Funderar en del på hur jag skall göra oljereturen på min BMW, det är en M30b34 motor.
Lättast är ju att sätta den i tråget, men då kommer ju med all säkerhet returen under oljenivån å det kanske inte är en höjdare?
Men att sätta den i blocket känns småjobbigt! Är det enklast att skaffa sig rörmockarprylar och dra dit med mutter på innsidan och en lämplig annslutning på utsidan? Har hört att 20mm är ganska lagomt.
Nå som har bra tips att dela med sig av?
Oljeretur från turbo vid turbobygge på BMW.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
VA och köppte mig prylar på en VVS firma i dag, det blev 20mm innerdiameter och jag kommer att ha mutter på ena sidan. Sen får det bli tätnin likt det du använt.Andreas K skrev:16mm innerdiameter är tumregel.
Jag gängade in mina i blocket och tätade med hydraultätningsklister.
Spelar det nå rol mellan vilken cyl man har den? Eller på vilken höjd över tråget?
Tack för svaret.
-
- Legend!
- Kontakt:
Om du tittar på insidan av blocket så ser du att det inte är så många ställen man kan ha den på.Fibban skrev:
Spelar det nå rol mellan vilken cyl man har den? Eller på vilken höjd över tråget?
Tack för svaret.
Men på M20 så blir det ganska långt fram och ungefär 50mm över tråget i närheten av oljetryckskontakten.
Ja jag har nyss vart ute å pysslat på i garaget och känner att jag skulle vilja ha det i tråget! Är detta nå som ni alls inte rekomenderar?Samuel Lindkvist skrev:Om du tittar på insidan av blocket så ser du att det inte är så många ställen man kan ha den på.Fibban skrev:
Tack för svaret.
Men på M20 så blir det ganska långt fram och ungefär 50mm över tråget i närheten av oljetryckskontakten.
Är det för att man får ett sämre flöde från turbon? Tycker att det borde ju bli samma iaf, eller blir det mer tryck på oljan om det "pumpas" ner i ett kärl där det är nivå?
För i tråget har man gott om plats samt att det känns lättare att arbeta i ett alu tråg än i själva blocket.
Tack för era svar..
http://www.jolie.nu/bmw/bilder/041223/bmw%20028.html
Så ser de ut på min hoppas de funkar trotts mellanslaget i namnet (amatörvarning)
Så ser de ut på min hoppas de funkar trotts mellanslaget i namnet (amatörvarning)

/Andreas