Köra fort, ett litet kåseri.

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Igår hade jag och resten av min kör en fin konsert på Johanneskyrkan i Boden. Mycket folk och lika mycket svett.
När stunden var inne för mig att bege mig de 3 milen hem till Gammelstad så hade det frusit på en smula.
Som en del säkert har läst så kör jag hellre 80-85 än 120-180. Men så igår fick jag för mig att pressa farsans gamla 300 D från -87 till max. Då det regnat tidigare under kvällen så var det ett synnerligen halt väglag som bjöds mig. Mellan just Boden och Gammelstad så finns det 11 kameror utplacerade, men dessa behöver nog inte ens mina barnbarn vara oroliga för.
De har inte fungerat på 8 månader nu.
Så i med Driven (det är en aut.) och iväg.
När jag la i 3:an på automaten och gjorde min första omkörning gick det ca 110 och jag fick ett fint ställ hela omkörningen, upp till 130 då det var dags att lägga i D-läget igen. Men som jag lagt mig till rätta i behagliga 150 så kom det en bil och ville om.
En röd Audi S2 som gick på fyrhjulsställ med långfingerpekande passagerare.
Hur tror ni man reagerar när man siter i en tysk och blir omkörd av en annan tysk?
Just det, jag skulle bara om! Trots detta sätter jag Volvo högst på listan.
Jag fick ladda i säkert 2 km innan jag kom ikapp, men då hade han (jag såg att det inte var en tjej) kommit ikapp en sådan där slicka-mitten-vägen-Svensson. Så vi fick bromsa stenhårt båda två. Det verkade som om han var nöjd och inte ville visa mer, jag fick ju fetspö. Men icket, man kan ju inte jämföra acc på en 4WD och en 2WD, speciellt inte mellan en MB 300 D(öd) och en S2:a. Det är ju hur fort man kan köra som visar på skicklighet. Så jag drog på och försvann förbi de båda.
Efter ca 2 km hittade jag en bondtölp till, även han strax till vänster om mittlinjen (i min färdriktning) och snart var Audin ifatt. Vi fick möte och jag la mig ca 70 meter bakom snigeln för att hinna få upp fart till nästa avancemang.
Men tror ni inte idioten i S2:an började köra om, med möte, halt väglag och ett fyrhjulsställ som nästan resulterade i att bonden framför körde i diket.
Usch vad arg jag blev.
Så jag väntade och väntade, till slut fick jag en raka på 3 km och laddade om den numer vettskrämde söndagsbilisten i ca 150 med ställ och släppte inte förän jag passerade Apa..jag menar Audin i 190.
Än en gång segrade det goda och jag kunde stolt segla in på parkeringen hemma och dra ur värmen från motorrummet in i kupén genom fläkten.

Kobban, älskar ställ i 150+! :cool:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Kobban den 2001-12-03 15:18 ]</font>
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

190 med en 87:ans 300D...? Låter inte det lite trimmat??

Volvo 760 td:
http://hem.passagen.se/petnoga/bilder/trimmad.jpg
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2001-12-03 18:10, petnoga wrote:
190 med en 87:ans 300D...? Låter inte det lite trimmat??

Volvo 760 td:
http://hem.passagen.se/petnoga/bilder/trimmad.jpg

Nej, jag har pressat upp den i 200 sommartid, kan ju säg att det är INTE svnesk miljö-shitsdiesel den går på. Hehe...
Sen är ju hastighetsmätaren kanske inte så tillförlitlig på en -87:a.

petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Jag släppte vår 760 efter 180. Den ska göra 195 enligt intruktionsboken (ny)
Den är sänkt och har högfartsdäck, så det var inga oroligheter på så sätt. Det enda var att jag körde i en nerförsbacke och varvräknaren började gå lite för långt in på rött. Sen kom jag på att den visar lite fel...så det blir ett nytt försök när vi reggar in den nästa gång. Sist vi körde med bilen var till Punkt den 28:e april... Bilen har "bara" gått 38'000mil.

Bilden är tagen på en raksträcka utanför Västerås. Bilen var vid tillfället "photoshoptrimmad"...
Petrus
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Bilden är tagen på en raksträcka utanför Västerås. Bilen var vid tillfället "photoshoptrimmad"...

Bild, vilken bild???? :???:
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Fort kan man åka på nerlagda flygbanor :wink:

Är det någon som känner till lite nerlagda banor runt om i Sverige så säg till!!!!
Kan ju vara kul att ordna lite träffar på sådana ställen.

Eller?!!!

/M
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

On 2001-12-04 12:27, Mae wrote:

Är det någon som känner till lite nerlagda banor runt om i Sverige så säg till!!!!

Eller?!!!

/M
Du kan va lugn.
Det kommer, det kommer.

Sture!!!!!!! (du vet vad du ska göra)
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

On 2001-12-04 12:27, Mae wrote:

Eller?!!!

/M
Det är ju så jobbigt när det är så kort sträcka, men en 300 D behöver man minst en mil på sig. Framför allt för att bromsa.
Men vi kan ju alltid köra en Gumball 2002 härikring, Jävre-Kalix: 14 mil rak, lång bred och polisfri väg!
Kom hit i sommar får ni se midnattssolen också.
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Bild, vilken bild???? :???:
Den som länken ovan hänvisar till...
Petrus
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Jahha.... :roll:
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

En gång hade jag en turbokonverterad MB 300D 79. Efter trim och inställning hos El & Diesel i Aneby så gjorde den 155 typ. Inte mycket till toppfart att skryta med, med man kom fort dit. Att marscha 110-120 med 1300 kg husvagn var heller inget svårt.Att den sen skar på tvåans cylinder med fullt laddtryck och pjäxan i pannrummet är ju en annan historia...
Skriv svar