vikt på fälgar?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

vikt på fälgar?

Inlägg av BOB »

Hur mycket spelar det roll hur mycket fälgarna väger? om jag har ex 1kg mer per däck hur stor roll spelar det? Det finns en honda modell som har väldigt lätta 14" orginal men behöver ju då lite högre profil för att det ska se vettigt ut mot ex 15" som jag har nu,hur påverkas detta vid ex bankörning?

Har ju hört att man ska ha så lite ofjädrad vikt som möjligt.
Robert Gustafsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

fälgarna och bromsskivor ska alltid va så lätta som möjligt pga att det är ofjädrad vikt, men också roterande massa. Så en lättare fälg behöver inte va bättre om den blir tyngre längst ut. Det kan ju hända att 14" däcken väger lite mer om man ska kompensera med högre profil.

Alltså. två olika fälgar som väger lika mycket kan ha olika mycket roterande massa beroende på var vikten sitter. Förstår du?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Om vi säger att jag får tag i dom här lätta 14" fälgarna och dom med däck väger betydligt mycket mindre och tyngdpunkten sitter på samma ställe på bägge fälgarna, om jag förstår rätt så påverkar ju profilen väghållningen också ska man försöka satsa på 15" lägre profil eller 14" högre profil men lättare?
Har kolat lite på fälgtillverkares hemsidor men jag hittar ingen vikt på fälgarna.... finns det några skapligt billiga 15" som är lätta....
Robert Gustafsson
SamuelH
Postar så det viner...
Kontakt:

Fälgar

Inlägg av SamuelH »

Ingen som har tips på några LÄTTA fälgar? Dom ska vara 17", och helst köpas så långt ifrån Sverige som möjligt!
ThomasL
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av ThomasL »

Skriv svar