Förstabils minnen.

Allt som INTE handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Eldehage
Megapostare!

Förstabils minnen.

Inlägg av Anders Eldehage »

Hejsan alla!
Jag gick och funderade på mina och Martas (min först bil en Renault 19 16V) minnen tillsammans. Vi hade en helt underbar tid tillsammans från då jag körde henne första gången till hon såldes. Vi har gått egenom mycket hon och jag.

Första gången jag körde henne hade hon precis kommit hem från en renovering av bromsarna. När det gick i 160 km/h slog jag av trotts att hon ville ha mera. dagen efter när jag skulle parkera henne på skol parkeringen så ramlade höger bak beläggen bort. Trotts att hon hade varit på genom gång!! :evil: :evil: En kompis fordons lärare fixade det med ståltråd. Sen iväg till besiktningen (rätt stavat?) för påställning och de sa inget alls om det. :D

En annan gång så körde vi i 120 km/h igenom en kurva som man ska åka i 50 km/h igenom. Det gick med en stor och fin sladd utan retur. Det var sommar och asfalt mot däcken. Det är en av de dummare saker vi har gjort tillsammans. Jag tackar Gud för att han var med oss då.

Hon ville mycket hellre vifta på sin fina rumpa än åka ditt fronten pekade när en kurva kom. Hon var en tokig bil.

Vi har gjort mycket flera saker både lagliga men mest olagliga saker (de är faktiskt de som är roligast, tycker jag) hon och jag.

Hon såldes :( :( :( samma helg som Attitude hade sin träff vid Malmby flygfält. De ringde faktiskt en månad efter och tackade för ett bra köp. Sånt är alltid roligt att höra.

Hoppas att flera skriver vad ni har gjort med eran första bil.

PS. Hon heter Marta efter min fästmös andra namn. Det passade faktiskt bäst in. DS
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Re: Första bil minnen.

Inlägg av Fibban »

Ja min första bil var en Volvo 244 GL -84 som jag hade pysslat med sedan jag va 16år! Så den va äkta Volvo raggar stuk :)
Jag kallade den för Vofflan! Jag har massa bra minnen, å en del dåliga! Men tex så va man uta å brände en del gummi med den å det va då jag hade all innredning urriven å så satt jag på en hink inne i bilen å höll på att fara ner i det stor urkapade hål jag hade bakom hinken! (Rost lagning) Sen har jag och Håcke haft vår kamper ute på vägarna, han hade en 244dl -81 som var lackad Rosa och kallades Rosa Pantern! Som vi härjade!!

Men det bästa minnet är från den dagen då man tog körkortet och fick komma hem och hämta Pärlan som man jobbat med under två år! Där va den, helt "färdig" Med en ordentlig steroanläggning, 850vinge, extralysen och lackade bakljus och självklart kapade fjädrar m.m.!! ååå vilken pärla :mhihi:
Bild

Det dåliga minnet är att jag köppte den för 19.800:- och la ut över 15.000:- på den och sålde den sen för 8.000:- hahaha... Nu kan man ju skratta åt det!!! Å då har jag inte räknat med steroprylarna...

Sen byttes 240 mot en 740 som det pysslades ännu mer med, men den blev jag mycket mer nöjd med utsendet på! Men där ska vi inte tala om priser... :-?
Bild
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Bulan
Megapostare!

Inlägg av Bulan »

Ja min första bil var en Fiat 127 special från 77, vad som var special vet jag inte men den hette i alla fall så. Snorgrön med gula fälgar. Köptes för en tusing, lite ytrost lagades och sen rullade den fint igenom besiktningen utan minsta anmärkning. Skatten var på sex kronor när den köptes men chockhöjdes till strax över tvåhundra efter nåt år.

Skuffen fylldes med en 15"are och två 8"are två slutsteg och en regäl kondensator. Eftersom dörrarna var lövtunna så fanns det ingen bra plats för framsystem så ett par vanliga bilhögtalare plaserades i nån hemmabyggd trälåda under framsäterna. Det lät nästan lika mycket utanför bilen som i bilen.

Bilen var hyffsat fin faktist och den förra ägaren tyckte att den var så fin så när jag skulle in i lumpen så bytte han till sig den igen mot en mobiltelefon som då kostade 5000 i butiken.

Har inte sett bilen sedan dess men jag antar att jag saknar den lite eftersom jag köpte en polo från 75 och den hade samma hissnande körkänsla. Men den har frugans lillebror tagit hand om.

