jag vill ha turbo i min fiat

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

zigma
Postare
Kontakt:

Inlägg av zigma »

hej...
Jag har en fiat 128 3p sport coupe -79
men jag vill ha lite mer power i den...
nu e det bara ca 90 hk.. och jag tror att en turbo skulle sitta fint... men går det tror ni..
Fiat 128 3p...
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Måste nog göra dig besviken. Årsmodeller efter 1975 har avgascertifierade motorer som inte får ändras. Ett kryphål, som visserligen är lite halvomoraliskt, är att byta chassinummer. Alltså åka till skroten och leta reda på en likadan modell men äldre än -75 och såga bort alla plåtbitar man hittar som har ett chassinr på sig. Det kan bli lite krångel att besiktiga en sån bil. Skaffa hellre en äldre bil, det blir enklare då.
zigma
Postare
Kontakt:

Inlägg av zigma »

okej.. .det var tråkigt... men kan man inte trimma den lite på nåt annat sätt.....
Fiat 128 3p...
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Klart du kan! Vassare kamaxlar, högkompressionskolvar, programmerbara insprut, extraktorgrenrör, listan kan göras lång. Men det som egentligen är billigast är att lätta bilen så mycket som går, släng ut all inredning, hacka bort ljuddämpningsmattor, gjut skärmar och huv i glasfiber (kan bli lite dyrt). Grundregeln är; Allt som inte får bilen att gå fortare kan man slänga ut.
zigma
Postare
Kontakt:

Inlägg av zigma »

men den väger bara 950kg och så vill jag gärna kunna köra nån kompis nån gång... och så sitter det redan en rally kamaxel iden...
Fiat 128 3p...
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Naturligtvis så KAN du ju turbokonvertera din -79:a och alla andra from -76.
Men det är ju nästan omöjligt att köra med det lagligt. Men det finns ju många som gör så.
Det blir ju bara lite trixigare att besiktiga och klara flygande besiktningar osv, men det går ju.
Finns din bilmodell -75 o tidigare så kan det ju va värt med ett byte kanske.... eller inte.. eller.. ja.
zigma
Postare
Kontakt:

Inlägg av zigma »

kan jag inte bara byta motor.... om det nu var den som inte fick ändras... eller...
Fiat 128 3p...
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Det som du kan göra så är ju att du stoppar i en turbomotor som redan är en turbomotoror man säjer så. Men då får ju inte effekten vara mer än typ 10% högre än bilens standardeffekt eller nåt. O når liknade för vridmomentet.
Men det kan ju va en lösning, för turbomotorer är ju oftast lättrimmade.
Men nån lätt lösning tror jag inte att det är.
zigma
Postare
Kontakt:

Inlägg av zigma »

ne... men... den går ju rättså bra som det är.. och såna där högokmpresions kolvar lär vel va dyra.. och min budget e inte allt för stor... så jag får säkert klara mig som den är..... det skull va roligt o komma på nån sån där bil träff.. men jag bor i dalarna
(i orsa) och det blir lite långt och åka.. men jag får se.....
Fiat 128 3p...
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Det är lite trixigt att byta motor också, dels får effekten inte överstiga den som fiat har typat 128:an med. Vad den effekten är vet dom på bilprovningen. Finns det inga uppgifter om detta så brukar man tillämpa en generell regel om 10% effektökning och 20?% vridökning. Dessutom måste fiat (eller var det motortillverkaren?) intyga att den motorn är godkänd i fiaten och dom intygen brukar tydligen vara ganska svåra att få tag på. Det är ju inte säkert att Fiat är så tjuriga. Men det finns ytterligare en väg att gå.
Du kan registreringsbesikta som ombyggt fordon. Då faller kravet på intyg,
För att kunna reg.besikta som ombyggt fordon måste du byta:
1)Fram- och/eller bakvagn
2)Motor och kraftöverföring
3)Bromssystem
4)Del av karosserie (typ)
och detta så att prestandan inte oväsentligt förändras, eller nåt. Det här är taget lite ur mitt minnes dunkla labyrinter men på ett ungefär är det så. Och ja just det ja, du måste inte göra alla dom där grejerna, det räcker med att du uppfyller en av dom, gör du för mycket så finns det risk att bilprovningen tycker att du har byggt om för mycket och då blir det amatörbyggt fordon istället och det vill du inte... :smile:

Angående effekten så får den på ombyggt och amatörbyggt fordon inte överstiga 10kw/100kg. Men ta kontakt med din lokala bilprovning så kan dom säkert hjälpa dig :smile: Det är ganska luddiga regler och formuleringar (som vanligt) så jag rekommenderar verkligen att du har bilprovningens "välsignelse" innan du sätter igång :smile:
R2D2
Postare
Kontakt:

Inlägg av R2D2 »

B280E 2.8L V6a i en volvo 340..

Jo den gick bra. På åkern.

Inte en tanke på att försöka få den reggad..

//Janne
Gäst

Inlägg av Gäst »

Effekten får ökas med 20% och vridmomentet med 10% utan reg.bes. Kolla på bilprovningens hemsida, där står rätt mycket.
bmw2002
Postare
Kontakt:

Inlägg av bmw2002 »

Tja!

jag har enkompis som har 2 st fiat turbo en är reservdelsbil är du intresserado köpa kan jag höra med honom för jag tror att han skulle göra sig av med en ena bilen. Sen syns ju inte den lilla turbon så väl så polisen ser nog in te den.
lillskogis

Inlägg av lillskogis »

Hur är det med skattebefriade bilar då? Om man byter motorn så att den överskrider vrid och/eller effektöknings gränserna, måste det bli ett ombyggt fordon och isåfall fortsätter den att vara skattebefriad?
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

lillskogis skrev:Hur är det med skattebefriade bilar då? Om man byter motorn så att den överskrider vrid och/eller effektöknings gränserna, måste det bli ett ombyggt fordon och isåfall fortsätter den att vara skattebefriad?
Ombyggt fordon behåller sin årsmodel medan amatörbyggt fordon får besiktningsårets årsmodel.
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

bmw2002 skrev:Tja!

jag har enkompis som har 2 st fiat turbo en är reservdelsbil är du intresserado köpa kan jag höra med honom för jag tror att han skulle göra sig av med en ena bilen. Sen syns ju inte den lilla turbon så väl så polisen ser nog in te den.
Kontakta "turbo", han kör Fiat Uno Turbo. Han skulle nog vara intresserad av en reservdelsbil. Kanske han även kan hjälpa dig "zigma" med lite idér.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Skriv svar