TurboNicke skrev:Nu är de bara att leta rätt på rätt sorts hylsa till vevstakarna. Dom sitter ju med nån eländes 12 kants torx, nån som vet vart man köper de??
Ajöken!
När jag lossade min vev så tog jag en vanlig "6kantshylsa" fast en sådan modell som har 12 kanter för mindre steg mellan tagen. Den passade hur bra som helst så jag börjar undra om det verkligen skulle va torx-hylsa egentligen.
samma sak för mig, 12-kantig vanlig hylsa funkar perfekt. Torx ser ju inte alls ut så, den är ju 6-kantig.
Dock är de inte helt lätt att hitta 12 kantiga hylsor, men de flesta kan ta hem åt dig. Så länge du bara ska lossa kan du ju ta ringänden på en vanlig ringnyckel för de brukar ju ha 12 kanter.
TurboNicke skrev:Nu är de bara att leta rätt på rätt sorts hylsa till vevstakarna. Dom sitter ju med nån eländes 12 kants torx, nån som vet vart man köper de??
Ajöken!
När jag lossade min vev så tog jag en vanlig "6kantshylsa" fast en sådan modell som har 12 kanter för mindre steg mellan tagen. Den passade hur bra som helst så jag börjar undra om det verkligen skulle va torx-hylsa egentligen.
samma sak för mig, 12-kantig vanlig hylsa funkar perfekt. Torx ser ju inte alls ut så, den är ju 6-kantig.
Dock är de inte helt lätt att hitta 12 kantiga hylsor, men de flesta kan ta hem åt dig. Så länge du bara ska lossa kan du ju ta ringänden på en vanlig ringnyckel för de brukar ju ha 12 kanter.
Vet ju att de inte var torx, men de liknade en sån fast med 12kanter, förstå mig rätt nu...
Får prova med de då när jag kommer hem! Har man flyt så funkar de! =) Kan iaf säga att jag måste byta en kolv o en vevstake iaf, för den ser rätt sne ut.
För övrigt så är inredningen utsliten nu och lättning pågår. Ska bli GRYMT kul att få den på bana till våren/sommaren!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Det är alltså utvändig XZN-skalle på vevstaksbultarna. Finns ju bult med invändig XZN, typ "in-tolv". Det bör finnas både hylsor och nycklar hos en välsorterad järnhandlare eller bildelsaffär.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Håcke skrev:Men va sugen jag blir på att skruva med er !!!! Inte för att man kan så mycke men migga skyddsbur skulle vara gott!!
Lycka till
DVS att du har en miggsvets. KUNG, då får du ta me dig den o komma upp en helg o grejja de åt mig!! Eller hur?? Please!!! =)
Har fått lös vevstakarna, nu är de "bara" bulten som sitter i vevaxeln som ska lös, HEJDLÖST vad den sitter, vet inte hur jag ska göra, typ lasta motorn i bilen o åka me den till en verkstad o dom får köra med mutterdragare eller nåt...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Håcke skrev:Men va sugen jag blir på att skruva med er !!!! Inte för att man kan så mycke men migga skyddsbur skulle vara gott!!
Lycka till
Men sak du inte ta och ta dig upp om 1 1/2 vecka, då har vi träff med klubben i Umeå samt att det är blackrace å så kasnke vi hinner skruva me, vem vet
TurboNicke skrev:
DVS att du har en miggsvets. KUNG, då får du ta me dig den o komma upp en helg o grejja de åt mig!! Eller hur?? Please!!! =)
Har fått lös vevstakarna, nu är de "bara" bulten som sitter i vevaxeln som ska lös, HEJDLÖST vad den sitter, vet inte hur jag ska göra, typ lasta motorn i bilen o åka me den till en verkstad o dom får köra med mutterdragare eller nåt...
Ajöken!
Ja helt sjukt! Nicke på ena sidan veven å jag i den andra med regäla förlängare! Å där gungar vi upp å ner i garaget hela kvällarna!
TurboNicke skrev:
Har fått lös vevstakarna, nu är de "bara" bulten som sitter i vevaxeln som ska lös, HEJDLÖST vad den sitter, vet inte hur jag ska göra, typ lasta motorn i bilen o åka me den till en verkstad o dom får köra med mutterdragare eller nåt...
Lycka till. Min satt nåt så in i .......
Jag tog en mutterdragare modell stooor och fick väck den ganska enkelt. Men utan den vet i skammen om det gått. Om motorn sitter fast ordentligt och om man kan låsa veven i bakkant så borde det gå utan mutterdragare.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
TurboNicke skrev:
Har fått lös vevstakarna, nu är de "bara" bulten som sitter i vevaxeln som ska lös, HEJDLÖST vad den sitter, vet inte hur jag ska göra, typ lasta motorn i bilen o åka me den till en verkstad o dom får köra med mutterdragare eller nåt...