Det har sen blivigt några bilar, men ingen som fiaten. Undrar om den mår bra! :blush:

//Andreas
NORRLAND HE É SOM ELJEST
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Första bilen jag hade var den ABSOLUT bästa. En Opel Ascona B från 77 med portat o planad topp, Enemkam och portad weber 36/36. Oj va gytt den gick. Plattan i mattan på tvåan i en krok på torrasfalt o häcken ut på bredden. MYCKET rolig bil. Saknar den än idag, kanske inte var grymmast komfort mässigt eftersom den även va sänkt. 2,5 Simons sportavgas hela vägen gjorde även att den lät skönt. Lätt den brutalaste bilen jag haft. Efter de köptes en Opel Kadett 1,6i sedan. Den va rätt fin när jag köpte den, dock klev ett rådjur upp på vägen när man rockade Meatloaf som mest, så den löstes in av försäkringsbolaget. Efter de började en biljagning som slutade med en Saab 900 16V S. Denna började trimmas mer o mer. Resultatet? Jaa, 2 toppackningsbyten och 2st växellådsbyten. Hmmm, jaa, den gick ju bra när den gick. Kul me turbo.
Efter den köptes en BMW 323i. Grymt rolig bil. Tills den rasade... =/ Men de är ju turbobygget nu så... =) Efter den, En Opel Kadett C sedan. Lätt i häcken så va de bara blött ute så gick de brett. När den såldes, utan att ja lagt en spänn på den, förutom ett tanklock så köptes en Volvo 240Gl. Och den har jag nu, som bruksbil.

Meeen, saknar min Ascona B mest ändå, så grymt ball den va! Svart o snygg!

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Biiiver
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Biiiver »

min första bil, en ascona från -78, rollad med svart hammarlack och två härliga ss-stripes. 15" bbs krysseker BMW fälgar och weber 36/36 mm mm. när första snön kom de året brände ja o hjerpe rakt in i polska ambassadens hus här i tidaholm, alias begmans port. något pinsamt då man försökte hänga tillbaka järngrindarna som de en gång suttit. Men men, de gick och allt blev frid och fröjd, vad kan man inte åstakomma med en hammare.

UHH!!
[ja njuter]
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Bilminnen... :-?
Tja, min första volvo 244dl-80, var mer rostbrun än vit. stötdämparna slut,och avgassystemet av. Den åkte man rally med ute i skogarna, jag minns en gång när en tjej åkte med i baksätet, då hon inte lyckades spänna åt sitt bälte. Efter några kurvor förstod inte jag och killen ijämte mig vart hon hade tagit vägen. Då låg hon på golvet raklång och gapflabbbade.... :tongue:

Annars den goaste av alla mina 240's var en 86'a, som jag tror jag hade våren 2003, kapade fjädrar fräsch stereo. Den bilen förknippar jag med "Chicago", för eftersom jag inte hade körkort då, så fick bilen stå hemma i garaget...med stereon på då...

Min bästa bil/bilminne är nog mina omegor, eller 760'n, ni som sett filmerna jag spelat in om 760'n förstår nog, men omegan var nästan roligare och skönare. Mullrande rak 6'a, 2,6 liter, 156hk (el nåt), den gick att hålla fullt uppställ på varvstoppet på 2an, helvarv i rondellen i mullsjö, på torr asfalt. Med 760'n gick det visserligen på 3'an och halvgas, men då på blött. (dessa tester utfördes sent en natt, då ingen trafik syntes till, olagligt, omoget, men rätt roligt).

Dåligaste bilupplevelsen är:
Min hemresa från Luleå, jag gick och köpte mig en amerikanare uppe i Luleå, medan jag gjorde lumpen. När jag senare var tvungen att avbryta denna, fick jag ta den 5,5 meter, x , 1,8 meter breda pjäsen med 360cui fordmotor. Det var sjukt tråkigt att åka till Jkpg med den. Men det tog trots allt bara 22 timmar, inkl. sömn.

