I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)
Eftersom jag bygger Rekorden så sakta så hinner det poppa upp nya idéer hela tiden (det är därför den aldrig blir klar...).
Då och då under den senaste tiden har tankar på nästa (eller näst-nästa) säsongs motor ska vara för sort.
Har ett par alternativ, utan rangordning:
1. Calibra Turbo med växellåda från Omega 2,0i. Innehållet i lådan byts, om det går, mot det som sitter i nuvarande låda.
Nackdelar; toppen är "felvänd", avgasgrenröret hamnar på förarsidan. Det gillar jag inte, men det går att åtgärda, man kan vända toppen 180 grader. Detta innbär dock lite krångel med kamaxlarna och fördelaren men jag har sett motorer med denna modifiering så det borde funka. Oljetråget kan bli lite krångligt att få till.
Fördelar; ganska smidigt format på motorn, låg vikt och om man vinklar upp den helt rakt så finns det gott om plats för tuffa grenrör och stor turbo! 4 ventilstopp är bra för turbo. Så länge motorn är någorlunda fräsch och bra ihopskruvad så håller den förmodligen för drygt 300 hk.
2. Bygga vidare på den gamla gjutjärnsspisen, CIH-power! Ska den klara att lämna över 300 turbohästar så behövs troligen en 2,4 liters vev och smidda stakar. Kanske också att jag går upp till ett 2,0 block och använder B23 ET kolvar. En ganska välmasserad 2,0 med mekanisk insprutning lämnade ca 600 hk nån gång på 80-talet, så resurserna finns där.
Nackdelar; stenåldersteknik, ingen crossflowtopp=trångt för grenrör och turbo. Topplocket och förbränningsrummen är inte så bra utformade för överladdning.
Fördelar; jag kan motortypen ganska bra, den är lättmekad, delarna är billigare, jag kan behålla lådan som jag har nu.
3. Omega 2,5/3,0 V6. Lite udda val kanske, men tack vare sitt smidiga format så kan en sån motor placeras långt bak i bilen=bra viktfördelning.
Nackdelar; en 3,0 är svår att hitta med manuell låda, den jag har nu passar inte. Ganska hög kompression, dubbelt upp av det mesta (grenrör, toppackningar odyl), en massa ventiler som kan gå sönder och troligen blir det trångt att få plats med en turbo på var sida om motorn.
Sugtrim är inget alternativ, alldeles för dyrt.
Fördelar; hygglig effekt på lite plats (211 hk i en 3,0), motorn är kort och kompakt. Klarar kanske laddtryck på ca 0,5 bar utan att gräva i topparna, man kan använda små turbos=lättkörd.
En Opel ska ha en Opelmotor, frågan är bara vilken?
Då och då under den senaste tiden har tankar på nästa (eller näst-nästa) säsongs motor ska vara för sort.
Har ett par alternativ, utan rangordning:
1. Calibra Turbo med växellåda från Omega 2,0i. Innehållet i lådan byts, om det går, mot det som sitter i nuvarande låda.
Nackdelar; toppen är "felvänd", avgasgrenröret hamnar på förarsidan. Det gillar jag inte, men det går att åtgärda, man kan vända toppen 180 grader. Detta innbär dock lite krångel med kamaxlarna och fördelaren men jag har sett motorer med denna modifiering så det borde funka. Oljetråget kan bli lite krångligt att få till.
Fördelar; ganska smidigt format på motorn, låg vikt och om man vinklar upp den helt rakt så finns det gott om plats för tuffa grenrör och stor turbo! 4 ventilstopp är bra för turbo. Så länge motorn är någorlunda fräsch och bra ihopskruvad så håller den förmodligen för drygt 300 hk.
2. Bygga vidare på den gamla gjutjärnsspisen, CIH-power! Ska den klara att lämna över 300 turbohästar så behövs troligen en 2,4 liters vev och smidda stakar. Kanske också att jag går upp till ett 2,0 block och använder B23 ET kolvar. En ganska välmasserad 2,0 med mekanisk insprutning lämnade ca 600 hk nån gång på 80-talet, så resurserna finns där.
Nackdelar; stenåldersteknik, ingen crossflowtopp=trångt för grenrör och turbo. Topplocket och förbränningsrummen är inte så bra utformade för överladdning.
Fördelar; jag kan motortypen ganska bra, den är lättmekad, delarna är billigare, jag kan behålla lådan som jag har nu.
3. Omega 2,5/3,0 V6. Lite udda val kanske, men tack vare sitt smidiga format så kan en sån motor placeras långt bak i bilen=bra viktfördelning.
Nackdelar; en 3,0 är svår att hitta med manuell låda, den jag har nu passar inte. Ganska hög kompression, dubbelt upp av det mesta (grenrör, toppackningar odyl), en massa ventiler som kan gå sönder och troligen blir det trångt att få plats med en turbo på var sida om motorn.
Sugtrim är inget alternativ, alldeles för dyrt.
Fördelar; hygglig effekt på lite plats (211 hk i en 3,0), motorn är kort och kompakt. Klarar kanske laddtryck på ca 0,5 bar utan att gräva i topparna, man kan använda små turbos=lättkörd.
En Opel ska ha en Opelmotor, frågan är bara vilken?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Om du vill bygga på lite äldre, kan du ju alltid ta en gammal Commodore gjutjärnssexa, bygga på två små turbosar, och smidda kolvar. Stor och tung motor visserligen, sen kanske det blir lite krångligt att mappa en sån motor...vad vet jag.
Annars finns det ju en välbekant motor, 2,6 rak. Visserligen tung också. Den har ju 156hk original (om jag nu minns rätt), med en lagom stor turbo borde man väl kunna lasta ur en 220hk eller nåt, om man portar toppen lite, och sätter dit andra spridare??
Men av plats skäl kanske man ska välja en V motor. Kanske calibrans v6a??
jag bara ger förslag, jag kan ju inte motorerna bra, eller knappt alls, men jag kan ju ge teoritiska förslag...=) Transmission vet jag inte hur det funkar, så det säger jag inte nåt om.
Annars finns det ju en välbekant motor, 2,6 rak. Visserligen tung också. Den har ju 156hk original (om jag nu minns rätt), med en lagom stor turbo borde man väl kunna lasta ur en 220hk eller nåt, om man portar toppen lite, och sätter dit andra spridare??
Men av plats skäl kanske man ska välja en V motor. Kanske calibrans v6a??
jag bara ger förslag, jag kan ju inte motorerna bra, eller knappt alls, men jag kan ju ge teoritiska förslag...=) Transmission vet jag inte hur det funkar, så det säger jag inte nåt om.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Köp denna
http://se.mobile.de/SID9kxq-..9X2SXNbAf ... 949&top=1&
plocka motor och låda och komplet drivlina. Då får du något som skuter på fint, men som ändå håller.
Sedan säljer du karossen till mig så kan jag lägga i en 2.0 och bara glida med den...
http://se.mobile.de/SID9kxq-..9X2SXNbAf ... 949&top=1&
plocka motor och låda och komplet drivlina. Då får du något som skuter på fint, men som ändå håller.

