Jag kör enbart FF, och det funkar utmärkt för mig. Men men, huvudsaken är ju att du har sett den.arsestar skrev:Funkade visst i IE men inte i firefox..
Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Tack alla som har hejat på och hjälpt mig under åren, det ger inspiration när det går trögt. Ni får en sån här!
Den rör ju på sig, men några 200 hk har den nog inte. Än...
Det finns ju en del kvar att göra, typ koppla om vevhusventilationen så den inte puffar ur sig en massa oljerök när man växlar och undersöka vad det är som gnisslar och skrapar i bakaxeln. Och 100 andra småsaker som dyker upp allteftersom. Det blir mycket småjusteringar av allt möjligt som man inte upptäcker förrän bilen rullar på vägen.
Och i fortsättningen får jag väl ljuga om bilar jag kör ifrån och brudar jag raggar upp med bilen...

Den rör ju på sig, men några 200 hk har den nog inte. Än...
Det finns ju en del kvar att göra, typ koppla om vevhusventilationen så den inte puffar ur sig en massa oljerök när man växlar och undersöka vad det är som gnisslar och skrapar i bakaxeln. Och 100 andra småsaker som dyker upp allteftersom. Det blir mycket småjusteringar av allt möjligt som man inte upptäcker förrän bilen rullar på vägen.
Och i fortsättningen får jag väl ljuga om bilar jag kör ifrån och brudar jag raggar upp med bilen...

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Jag skojar inte.
Det blir självklart trailer ner till Uråsa, kommer inte att besiktiga bilen innan dess.
Har sågat lite i framskärmarna idag, så nu går det att svänga och blinka samtidigt...
Har även gjort ett par riktigt fula fästen till passagerarstolen, så nu ser man knappt över instrumentbrädan om man sitter där.
Även fått igång styrningen till elfläkten, nu kan man knappra in på/av temp i Megasqiurtet så sköter det sig självt. Mycket praktiskt.
Även elsanerat lite under instrumentbrädan, monterat lite relän och extra säkringshållare och monterat värmepaket med elvärmare från Biltema. Det blev liksom lite brist på kylslangar...
Ska ta lite bilder på skärmarna och elgrejset. Det blev inte snyggast, men väldigt funktionellt.
Det blir självklart trailer ner till Uråsa, kommer inte att besiktiga bilen innan dess.
Har sågat lite i framskärmarna idag, så nu går det att svänga och blinka samtidigt...
Har även gjort ett par riktigt fula fästen till passagerarstolen, så nu ser man knappt över instrumentbrädan om man sitter där.
Även fått igång styrningen till elfläkten, nu kan man knappra in på/av temp i Megasqiurtet så sköter det sig självt. Mycket praktiskt.
Även elsanerat lite under instrumentbrädan, monterat lite relän och extra säkringshållare och monterat värmepaket med elvärmare från Biltema. Det blev liksom lite brist på kylslangar...
Ska ta lite bilder på skärmarna och elgrejset. Det blev inte snyggast, men väldigt funktionellt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
Var ute och fulkörde lite idag. Den flyttar faktiskt på sig lite grann trots laddtryck på mesiga 0,4 bar. Blev lite varmt runt turbon också.
Såpass så att nåt började läcka olja. Skulle tro att jag eldat upp returslangen från turbon, det är en vanlig gummislang. Fick lite Lützenvibbar inne i kupén efter ett tag.
Skrapar och lever rövare i bak också, gissar på bromsoksfästena eller hjullager. Det låter mer om man svänger. Hoppas det inte är hjullagren, för det finns inga nya att få tag i.
Bromsarna tar inget vidare, antingen för att de inte är helt inkörda eller för att jag inte trampar hårt nog. Får väl träna högerbenet lite.
Annars kändes den ganska bra, stum och välbalanserad. Med en riktig framvagnsinställning så kan den nog få skaplig väghållning också.
Såpass så att nåt började läcka olja. Skulle tro att jag eldat upp returslangen från turbon, det är en vanlig gummislang. Fick lite Lützenvibbar inne i kupén efter ett tag.
Skrapar och lever rövare i bak också, gissar på bromsoksfästena eller hjullager. Det låter mer om man svänger. Hoppas det inte är hjullagren, för det finns inga nya att få tag i.
Bromsarna tar inget vidare, antingen för att de inte är helt inkörda eller för att jag inte trampar hårt nog. Får väl träna högerbenet lite.
Annars kändes den ganska bra, stum och välbalanserad. Med en riktig framvagnsinställning så kan den nog få skaplig väghållning också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Gytt Karlsson!
Tips utgående returslang för olja på turbon är en armerad bensinslang inv diameter på 20mm+ helst. Den jag har tål värme upp till 150 grader och så varm ska aldrig oljan bli o luften runt turbon bör inte bli så varm heller...
Lycka till i fortsättningen!
MVH // Nicke
Tips utgående returslang för olja på turbon är en armerad bensinslang inv diameter på 20mm+ helst. Den jag har tål värme upp till 150 grader och så varm ska aldrig oljan bli o luften runt turbon bör inte bli så varm heller...
Lycka till i fortsättningen!
MVH // Nicke

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Har inte hunnit meka nåt med bilen än, men nästa vecka ska jag sätta igång tänkte jag. Fick ju ett alternativt premiärdatum nu när Locost ska ha körning på Uråsa helgen innan Attitude. Vi får se vilken helg det blir, köra sönder 10/9, laga och köra sönder igen 16/9... Hmm, svårt val... 

