------
Erik Almhill
Taberg
-
- Legend!
- Kontakt:
Vänta lite här nu. Komptryck är inte samma sak som kompression.
Kompressionen är förhållandet mellan slagvolymen och kompresionsvolymen.
För att förenkla det lite. Säg att vi har en 1liters motor. (1000cc)
Om vi har ett kompresionsförhållande på 10:1 vilket är ganska vanligt så betyder det då alltså att slagvolymen är 1000cc och kompresionsvolymen 100cc. Sen får man ju dela det på antaler cylindrar för att få volymen per cylinder. Om vi nu stoppar i en dieselvev som har 81mm i slag mot 323:ans 76,8 så blir det 4,2mm längre slag, alltså 4,2/2=2.1mm kortare vevstakar behövs.
Vad händer nu då? Jo slagvolymen blir större men kompresionsvolymen blir densamma. Alltså ökar kompressionen, 1100cc/100cc = 11:1
Alltså ökar vi slagvolymen ökar kompressionen. Kompression är förhållandet mellan slagvolym och kompressionvolym.
Kompressionstryck är det tryck i BAR som uppstår av att kolven snabbt pressas uppåt och kan variera mycket på olika bilar. Har inte så mycket med kompressionen att göra.
För att återgå till ämnet. Det finns inga 2,1mm kortare vevstakar som skulle passa bra. Leta upp ett 325block istället för mer volym. Stoppa sedan i en dieselvevaxel i den och ta dina 323vevstakar och plana blocket 2,1 mm. vipps så har du 2.7liters M20 med 200hk.
Om vi har ett kompresionsförhållande på 10:1 vilket är ganska vanligt så betyder det då alltså att slagvolymen är 1000cc och kompresionsvolymen 100cc. Sen får man ju dela det på antaler cylindrar för att få volymen per cylinder. Om vi nu stoppar i en dieselvev som har 81mm i slag mot 323:ans 76,8 så blir det 4,2mm längre slag, alltså 4,2/2=2.1mm kortare vevstakar behövs.
Vad händer nu då? Jo slagvolymen blir större men kompresionsvolymen blir densamma. Alltså ökar kompressionen, 1100cc/100cc = 11:1
Alltså ökar vi slagvolymen ökar kompressionen. Kompression är förhållandet mellan slagvolym och kompressionvolym.
Kompressionstryck är det tryck i BAR som uppstår av att kolven snabbt pressas uppåt och kan variera mycket på olika bilar. Har inte så mycket med kompressionen att göra.
För att återgå till ämnet. Det finns inga 2,1mm kortare vevstakar som skulle passa bra. Leta upp ett 325block istället för mer volym. Stoppa sedan i en dieselvevaxel i den och ta dina 323vevstakar och plana blocket 2,1 mm. vipps så har du 2.7liters M20 med 200hk.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
de är annat borr i dem. 84mm i 325 mot 80mm för 320/323.
Om man vill snåla så borde gå att köpa en bottendel från en 2,5 (kostar kanske 1500kr) och sedan ta el och allt från din 323a. Dock så bör man då bearbeta toppens förbränningsrum något för att få de bättre samt att man får mindre ventiler än i en "äkta" 325 topp. Men jag tycker inte de är någon bra lösning heller, bästa är faktiskt i sista änden att ha en riktigt 325 motor, de tycker jag lönar sig i längden!
323 är egentligen sämre att utgå från än 320 om man vill ta ut lite effekt, den är ju bara strokad och ska därmed vara lite mer instabil.
Å andra sidan kan du nog utan problem ta ut bra med effekt ur din 2,3. Borr är ju mest lyx för att få mer vrid i ditt fall.
Om man vill snåla så borde gå att köpa en bottendel från en 2,5 (kostar kanske 1500kr) och sedan ta el och allt från din 323a. Dock så bör man då bearbeta toppens förbränningsrum något för att få de bättre samt att man får mindre ventiler än i en "äkta" 325 topp. Men jag tycker inte de är någon bra lösning heller, bästa är faktiskt i sista änden att ha en riktigt 325 motor, de tycker jag lönar sig i längden!
323 är egentligen sämre att utgå från än 320 om man vill ta ut lite effekt, den är ju bara strokad och ska därmed vara lite mer instabil.
Å andra sidan kan du nog utan problem ta ut bra med effekt ur din 2,3. Borr är ju mest lyx för att få mer vrid i ditt fall.
/Andreas
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Lotus Samuel skrev:Vänta lite här nu. Komptryck är inte samma sak som kompression.

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Dieselveven? Den ha ja int köpt än....Andreas K skrev:sälj veven till mig dåBeeMeR_323tic skrev:Ok...
Då kanske man ska skita i dieselveven,
å bara beställa nya lager.. Passsar diesel lagren....
Tacksam för svaren...
mvh ///zemrén
Du Lotus Samuel ja ha turbo på BMWn så de
gör ju inge om ja får lägre kompde skulle bara vara bra...
För de va de ja tänkte om de skulle kunna bli me dieselveven å
några andra stakar...
///zemrén
-
- Legend!
- Kontakt:
Jo jag vet. Men om du hade haft en 325:a så hade du haft 135mm vevstakar och kunde kört med 323:ans som är 130mm och alltså kortare. Nu har du ju redan dom korta och jag vet inte om det finns några kortare än 130mm som passar. Sen bör kolven vända ända uppe vid kanten på blocket för att undvika spikningar. Och det gör den ju inte om man bara tar kortare vevstakar för att sänka kompet.BeeMeR_323tic skrev: Du Lotus Samuel ja ha turbo på BMWn så de
gör ju inge om ja får lägre kompde skulle bara vara bra...
För de va de ja tänkte om de skulle kunna bli me dieselveven å
några andra stakar...
///zemrén
-
- Legend!
- Kontakt:
Japp. Om du ska köpa nya så köp rätt färg med rätt spel. Veven är märkt med en färg. Och om den inte är sliten så ska det stämma.BeeMeR_323tic skrev:Ok..
Bra då vet ja, då få ja ordna en koppar platta
som e typ 2-3mm..
Passa diesel lagren på origional veven?
///zemrén
-
- Legend!
- Kontakt:
Visst. Men dom vanliga 325lagrena passar också och är billigare. Diesel lagrena är lite special för att dom ska tåla lite mer stryk. Men 325 lagrena klarar ju lätt 700-800hk så dom duger.BeeMeR_323tic skrev:Så om man kan se vilken färg de e så då kan man beställaLotus Samuel skrev:Japp. Om du ska köpa nya så köp rätt färg med rätt spel. Veven är märkt med en färg. Och om den inte är sliten så ska det stämma.
diesel lagren..
///zemrén

-
- Legend!
- Kontakt:
Finns Röd Blå Gul har jag för mig.BeeMeR_323tic skrev:ok... Tack för all hjälp..
Då blir de 325 lager....
Finns de många olika 325 lager också lr
är de bara å beställa några på en gång?
///zemrén
Man ska ha 6st med hål i till blocket + ett axiallager
Sen ska man ha 6st utan hål i överfallen + ett axiallager.
Alltså 6+1+6+1
-
- Legend!
- Kontakt: