Ja vad ska vi hitta på sen när oljan har tagit slut (rena svordomen i detta forum...)? Om världen fortfarande finns kvar då?
attitude bike- and power-walk club kanske? Tänk att få springa konbanan på tid!!!
Vissa påstår att oljan är slut om 10 bast... vem vet?
Vad ska vi göra när oljan är slut?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Vad ska vi göra när oljan är slut?
Emil Tubbin
Tankade faktiskt i etanol i bilen igår.ullet skrev:ETANOL!!! (jag har provkört att köra min gamla saab på en blandning av bensin o etanol, går rätt bra, behövs inte speciellt stora ingrepp för att få den att gå på ren etanol heller...)
Blandade 50/50 och den gick lika bra för det.
Men idag monterade jag i originalspridarna, då gick det inte alls lika bra.
En av minna större spridare stod och läkte så jag måste fixa nya.
Ska prova att höja bränsletrycket och se om det gör någon skillnad.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
När oljan börjar tryta är det nog bränsleceller som är det vettigaste i de vanliga bilarna. Etanolkonvertering av äldre bilar och våra entusiastbilar borde vara möjligt (för att kunna ha roligt i framtiden med bilar som låter lite mer än en surrande elmotor). BMW håller ju på mycket med forskning om bilar med förbränningsmotorer som går på vätgas, dock har de en betydligt lägre verkningsgrad än bränslecellen vars bränsle också är vätgas. Fördelen med BMW är att det är gammal teknik medan bränslecellen är ny och kostsam teknik. Men ett problem med båda är att vid utvinning av vätgas ur metanol (vanlig metod) så får man koldioxid som restprodukt.
/David Söderblom
Bioetanol. Saabs nya 9-5 går som ett skott. 104 oktan me 
"Ett ytterligare skäl att välja Saab 9-5 2,0t e BioPower är att 2-litersmotorn levererar 30 hästkrafter extra (180 i stället för 150) och 40 Nm högre vridmoment (280 i stället för 240) när den körs på E85, tack vare turbo-laddningen."
http://www.automobil.se/nyhet.asp?guid= ... 317487F3C9

"Ett ytterligare skäl att välja Saab 9-5 2,0t e BioPower är att 2-litersmotorn levererar 30 hästkrafter extra (180 i stället för 150) och 40 Nm högre vridmoment (280 i stället för 240) när den körs på E85, tack vare turbo-laddningen."
http://www.automobil.se/nyhet.asp?guid= ... 317487F3C9
[SAAB 900 T][Fredrik Bengtsson]
www.streetpower.se | Invidia | Rotora | Now also GREDDY
www.streetpower.se | Invidia | Rotora | Now also GREDDY
-
- Legend!
- Kontakt:
Tänk på att motorn behöver mycket mer soppa när man kör på Etanol. Så passa dig så den inte går snålt när du tankar 50/50.Gindemo skrev:Tankade faktiskt i etanol i bilen igår.ullet skrev:ETANOL!!! (jag har provkört att köra min gamla saab på en blandning av bensin o etanol, går rätt bra, behövs inte speciellt stora ingrepp för att få den att gå på ren etanol heller...)
Blandade 50/50 och den gick lika bra för det.
Men idag monterade jag i originalspridarna, då gick det inte alls lika bra.
En av minna större spridare stod och läkte så jag måste fixa nya.
Ska prova att höja bränsletrycket och se om det gör någon skillnad.
-
- Megapostare!
- Kontakt: