När stunden var inne för mig att bege mig de 3 milen hem till Gammelstad så hade det frusit på en smula.
Som en del säkert har läst så kör jag hellre 80-85 än 120-180. Men så igår fick jag för mig att pressa farsans gamla 300 D från -87 till max. Då det regnat tidigare under kvällen så var det ett synnerligen halt väglag som bjöds mig. Mellan just Boden och Gammelstad så finns det 11 kameror utplacerade, men dessa behöver nog inte ens mina barnbarn vara oroliga för.
De har inte fungerat på 8 månader nu.
Så i med Driven (det är en aut.) och iväg.
När jag la i 3:an på automaten och gjorde min första omkörning gick det ca 110 och jag fick ett fint ställ hela omkörningen, upp till 130 då det var dags att lägga i D-läget igen. Men som jag lagt mig till rätta i behagliga 150 så kom det en bil och ville om.
En röd Audi S2 som gick på fyrhjulsställ med långfingerpekande passagerare.
Hur tror ni man reagerar när man siter i en tysk och blir omkörd av en annan tysk?
Just det, jag skulle bara om! Trots detta sätter jag Volvo högst på listan.
Jag fick ladda i säkert 2 km innan jag kom ikapp, men då hade han (jag såg att det inte var en tjej) kommit ikapp en sådan där slicka-mitten-vägen-Svensson. Så vi fick bromsa stenhårt båda två. Det verkade som om han var nöjd och inte ville visa mer, jag fick ju fetspö. Men icket, man kan ju inte jämföra acc på en 4WD och en 2WD, speciellt inte mellan en MB 300 D(öd) och en S2:a. Det är ju hur fort man kan köra som visar på skicklighet. Så jag drog på och försvann förbi de båda.
Efter ca 2 km hittade jag en bondtölp till, även han strax till vänster om mittlinjen (i min färdriktning) och snart var Audin ifatt. Vi fick möte och jag la mig ca 70 meter bakom snigeln för att hinna få upp fart till nästa avancemang.
Men tror ni inte idioten i S2:an började köra om, med möte, halt väglag och ett fyrhjulsställ som nästan resulterade i att bonden framför körde i diket.
Usch vad arg jag blev.
Så jag väntade och väntade, till slut fick jag en raka på 3 km och laddade om den numer vettskrämde söndagsbilisten i ca 150 med ställ och släppte inte förän jag passerade Apa..jag menar Audin i 190.
Än en gång segrade det goda och jag kunde stolt segla in på parkeringen hemma och dra ur värmen från motorrummet in i kupén genom fläkten.
Kobban, älskar ställ i 150+!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Kobban den 2001-12-03 15:18 ]</font>