Lycka till. Min satt nåt så in i .......
Jag tog en mutterdragare modell stooor och fick väck den ganska enkelt. Men utan den vet i skammen om det gått. Om motorn sitter fast ordentligt och om man kan låsa veven i bakkant så borde det gå utan mutterdragare.
Får åke till Söderman då o be han om hjälp... =) Men ja hoppas verkligen så ja får lös grejjen... =) Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jo, jag skrev ju just att jag inte kan så mycke , men alltså om ni ska lossa på en bult så ska ni använda så få förlängare som möjligt(ta en kort) för de själer kraft(annars skulle de inte bli varama när man kör med mutterdragare. och sen är det så att om ni får på ett par REJÄLA järn rör på era drag skaft så är det mycke starkare än en mutter dragare, klart att är det en FET mutterdragare så slår det ju bra, men då ska det vara 1 tums eller nåt!!
Och angående svetsen så är det lixom inte barra och slänga den i bagaget för den är typ 150 hög och väger väll ca150-200 kg utan flaska, men ni fårHEMSKT MYCKE JÄTTE GÄRNA KOMMA HIT!!!!
Lycka till
Volvo V70 -98
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
Håcke skrev:Jo, jag skrev ju just att jag inte kan så mycke , men alltså om ni ska lossa på en bult så ska ni använda så få förlängare som möjligt(ta en kort) för de själer kraft(annars skulle de inte bli varama när man kör med mutterdragare. och sen är det så att om ni får på ett par REJÄLA järn rör på era drag skaft så är det mycke starkare än en mutter dragare, klart att är det en FET mutterdragare så slår det ju bra, men då ska det vara 1 tums eller nåt!!
Och angående svetsen så är det lixom inte barra och slänga den i bagaget för den är typ 150 hög och väger väll ca150-200 kg utan flaska, men ni fårHEMSKT MYCKE JÄTTE GÄRNA KOMMA HIT!!!!
Lycka till
Hehe, du kör ju diesel, 200kg är väl inget då, eller?
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Håcke skrev:Och angående svetsen så är det lixom inte barra och slänga den i bagaget för den är typ 150 hög och väger väll ca150-200 kg utan flaska, men ni fårHEMSKT MYCKE JÄTTE GÄRNA KOMMA HIT!!!!
Det var ett bra förslag Håkan. Vi kan väl ta en träff hemma i din fars vagnhall & fixa med Nicke's bil.
Nicke! Släng upp den på ett släp bakom Filips SAAB och glid ner till metropolet Fuske.
Senast redigerad av 1 eastbay, redigerad totalt 10 gånger.
Kia Ceed 1.6 CRDI 2008 Skoda Fabia 1.2 2006 Skoda Pickup 1.9D 1998 VW 1200 LIM 113 1965 Polaris 700 SKS Cross Country 2003 Ockelbo 600 Örnvik 415 Johnsson 6hk
öööö... alltså vill ni ha lös bult elendet eller ej?!?!
Ta hit motorn så ska vi ta och bulta fast elendet i golvet, sen tar vi och låser fast axelelendet en gång för alla (svetsar ) sen tar vi den fetaste nyckeln vi har och sätter den på bult elendet och ett FETTIT Järn rör, och losnar inte bulten om vi hänger fyra man i det då tar vi hjälp av grävarmen
så hur blir det?? Gör som Mattias säger
Fuske eller Umeå?!
jaja, vi ska nog få bredband vi oxå till det här metropolet
Volvo V70 -98
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
Håcke skrev:öööö... alltså vill ni ha lös bult elendet eller ej?!?!
Ta hit motorn så ska vi ta och bulta fast elendet i golvet, sen tar vi och låser fast axelelendet en gång för alla (svetsar ) sen tar vi den fetaste nyckeln vi har och sätter den på bult elendet och ett FETTIT Järn rör, och losnar inte bulten om vi hänger fyra man i det då tar vi hjälp av grävarmen
så hur blir det?? Gör som Mattias säger
Fuske eller Umeå?!
jaja, vi ska nog få bredband vi oxå till det här metropolet
Hahhahaha, ok, men då får du fixa ny bottendel, nya lager o en ny vev om allt går åt pipan då! Jag anförtror mig ju på dina idéer så då får du stå för cashen om att går käpprätt åt...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mitt tips för att låsa fast veven är att göra en platta med hål som ni skruvar fast dels i blocket och dels i veven. Ta loss svänghjulet först såklart. Sen får ni väl spänna fast blocket i nåt tungt också.
Och jag håller med om att man får mer kraft om man förlänger ett t-skaft med ett rör. Två pers som trycker på 1 m hävstång blir ganska hyfsat moment skulle jag tro.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare