Vad ska vi göra när oljan är slut?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

miniemil
Deluxpostare!
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Skärstad

Vad ska vi göra när oljan är slut?

Inlägg av miniemil »

Ja vad ska vi hitta på sen när oljan har tagit slut (rena svordomen i detta forum...)? Om världen fortfarande finns kvar då?
attitude bike- and power-walk club kanske? Tänk att få springa konbanan på tid!!!

Vissa påstår att oljan är slut om 10 bast... vem vet?
Emil Tubbin
ullet
Normal postare
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 okt 2003 13:39
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av ullet »

ETANOL!!! (jag har provkört att köra min gamla saab på en blandning av bensin o etanol, går rätt bra, behövs inte speciellt stora ingrepp för att få den att gå på ren etanol heller...)
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

ullet skrev:ETANOL!!! (jag har provkört att köra min gamla saab på en blandning av bensin o etanol, går rätt bra, behövs inte speciellt stora ingrepp för att få den att gå på ren etanol heller...)
Tankade faktiskt i etanol i bilen igår.
Blandade 50/50 och den gick lika bra för det.
Men idag monterade jag i originalspridarna, då gick det inte alls lika bra.
En av minna större spridare stod och läkte så jag måste fixa nya.
Ska prova att höja bränsletrycket och se om det gör någon skillnad.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Söderblom
Megapostare!
Inlägg: 209
Blev medlem: 24 jan 2002 01:00
Ort: Södertälje

Inlägg av Söderblom »

När oljan börjar tryta är det nog bränsleceller som är det vettigaste i de vanliga bilarna. Etanolkonvertering av äldre bilar och våra entusiastbilar borde vara möjligt (för att kunna ha roligt i framtiden med bilar som låter lite mer än en surrande elmotor). BMW håller ju på mycket med forskning om bilar med förbränningsmotorer som går på vätgas, dock har de en betydligt lägre verkningsgrad än bränslecellen vars bränsle också är vätgas. Fördelen med BMW är att det är gammal teknik medan bränslecellen är ny och kostsam teknik. Men ett problem med båda är att vid utvinning av vätgas ur metanol (vanlig metod) så får man koldioxid som restprodukt.
/David Söderblom
Judge
Normal postare
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 dec 2004 18:26
Ort: Olofström
Kontakt:

Inlägg av Judge »

Bioetanol. Saabs nya 9-5 går som ett skott. 104 oktan me :)

"Ett ytterligare skäl att välja Saab 9-5 2,0t e BioPower är att 2-litersmotorn levererar 30 hästkrafter extra (180 i stället för 150) och 40 Nm högre vridmoment (280 i stället för 240) när den körs på E85, tack vare turbo-laddningen."

http://www.automobil.se/nyhet.asp?guid= ... 317487F3C9
[SAAB 900 T][Fredrik Bengtsson]
www.streetpower.se | Invidia | Rotora | Now also GREDDY
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Gindemo skrev:
ullet skrev:ETANOL!!! (jag har provkört att köra min gamla saab på en blandning av bensin o etanol, går rätt bra, behövs inte speciellt stora ingrepp för att få den att gå på ren etanol heller...)
Tankade faktiskt i etanol i bilen igår.
Blandade 50/50 och den gick lika bra för det.
Men idag monterade jag i originalspridarna, då gick det inte alls lika bra.
En av minna större spridare stod och läkte så jag måste fixa nya.
Ska prova att höja bränsletrycket och se om det gör någon skillnad.
Tänk på att motorn behöver mycket mer soppa när man kör på Etanol. Så passa dig så den inte går snålt när du tankar 50/50.
Jonas Aegher
Megapostare!
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 mar 2003 13:31
Ort: Jönköping (Östersund)
Kontakt:

Inlägg av Jonas Aegher »

Under Teknik finns en tråd med motsatt problematik....
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil!
www.passat32.de
Skriv svar