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Tog en liten snabbkoll under bilen idag för att se vad som orsakat oljeläckan.
Ganska simpelt fel visade det sig. Oljereturslangen från turbon har typ skakat/glidit av från rörstumpen i tråget, och så har oljan blåst bakåt på avgasningsröret.
Det blir till att skaffa tag i en bättre slangstump och en redig slangklämma så blir det alla tiders!
Skrapandet i bak verkar komma från bromsoksfästena. Testade att snurra lite på hjulen direkt efter att jag hissat upp bilen, och det skrapar lite oregelbundet. Ska plocka bort fästena och kolla om det finns några slitmärken, isåfall är det bara att fila lite där.
Tänkte även försöka få ording på bromsvågen som nog kan vara lite orsaken till de mesiga bromsarna. Tror det är alldeles för mycket bakbroms nu.
Måste fixa en framvagnsinställning också, den kändes lite lurig ibland. Blir lite knepigt att forsla den till nån däckfirma, men det ordnar sig nog.
Ska bli intressant att se vad en fyrhjulsmätning säger, den gick hyfsat rakt när jag släppte ratten i 70 iaf...
Fått lite bättre fason på passagerarstolen, nu sitter man inte uppe i taket. Knappt man ser över instrumentbrädan, men det bryr jag mig inte om. Jag kör ju bilen!
Ganska simpelt fel visade det sig. Oljereturslangen från turbon har typ skakat/glidit av från rörstumpen i tråget, och så har oljan blåst bakåt på avgasningsröret.
Det blir till att skaffa tag i en bättre slangstump och en redig slangklämma så blir det alla tiders!
Skrapandet i bak verkar komma från bromsoksfästena. Testade att snurra lite på hjulen direkt efter att jag hissat upp bilen, och det skrapar lite oregelbundet. Ska plocka bort fästena och kolla om det finns några slitmärken, isåfall är det bara att fila lite där.
Tänkte även försöka få ording på bromsvågen som nog kan vara lite orsaken till de mesiga bromsarna. Tror det är alldeles för mycket bakbroms nu.
Måste fixa en framvagnsinställning också, den kändes lite lurig ibland. Blir lite knepigt att forsla den till nån däckfirma, men det ordnar sig nog.
Ska bli intressant att se vad en fyrhjulsmätning säger, den gick hyfsat rakt när jag släppte ratten i 70 iaf...
Fått lite bättre fason på passagerarstolen, nu sitter man inte uppe i taket. Knappt man ser över instrumentbrädan, men det bryr jag mig inte om. Jag kör ju bilen!

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Sådärja! Nu har jag varit redig och grejat lite med bilen.
Bytt oljeretur från turbon, en rejälare slang och rejälare klämmor så nu ska det sitta fast.
Fixat lite med diverse värmeisolering. Skaffade en skyddsstrumpa att trä över slangar och sånt, så nu är kabelhärvan till sprutet och oljeslangen till turbon skyddade mot värmeslag.
Lindade även av bandaget från downpipen, eftersom jag fick för mig att det inte är bra att isolera efter turbon. Nu blir det varmt och skönt om fötterna på passagerarsidan...
Byggt en ny bakre upphängning till avgasningsröret, då de gamla gummikuddarna hade smält och gått av. Zebs Volvo fick sponsra med gummiringar. Tack ska han ha!
Sen upptäckte jag även källan till oljudet i bakaxeln.
Bromsoken skavde visst emot fälgen fortfarande... Jag som trodde att min vilda framfart med vinkelslipen och Daniel M´s fina spacers skulle räcka, men nej. Det fick bli mer vinkelslip.
På fälgen. Blev tokbra.
Härnäst blir det bromsvågsjustering, och sen bär det av till hjulinställning!
Bytt oljeretur från turbon, en rejälare slang och rejälare klämmor så nu ska det sitta fast.
Fixat lite med diverse värmeisolering. Skaffade en skyddsstrumpa att trä över slangar och sånt, så nu är kabelhärvan till sprutet och oljeslangen till turbon skyddade mot värmeslag.
Lindade även av bandaget från downpipen, eftersom jag fick för mig att det inte är bra att isolera efter turbon. Nu blir det varmt och skönt om fötterna på passagerarsidan...
Byggt en ny bakre upphängning till avgasningsröret, då de gamla gummikuddarna hade smält och gått av. Zebs Volvo fick sponsra med gummiringar. Tack ska han ha!
Sen upptäckte jag även källan till oljudet i bakaxeln.
Bromsoken skavde visst emot fälgen fortfarande... Jag som trodde att min vilda framfart med vinkelslipen och Daniel M´s fina spacers skulle räcka, men nej. Det fick bli mer vinkelslip.
På fälgen. Blev tokbra.
Härnäst blir det bromsvågsjustering, och sen bär det av till hjulinställning!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare