Japp nu är projektet igång men alldeles i början, handlat ett agg med ett orginal grenrör från Saab 9000t. Detta skall kompletteras med en IC från en Nissan 200sx, sen skall man klura ut hur man får plats med allt i en gammal e28 (BMW)518i, fyrcylindrig rackare på hela 105 Hk orginal (varav 75 Hk idag), tänkte att målet skulle bli 150+ hästar och att lära sig konvertera till turbosnurra....Tur att Umeå har flera skrotar som går att fynda på, det underlättar att ekonomin kan överleva projektets omfattning. Brukar ofta låta som ett litet projekt som oftast men kan åxå lätt gå överstyr...!!??
Ska väl senare lägga upp lite bilder på projektet tänkte jag + alla attitudare i närheten gärna får hjälpa till om viljan finns...
Ic:n du köpt av Göran är en Saab 9000 2,3 ic, men har suttit på en 200sx nyligt! T>änkte bara så att inte läsare tror att du köpt en orginal 200sx ic! Den e ju inte så stor om man säger så!
Lycka till Peter med bygget, jag kommer att titta till bygget ett antal gånger i vinter!
Han ska köpa min IC som de ser ut o sen köpa en likadan till, jag tror att han hade hittat en redan, sen ska han svetsa ihop dom... Då vet du Woookis..
Peace!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Hehe, tack! Kul att nån tycker den går bra! Själv tröttnar jag så fort.. Vilket är väldigt tråkigt, mycket vill ha mer grejen är enorm för mig!
Haha, det finns inget att se på mitt bygge nu! Det mesta är skabb, men nästa säsong ska jag gå igenom det mesta och fräsha till.. Samt bygga ett ordentligt grenrör! Sen montera skratt gasen förståss..
Ja med lite skrattgas så kommer det bli mer skjut i det hala! Men börjar inte du ligga nära bristningsgränsen för stakar å kolvar redan nu? >Å för att inte tala om den stackars bakaxeln! Eller blir det smidda prylar i vinter?
Förr eller senare kommer du vilja ha så stort effektuttag. Varför inte göra det förr istället för senare.
Så sant så sant, men idag är det tyvärr ekonomin som sätter gränserna, skulle den vart bättre kunde jag satsat på större grejjer. Tänkte lära upp mig på principen på en gammal 518 nu, för att sedan när rutinen kanske infinner sig, bygga på 3,5 liters sexan...
Och då handlar det om mycket mera mos.....
/MP Peter
Nu har man haft en dunder förkylning och då passat på att lära mig lite autoCAD, kanon program som man kan plotta ut alla flänsar och grenrörsdelar för svetsning av turbogrenröret.
Fått lite tips om kompsänkning, samt funderar att bygga megasquirts sprut om planeringen håller.
Kommer med lite bilder snart..
/MP Peter
Hördu wokpannan hur mycket uppskattar du effekt till idag ?? Jag har hört nånting om att grejerna i motorn och bakaxel ska palla upp emot 300 pållar, men vad vet jag om sådant egentligen...
Klart grabben ska ha hjälp Jag kommer gärna med all min enorma kunskap i fikning för en kaffe. Tänkte att det finns en hel "del" (alltså opeldel) att göra med Fiffi. Någon som gjuter i plast kanske? Skulle fått skärmarna fixade.
Gti Mange skrev:Klart grabben ska ha hjälp Jag kommer gärna med all min enorma kunskap i fikning för en kaffe. Tänkte att det finns en hel "del" (alltså opeldel) att göra med Fiffi. Någon som gjuter i plast kanske? Skulle fått skärmarna fixade.
.....Man kan ju alltid planera och spekulera över en kaffe.........det är bara att slå en pling så bränner man på en kanna lut.
/MP Peter
Jadu Flate, räknar man på stickan så borde effekten ligga kring 300hk, men man vet aldrig. Blir bänkning till sommaren.
Bakaxel, låda osv klarar väl ca 400hk skulle jag tro. Delarna i motorn är lite svårare att säga vad dom håller för såhär på sne arm, det beror ju på hur man använder effekten. Det är ju samma för drivlinan men inte lika mycket. Kolvarna håller för över 300hk om man inte ligger och pressar allt för mycket. Men dom kan ju lika gärna spikas sönder vid 180hk om allt inte står rätt till. Vevstakarna borde palla för över 350hk, och kulpenar man dem så tål dom ju lite mer åxå. Vet egentligen ingen som kört av en stake pga av att det blev för mycket effekt. Den stake jag vet som knäckts var det en skada på sedan innan, troligvis från fabrik. Veven tål en hel del åxå. Ingen i Sverige har bytt den än vad jag vet av...