Bilar från -76 och framåt är inte helt omöjliga heller, men det är betydligt mer krångel med motorbyten och ändringar.
Man måste ha ett intyg från biltillverkaren eller generalagenten där maxeffekt och maxvrid står angivet. Det kan vara olika svårt att få tag på beroende på vilket bilmärke det gäller.
Om man monterar en lite nyare motor i en bil från -76> så underlättar det om alla avgasreningsprylar finns med och fungerar, tex katalysator och sluten tankventilation. Och naturligtvis får inte motorn ha högre effekt än vad som är tillåtet i bilmodellen.
Sen finns det alternativ om man tex bara MÅSTE ha en BMW E30 med turbo godkänd för gatan: stoppa i en Volvo 940 lättrycks turbomotor, ungefär samma effekt och vrid som en 320, men med viss trimpotential...
Grejen är att BMW aldrig producerat nån E30 med turbo, så därför går det inte att få en konvertering på en originalmotor godkänd.
Slutsats: enklast är äldre än -76 och nån bilmodell som har ganska mycket effekt original, blir lite större marginaler då.
Ett annat bra trix är att använda en hel del Volvodelar, särskilt bromsar. Volvo är bra, tycker de på Bilprovningen...
Och förresten, Nicke... Det finns inga Ascona B från -75, modellen kom -76... 