Hur funkar det här med älgjakt??

Allt som INTE handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Hur funkar det här med älgjakt??

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Sitter dom i ett torn och skjuter på allt som rör sig eller? Blir dom skitsura om man kör runt med en cross i skogen å väsnas? Körde nämligen lite idag och hade tänkt att göra det imån också. Man kanske ska ta på sig skottsäker väst? Någon som vet?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Hallå!! Ingen "bonne" här som vet? Nu åker jag snart :-?
danne
Administratör
Kontakt:

Inlägg av danne »

Det är RÄTT dumt att köra cross i skogen under älgjakt.
Dels riskerar du att bli skjuten, vilket inte är troligt eftersom du väsnas.
Men framför allt så skrämmer du bort djuren!!!!
Älgarna ska avskjutas för att minimera olyckorna, och detta saboterar du när du skrämmer djuren.
Nåt att tänka på nästa gång du nästan kör på en älg.

PS. Sen kanske du blir jagad av arga jägare med gevär...
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

danne skrev:Det är RÄTT dumt att köra cross i skogen under älgjakt.
Dels riskerar du att bli skjuten, vilket inte är troligt eftersom du väsnas.
Men framför allt så skrämmer du bort djuren!!!!
Älgarna ska avskjutas för att minimera olyckorna, och detta saboterar du när du skrämmer djuren.
Nåt att tänka på nästa gång du nästan kör på en älg.

PS. Sen kanske du blir jagad av arga jägare med gevär...
Men du är ju inte bonne... Chansen att man skrämmer dom till en jägare eller från en jägare bör ju vara ganska lika så det spelar väl ingen roll.
Hur i hela livet VET man att det är älgjakt och NÄR det är älgjakt då?? Nu råkade det va så att det va en på jobbet som va ledig pga älgjakt så därför misstänker jag att det är det nu. Hur ska man annars veta det???
Sen så skjuter dom precis så många dom får skjuta ändå så det har inget med att göra om man kör på en älg eller inte.
danne
Administratör
Kontakt:

Inlägg av danne »

Lotus Samuel skrev:Men du är ju inte bonne... Chansen att man skrämmer dom till en jägare eller från en jägare bör ju vara ganska lika så det spelar väl ingen roll.
Hur i hela livet VET man att det är älgjakt och NÄR det är älgjakt då?? Nu råkade det va så att det va en på jobbet som va ledig pga älgjakt så därför misstänker jag att det är det nu. Hur ska man annars veta det???
Sen så skjuter dom precis så många dom får skjuta ändå så det har inget med att göra om man kör på en älg eller inte.
Behöver väl inte va bonde för att tycka att det är dumt?

Ang när det är älgjakt... Jag vet inte, man får väl höra sig för. En del jagar en dag eller två, en del jagar i flera månader.

Visst, det skjuts av ganska många älgar, men tänk om alla var ute i skogen och väsnades, då skulle det inte bli mycket skjutet.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Lotus Samuel skrev:Hallå!! Ingen "bonne" här som vet? Nu åker jag snart :-?
Jop serru. här har du en bonne! Iaf uppväxt som det.. .. sen att jag pluggar till systemprogrammerare är ju en annan sak.. Hur man vet att det är älgjakt.. Ja du.,, det är lite olika runtikring landet men där jag bor( typ hova) är det denna veckan som har vart nu.. Fast sen är det allt rätt många som jagar även efter älgjakten.. om inte kvoten är uppskjuten än..Chansena tt du blir skjuten lär ju vara rätt minimal.. såvida du inte kärringskör ordentligt så de inte hör dig då.. Fast det klart.. finns ju de som blandar i en del i kaffet har man ju hört så vem vet.. Fast det lär nog inte vara så uppskattat.. Av jägaran.. men det känns som allt detta är rätt givet..

Jag skulle nog vänta nån vecka med att börna.. för grannsämjans skull.. tror jag... :wink: Fast å andra sidan är det så skoj att köra så..

Fast nu har du ju redan vart ute så antar jag .. du överlevde eller?
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

I fredags överlevde jag men igår blev det inte mycket åkt för det va så snuskigt halt med all snö. Jag får nog vänta ett tag till snön smält och jägarna nyktrat till. :wink:
Feffe
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Feffe »

Jakten börjar den andra måndagen i oktober här nere i södra sverige, och den första måndagen i september i norra. Vet inte riktigt var gränsen går. Hur länge man håller på bestäms varje år av länsstyrelsen där man bor. Tror att det brukar vara typ två veckor här nere. Sen finns det även en period i slutet på nov då man kan jaga kalvar. Nu får man ju bara skjuta kalv om den är en ko som har två, i och med att de diar fortfarande. Skjuter man då den enda kalven så får kon problem och onödigt ont.

Angående cross, så får du ju vara ute och åka på vägarna, men man behöver ju inte utmana ödet. Hos oss så brukar vi ha skyltar som det står "älgjakt pågår" på. Sen så blir väl inte jägarna direkt glada om du skrämmer älgarna. Du kan nog köra hos oss. Vi såg inte en älg i vårt jaktlag som vi kunde skjuta på. Bara en ko+kalv och en 6-taggare, som vi sparar.

Stefan Karlsson

Tar det piano. Ofta.
Feffe
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Feffe »

Sen så beror det ju på hur många man får skjuta med på jaktlagets kvot. En del mindre har så att de bara får skjuta ett djur. Våra grannar gick ut klockan nio i måndags. Halv tio hade de jagat färdigt för i år......

Stefan Karlsson

Tar det piano. Ofta.
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Feffe skrev:Sen så beror det ju på hur många man får skjuta med på jaktlagets kvot. En del mindre har så att de bara får skjuta ett djur. Våra grannar gick ut klockan nio i måndags. Halv tio hade de jagat färdigt för i år......

sånt är sååå kul... not!

ett års väntan.. på en halvtimme! kul :cry:
Skriv svar