(fler minnen finns, har ju hunnit med 18bilar.)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

tja.. bilminnen har man väl inte så många för egna bilar än. :)
men åker man med martin fåglefelt så får man men... eeh.. jag menar minnen för livet ;)

som när amerikanaren pajade mitt i jkpg, och vi fick putta gjutjärnsklumpen uppför backen till en parkering. att växellådan senare pajade och jag fick ligga med huvet före ner i motorrummet några timmar en fredagkväll var ganska kul också :)
och den gjorde ju faktiskt 100 på ettan. haha

fast när vi var ute med familjens 740 på furusjön var nog det roligaste jag gjort tror jag! helt otroligt! att man sedan, (15 bast) sladdade bättre än danne lindmark gjorde ju inte saken sämre :)

jaja, det kan väl ha haft med bilarna att göra då =) danne du e grym :)
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

arsestar skrev:...och den gjorde ju faktiskt 100 på ettan. haha
...
hmm, undrar vad det blir för bränsleförbrukning då.... :lol:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

VolvoMartin skrev:
arsestar skrev:...och den gjorde ju faktiskt 100 på ettan. haha
...
hmm, undrar vad det blir för bränsleförbrukning då.... :lol:
om man räknar med all bensin som fattade eldi avgasröret (hörselskador) så gick det väl några liter per kvarter:)
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jonas Aegher
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonas Aegher »

Inser att min första bil var en: Mazda 626 inhandlad för några veckor sen.... dvs något dyrare att försäkra än den gamla Passaten när den nu står på mig.
5000 vs 1400 i helår trafik.

Älskar Passaten, inte mycket rost och den som finns är ytlig.
Kommer nog ha kvar den länge om inte nån vill köpa den :)
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil!
www.passat32.de
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

Jonas Aegher skrev:Älskar Passaten, inte mycket rost och den som finns är ytlig.
Kommer nog ha kvar den länge om inte nån vill köpa den :)
Nog för att jag älskar mina bilar, o skulle gärna äga en passat. Men sälj inte den!
Om jag fick bestämma, så skulle den ingå i "världskultur-arvet" :D
Martin .. Sköld
Fredrock
Postar så det viner...

Inlägg av Fredrock »

Min första bil var en Saab 600 GLS -86 tror jag, ja ni läste rätt Saab 600...

Alltså en Lanzia med Saab emblem, fruktansvärt rolig bil med dubbla förknasare och 90 rappa hästar, slutade aldrig att varva.

Det tråkiga var att bilen hade någon slags inbyggd självförstörelse mekanism som i vårt land kallas rost. Én mogon var den bara borta, kvar var bara en hink brunt... ungefär så... Vill aldrig mer ha en Saab.
viva la France
mackan9-5
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av mackan9-5 »

min första var saaben o den gillade jag skarpt ! saknar den fortfarande de va den som gjorde att jag blev bilsnubbe :mhihi:
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Min första bil köptes i oktober -95, i Tidaholm. En ägare innan mig, fin och välskött. Blank röd lack och glänsande krom. Elegant svart tygklädsel och bakelitratt. De fasta bältena gjorde det ytterst svårt att lägga i 3an eller slå på torkarna. Den svepande linjen över bakskärmen kallades av GM-koncernen för "Coke-bottle shape". Bilen var utrustad med finesser som eluppvärmd bakruta och automatchoke, och hade enligt instruktionsboken "en för vagnsvikten mycket kraftfull motor, med vilken en avsevärd acceleration kan erhållas."

Det är ju naturligtvis min Opel Rekord 1900 -69 jag snackar om!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jonas Aegher
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonas Aegher »

....och se vad som blivit av den nu :) Ser fram emot det färdiga resultatet.

Passaten är bortom räddning att vara orginal men det vore kul o trimma den lite. stabilare motor och väghållning.
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil!
www.passat32.de
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Min första egna bil var en volvo amazon kombi som köptes på sommaren efter studenten då jag fått min första lön efter studenten. Den var målad typ i falurödfärg och såg inte jätte fin ut. Kollade på den efter en pearl jam konsert i stockholm och åkte helgen efter upp med tåg och körde hem den helt själv utan stereo.
körde hem den sen skulle min bror testköra den kör 200m sen så bromsar han sönder ett bromsrör.
Ett minne med den bilen var när jag och min kompis kalle åkte i denna härliga amazon på semester och bäddade ner den bak och fixade gardiner, När vi kommit till allingsås så la generatorn av men vi kom ända tills stenungsund innan bilen la av helt. Hur lätt är det att få tag i en generator på en lördag kväll i stenungsund? inte alls... så Diesel oscar tog sin diesel bmw och åkte ner med en generator och vi han fick igång den...
Robert Gustafsson
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Min första bil var en beige Saab 99 GL -84.
Jag köpte den när jag var 17 år gammal.
Bilen var som alla mina andra bilar jag ägt väldigt blank och välpolerad. :mhihi:
Bilen såldes till förmån för en vit Volvo 740 GL -85.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Skriv svar