Sedan säljer du karossen till mig så kan jag lägga i en 2.0 och bara glida med den...

Re: I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)
Har herr Karlsson redan glömt att herr Karlsson lovade dyrt och heligt att aldrig mer ta i en c20let?Karlsson skrev:Calibra Turbo
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Re: I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)
Inget fel på den motorn... Bara för att din Calibra var slut och rök blått ska du inte dra alla över en kamdanne skrev:Har herr Karlsson redan glömt att herr Karlsson lovade dyrt och heligt att aldrig mer ta i en c20let?Karlsson skrev:Calibra Turbo


Jag tog i en sådan motor senast igår, när vi cabbade en CalibraTurbo.

Framtungt.... Men hejdlöst gött!Maccan skrev:Köp denna
http://se.mobile.de/SID9kxq-..9X2SXNbAf ... 949&top=1&
plocka motor och låda och komplet drivlina. Då får du något som skuter på fint, men som ändå håller.![]()
Sedan säljer du karossen till mig så kan jag lägga i en 2.0 och bara glida med den...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Re: I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)
Just den skitspisen som sitter i din f.d. bil vill jag aldrig se mer, men nån annan lite fräschare skulle nog funka bra.danne skrev:Har herr Karlsson redan glömt att herr Karlsson lovade dyrt och heligt att aldrig mer ta i en c20let?Karlsson skrev:Calibra Turbo
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Re: I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)
Kan jag låna den motorn nån gång och testa lite idéer?Maccan skrev: Jag tog i en sådan motor senast igår, när vi cabbade en CalibraTurbo.

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
2,6an är likadan som de gamla hederliga Commodoremotorerna. De går bort eftersom det blir väldigt framtungt. Calibra V6 är samma som nyare Omegans, så den har ju funnits i tankarna. Vi får se.VolvoMartin skrev: Annars finns det ju en välbekant motor, 2,6 rak. Visserligen tung också. Den har ju 156hk original (om jag nu minns rätt), med en lagom stor turbo borde man väl kunna lasta ur en 220hk eller nåt, om man portar toppen lite, och sätter dit andra spridare??
Men av plats skäl kanske man ska välja en V motor. Kanske calibrans v6a??
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Oavsett vad du väljer så har du ett bra utgångsobjekt här.
http://www.bilannonser.se/index.aspx?pa ... d%3d200984
http://www.bilannonser.se/index.aspx?pa ... d%3d200984
Re: I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)
Den är såld, dyrt, till en som ska ha den i en Ascona C.Karlsson skrev:Kan jag låna den motorn nån gång och testa lite idéer?Maccan skrev: Jag tog i en sådan motor senast igår, när vi cabbade en CalibraTurbo.

Hmm, nu när jag kommit så långt på min så känns det lite dumt att byta kaross helt sonika. Men den såg hyfsat fin ut.Henke skrev:Oavsett vad du väljer så har du ett bra utgångsobjekt här.
http://www.bilannonser.se/index.aspx?pa ... d%3d200984
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jovisst, men de växer ju inte på träd precis. Då blir det nog nästan billigare att kapa av en 24 V topp från Omega 3000 och köpa lite specialprylar från Tyskland.
Det lutar nog mest åt en C20XE (eller LET) och vända toppen ett halvt varv. Lite pill blir det säkert, men det går. Den motorn håller nog för ganska mycket om man bara är lite noga när man plockar ihop den.
Det lutar nog mest åt en C20XE (eller LET) och vända toppen ett halvt varv. Lite pill blir det säkert, men det går. Den motorn håller nog för ganska mycket om man bara är lite noga när man plockar ihop den.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Postare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 23 nov 2004 23:37
Så här ser motorn ut när toppen är vänd ett halvvarv. Detta är en C20XE, men de ser ju likadana ut.
http://s8637744.shoplite.de/sess/utn;js ... 3?url=http%
Jag är inte helt på det klara med hur de gör med kamaxlarna och fördelaren, det kan nog behövas lite bearbetning av toppen.
Berätta gärna hur det går om du tänker försöka.
http://s8637744.shoplite.de/sess/utn;js ... 3?url=http%
Jag är inte helt på det klara med hur de gör med kamaxlarna och fördelaren, det kan nog behövas lite bearbetning av toppen.
Berätta gärna hur det går om du tänker försöka.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
http://www.risse-motorsport.de/index.shtml
Klicka på
"Shop" -> "motor tunning" -> "24V 4-Zyl" -> "komplettmotoren"
Sen tror jag du hittat rätt.
Klicka på
"Shop" -> "motor tunning" -> "24V 4-Zyl" -> "komplettmotoren"
Sen tror jag du hittat rätt.
-
- Postare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 23 nov 2004 23:37
Det där är faktiskt något så exotiskt som en 16-ventilers CIH-motor.Henke skrev:http://www.risse-motorsport.de/index.shtml
Klicka på
"Shop" -> "motor tunning" -> "24V 4-Zyl" -> "komplettmotoren"
Sen tror jag du hittat rätt.
De har alltså tagit det gamla Opelblocket som sitter i tex Ascona/Manta A/B, Rekord och Omega 2.4. Sedan har de tagit toppen från en 24-ventilers Omega 3000-motor (en 6:a) och kapat bort de två bakersta burkarna och monterat toppen på det 4-cylindriga blocket.