Mektips: Silentbussningsbyte!

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Mektips: Silentbussningsbyte!

Inlägg av Nicke Nyman »

Tjoo!

Har bytt silentbussningarna på min bruksbils, en BMW 525i E34.
Allt började med KAOS! Letade grejjer o vart galen, iaf, nu kommer iaf tipset på hur man ska göra anser jag, tar ca 40-45min per sida då! Kan gå fortare!

Börja med att hissa bilen och ställ den på pallbock, välj en sida bu börjar på. Lossa hjulet o lägg de åt sidan! Sen lossar du 2st bultar, storlek 13 som sitter i karossen framför bakvagnsbalken. Sen lossar du själva bulten till silentbussningen. Storlek 22 Sen tar du ett järnspett, kan tyckas våldsamt men de är bra hävstång, lägger den bakifrån och fram på balken och sen under golvet till baksätet. Häver ner bakvagnen så pass mycket att du kan lirka in en 3" rörstump och ställa den på själva bussningen. Sen sätter du domkraften under balken och hissar tills rörstumpen tar i karossen. Då kollar du så att röret står på själva bussningen och inte på balken. Sen hissar du mera tills bilen lyfts från pallbockarna. Har du enormt tur så glider bussningen ut nu, men troligtvis inte.

Fram med något att värma med. Jag har en behändig gasolbrännare som jag använda mig av, nu värmer du utanpå balken. Värm runt hela och va inte snål med lågan heller. (Se till att bensinläkagen är obefintliga!!!) Efter kanske 5-8min värmande så kommer bussningen börja glida ut, om inte så fortsätt att värma! Den kommer lossna!

När du väl fått loss bussningen så kan du titta på den en stund och begrunda vad som har hänt om den är helt paj, sen kastar du den!

Nu till monteringen av den nya silentbussningen. Hämta YES eller annat diskmedel som du har i köket. Smeta in den nya bussningen med detta, sen styr du upp den för hand så långt du kan i balken, när du inte orkar mera för hand så sätter du domkraften under bussningen. Lägg något mellan balken och karossen nu så du inte hissar balken ända upp. När detta är gjort är de bara att höja domkraften och sakta men säkert kommer bussningen glida in i balken. När den väl är på plats så sätter du ihop allt igen, se till att dra åt ordentligt!

Sen går du bara över till den andra sidan! Vänstersidan är lite värre att byta på eftersom avgassystemet går där, men de går. Tänk även på att bränsleledningarna går där så vifta lagomt med lågan när du värmer loss lågan!

Några tips under resans gång:
Ha tålamod, de är nyckeln till framgång med de där bytet!
Se till att ha bra underlag, asfalt eller garagegolv är mitt tips! Jag gjorde detta på grusuppfart o de är S Ä M S T underlag!
Tänk på säkerheten, har du inte pallbockar så låna! Billig livförsäkring!

Allt som du nyss har läst kanske låter krångligt, men när du ligger där och ser allt, så känns de enklare att förstå den här texten!
Om någon fler än mig gjort detta och har nåt tips så lägg till detta i tråden!

Detta va ju på en BMW E34, jag skulle tro att de funkar såhär på de flesta bilar. Värma loss bussningen!

Lycka till!

MVH // Nicke 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Gasen är bra till mycket.. lite gängstav och mutterknack brukar funka fint på E30..
chris76
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av chris76 »

e det liknande prodcedur på e36 tro?
toyota ko-rolla-86
Bmw 328i T-97
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

chris76 skrev:e det liknande prodcedur på e36 tro?
De skulle jag tro! Har bussningarna suttit länge så är de nog den proceduren som gäller...

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Nicke Nyman skrev:
chris76 skrev:e det liknande prodcedur på e36 tro?
De skulle jag tro! Har bussningarna suttit länge så är de nog den proceduren som gäller...

MVH

Men det finns väl inte den typen av bakvagnsbussning på E36? Silentblock alltså. Jag tror inte det, och isåfall så slipper man ju besväret med att byta dom :D
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag är inte heller säker på att dom har de... Men om dom har den typen av bakvagnsupphängning så kommer du nog möta på de besväret...

E21an har gjort de på ett smart sätt tycker jag! Mycket enkelt att byta! :D

MVH // Nicke 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
chris76
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av chris76 »

ok..........man får byta andra bussningar istället.........
toyota ko-rolla-86
Bmw 328i T-97
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

chris76 skrev:ok..........man får byta andra bussningar istället.........
http://www.realoem.com där kan du kika på hur de är gjort på E36an...

Lycka till!

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar