Dieselvev på m20b23

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Dieselvev på m20b23

Inlägg av BeeMeR »

Visst ska de gå att ta
veven från en 324td?!

Måst man använda disel stakarna lr funkar
de me original stakarna?

Om man använder diselveven får man lägre komp då?

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Vadå 300
Superpostare!
Inlägg: 120
Blev medlem: 21 maj 2003 08:02
Ort: Taberg

Inlägg av Vadå 300 »

Jag har ju 325e och den har ju diselvev orginal. men jag vet inte om man måste byta stakarna. Men du kan skicka ett mail till Bmw grupp sverge(BMW.se) Och ställ frågan om stakarna är lika långa. sen vet du.

Kompet vågar jag inte svara på men du får ju större slaglängd.

Kann kolla i mina papper vad jag har för komp om du väldigt gäna vill veta, säg till i så fall.
Team Tiger Racing
------------------------------------------------------
Erik Almhill
Taberg
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

Skulle inte vara dumt å veta kompen på din bil...

Om jag sätter dit kortare stakar bör ja väll få
lägre komp lr?!

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Vadå 300
Superpostare!
Inlägg: 120
Blev medlem: 21 maj 2003 08:02
Ort: Taberg

Inlägg av Vadå 300 »

Vad jag kann hitta under sörvisinstruktioner
så ska komp trycket ligga på 10-11 bar

Och om du sätter dit kottare stakar så borde du väll få ett lägre komp Ja
Team Tiger Racing
------------------------------------------------------
Erik Almhill
Taberg
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Vänta lite här nu. Komptryck är inte samma sak som kompression.

Kompressionen är förhållandet mellan slagvolymen och kompresionsvolymen.

För att förenkla det lite. Säg att vi har en 1liters motor. (1000cc)
Om vi har ett kompresionsförhållande på 10:1 vilket är ganska vanligt så betyder det då alltså att slagvolymen är 1000cc och kompresionsvolymen 100cc. Sen får man ju dela det på antaler cylindrar för att få volymen per cylinder. Om vi nu stoppar i en dieselvev som har 81mm i slag mot 323:ans 76,8 så blir det 4,2mm längre slag, alltså 4,2/2=2.1mm kortare vevstakar behövs.

Vad händer nu då? Jo slagvolymen blir större men kompresionsvolymen blir densamma. Alltså ökar kompressionen, 1100cc/100cc = 11:1

Alltså ökar vi slagvolymen ökar kompressionen. Kompression är förhållandet mellan slagvolym och kompressionvolym.
Kompressionstryck är det tryck i BAR som uppstår av att kolven snabbt pressas uppåt och kan variera mycket på olika bilar. Har inte så mycket med kompressionen att göra.



För att återgå till ämnet. Det finns inga 2,1mm kortare vevstakar som skulle passa bra. Leta upp ett 325block istället för mer volym. Stoppa sedan i en dieselvevaxel i den och ta dina 323vevstakar och plana blocket 2,1 mm. vipps så har du 2.7liters M20 med 200hk.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

Finns de några andra kolvar som går att använda då?

Is kolvarna ska väll gå att använda i 325:an funkar dom
i 323:an också lr e de annan borr?

Tack för svaren....

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

de är annat borr i dem. 84mm i 325 mot 80mm för 320/323.

Om man vill snåla så borde gå att köpa en bottendel från en 2,5 (kostar kanske 1500kr) och sedan ta el och allt från din 323a. Dock så bör man då bearbeta toppens förbränningsrum något för att få de bättre samt att man får mindre ventiler än i en "äkta" 325 topp. Men jag tycker inte de är någon bra lösning heller, bästa är faktiskt i sista änden att ha en riktigt 325 motor, de tycker jag lönar sig i längden!

323 är egentligen sämre att utgå från än 320 om man vill ta ut lite effekt, den är ju bara strokad och ska därmed vara lite mer instabil.

Å andra sidan kan du nog utan problem ta ut bra med effekt ur din 2,3. Borr är ju mest lyx för att få mer vrid i ditt fall.
/Andreas
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Lotus Samuel skrev:Vänta lite här nu. Komptryck är inte samma sak som kompression.

Kompressionen är förhållandet mellan slagvolymen och kompresionsvolymen.

För att förenkla det lite. Säg att vi har en 1liters motor. (1000cc)
Om vi har ett kompresionsförhållande på 10:1 vilket är ganska vanligt så betyder det då alltså att slagvolymen är 1000cc och kompresionsvolymen 100cc. Sen får man ju dela det på antaler cylindrar för att få volymen per cylinder. Om vi nu stoppar i en dieselvev som har 81mm i slag mot 323:ans 76,8 så blir det 4,2mm längre slag, alltså 4,2/2=2.1mm kortare vevstakar behövs.

Vad händer nu då? Jo slagvolymen blir större men kompresionsvolymen blir densamma. Alltså ökar kompressionen, 1100cc/100cc = 11:1

Alltså ökar vi slagvolymen ökar kompressionen. Kompression är förhållandet mellan slagvolym och kompressionvolym.
Kompressionstryck är det tryck i BAR som uppstår av att kolven snabbt pressas uppåt och kan variera mycket på olika bilar. Har inte så mycket med kompressionen att göra.



För att återgå till ämnet. Det finns inga 2,1mm kortare vevstakar som skulle passa bra. Leta upp ett 325block istället för mer volym. Stoppa sedan i en dieselvevaxel i den och ta dina 323vevstakar och plana blocket 2,1 mm. vipps så har du 2.7liters M20 med 200hk.
:roll:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

Ok...
Då kanske man ska skita i dieselveven,
å bara beställa nya lager.. Passsar diesel lagren :confused: ....

Tacksam för svaren...

mvh ///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

BeeMeR_323tic skrev:Ok...
Då kanske man ska skita i dieselveven,
å bara beställa nya lager.. Passsar diesel lagren :confused: ....

Tacksam för svaren...

mvh ///zemrén
sälj veven till mig då ;)
/Andreas
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

Andreas K skrev:
BeeMeR_323tic skrev:Ok...
Då kanske man ska skita i dieselveven,
å bara beställa nya lager.. Passsar diesel lagren :confused: ....

Tacksam för svaren...

mvh ///zemrén
sälj veven till mig då ;)
Dieselveven? Den ha ja int köpt än....

Du Lotus Samuel ja ha turbo på BMWn så de
gör ju inge om ja får lägre kompde skulle bara vara bra...
För de va de ja tänkte om de skulle kunna bli me dieselveven å
några andra stakar...

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

BeeMeR_323tic skrev: Du Lotus Samuel ja ha turbo på BMWn så de
gör ju inge om ja får lägre kompde skulle bara vara bra...
För de va de ja tänkte om de skulle kunna bli me dieselveven å
några andra stakar...

///zemrén
Jo jag vet. Men om du hade haft en 325:a så hade du haft 135mm vevstakar och kunde kört med 323:ans som är 130mm och alltså kortare. Nu har du ju redan dom korta och jag vet inte om det finns några kortare än 130mm som passar. Sen bör kolven vända ända uppe vid kanten på blocket för att undvika spikningar. Och det gör den ju inte om man bara tar kortare vevstakar för att sänka kompet.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

Ok..
Bra då vet ja, då få ja ordna en koppar platta
som e typ 2-3mm..

Passa diesel lagren på origional veven?

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

BeeMeR_323tic skrev:Ok..
Bra då vet ja, då få ja ordna en koppar platta
som e typ 2-3mm..

Passa diesel lagren på origional veven?

///zemrén
Japp. Om du ska köpa nya så köp rätt färg med rätt spel. Veven är märkt med en färg. Och om den inte är sliten så ska det stämma.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

Lotus Samuel skrev:Japp. Om du ska köpa nya så köp rätt färg med rätt spel. Veven är märkt med en färg. Och om den inte är sliten så ska det stämma.
Så om man kan se vilken färg de e så då kan man beställa
diesel lagren..

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

BeeMeR_323tic skrev:
Lotus Samuel skrev:Japp. Om du ska köpa nya så köp rätt färg med rätt spel. Veven är märkt med en färg. Och om den inte är sliten så ska det stämma.
Så om man kan se vilken färg de e så då kan man beställa
diesel lagren..

///zemrén
Visst. Men dom vanliga 325lagrena passar också och är billigare. Diesel lagrena är lite special för att dom ska tåla lite mer stryk. Men 325 lagrena klarar ju lätt 700-800hk så dom duger. :)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

ok... Tack för all hjälp..
Då blir de 325 lager....

Finns de många olika 325 lager också lr
är de bara å beställa några på en gång?

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

BeeMeR_323tic skrev:ok... Tack för all hjälp..
Då blir de 325 lager....

Finns de många olika 325 lager också lr
är de bara å beställa några på en gång?

///zemrén
Finns Röd Blå Gul har jag för mig.
Man ska ha 6st med hål i till blocket + ett axiallager
Sen ska man ha 6st utan hål i överfallen + ett axiallager.

Alltså 6+1+6+1
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

600:- för blocket va billit, men vad kostar int frakten hit upp :(

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Skriv svar