Angående långloppet
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Angående långloppet
Angående regler och dyligt för långlopp;
Det är tyvärr en långdragen byråkrati runt långloppets regelverk,
för att förankra hela evenemanget under säkra förhållanden,
så dröjer beslutet om att genomföra loppet.
Vi väntar på besked till den 30 september,
om vi inte vet då får vi skjuta på loppet till nästa säsong.
Vi vill ändå lägga ut de preliminära reglerna så att ni kan fundera över hur det går till.
Det som gäller för långloppsbilarna är följande:
-Besiktade, försäkrade och påställda
-Yttre belysning borttagen
-Dubbla invändiga bromsljus
-Bilen måste ägas av en medlem i teamet
Det behövs ingen:
-Störtbur
-Sportstol
För själva körningen:
-Varje team måste vara minst fyra personer
-Varje team är ansvarigt för bemanningen av en flaggvaktspostering
-Förarbyte måste ske minst var 30 min.
-Varje team rapporterar aktuell mätarställning vid förarbyte
Det är tyvärr en långdragen byråkrati runt långloppets regelverk,
för att förankra hela evenemanget under säkra förhållanden,
så dröjer beslutet om att genomföra loppet.
Vi väntar på besked till den 30 september,
om vi inte vet då får vi skjuta på loppet till nästa säsong.
Vi vill ändå lägga ut de preliminära reglerna så att ni kan fundera över hur det går till.
Det som gäller för långloppsbilarna är följande:
-Besiktade, försäkrade och påställda
-Yttre belysning borttagen
-Dubbla invändiga bromsljus
-Bilen måste ägas av en medlem i teamet
Det behövs ingen:
-Störtbur
-Sportstol
För själva körningen:
-Varje team måste vara minst fyra personer
-Varje team är ansvarigt för bemanningen av en flaggvaktspostering
-Förarbyte måste ske minst var 30 min.
-Varje team rapporterar aktuell mätarställning vid förarbyte
Officiellt uttalande från
MOTORSPORTUTSKOTTET -samordnar klubbens motorrelaterade träffar
MOTORSPORTUTSKOTTET -samordnar klubbens motorrelaterade träffar
Re: Angående långloppet
Betyder altså att man ska välja de slitnaste däcken på driven, köra odiffat och knäcka kränghämmaren på de hjul som inte driver?MSU skrev:-Varje team rapporterar aktuell mätarställning vid förarbyte
Eller varför ha däck på, överhuvudtaget...

Finns det ingen annan lösning?
Kan man inte piska upp några herdar att räkna varv?
Eller höra med någon MC-klubb eller liknande om man kan låna/hyra transpondrar?
Känns lite "B" att gå efter trippen. Inte ens säkert att alla bilar har en fungerande. Sen kan man ju på de flesta bilar bara byta drevet till wiren, så den räknar fortare.
Jaja... det var ju era preliminära regler, så ja antar att ni löser det på ett bättre sätt.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
- Ort: Grästorp, Västra Götaland
- Kontakt:
Re: Angående långloppet
Micke som basar över Västra BF:s kansli föreslog transpondrar för radiostyrd bilsport och jag hade en kort diskussion med Zeb om detta. Men vi är osäkra på kostnaden - är det någon som vet?Hjerpe skrev:Betyder altså att man ska välja de slitnaste däcken på driven, köra odiffat och knäcka kränghämmaren på de hjul som inte driver?MSU skrev:-Varje team rapporterar aktuell mätarställning vid förarbyte
Eller varför ha däck på, överhuvudtaget...
Finns det ingen annan lösning?
Kan man inte piska upp några herdar att räkna varv?
Eller höra med någon MC-klubb eller liknande om man kan låna/hyra transpondrar?
Känns lite "B" att gå efter trippen. Inte ens säkert att alla bilar har en fungerande. Sen kan man ju på de flesta bilar bara byta drevet till wiren, så den räknar fortare.
Jaja... det var ju era preliminära regler, så ja antar att ni löser det på ett bättre sätt.
Vi kommer att köra efter trippen ja.
Vi kommer att kalibrera dessa genom att köra X antal varv o sedan se hur långt varje ekipage har åkt.
exempelvis är banan 1km, om man kör fem varv så ska väl trippen visa 5km.
Nej, det är inte helt tillförlitligt, men vi har ändå valt att göra det så här.
transpondrar vore jätteroligt, men det har vi ingen lösning på.
om detta lopp fungerar och ger mersmak, så kan man ju kolla efter seriösare lösningar till nästa gång.
om vill man ha ett team som ställer en bil på pallbockar o kör bilen skitlångt i fyra timmar, så kan man väl betala anmälningsavgiften om man vill, bara man byter förare varje halvtimme
Vi kommer att kalibrera dessa genom att köra X antal varv o sedan se hur långt varje ekipage har åkt.
exempelvis är banan 1km, om man kör fem varv så ska väl trippen visa 5km.
Nej, det är inte helt tillförlitligt, men vi har ändå valt att göra det så här.
transpondrar vore jätteroligt, men det har vi ingen lösning på.
om detta lopp fungerar och ger mersmak, så kan man ju kolla efter seriösare lösningar till nästa gång.
om vill man ha ett team som ställer en bil på pallbockar o kör bilen skitlångt i fyra timmar, så kan man väl betala anmälningsavgiften om man vill, bara man byter förare varje halvtimme

Martin .. Sköld
Borde inte någon ansvarig säga: "Ledsen.. men det blir inget långlopp i år. Däremot anordnas en "rallyträff" samma datum, och samma plats"


Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Tyvärr blir det inget långlopp.
Men vi kan erbjuda en RALLYTRÄFF!
Plats: Vara motorstadion. Tid: 21 oktober klockan 09:00
Som vanligt är det besiktigad o försäkrad bil som gäller och hjälmen ska vara på. Arrangemanget kommer att köras enligt SBF:s regler (SBF=Svenska Bilsport Förbundet), vilket innebär att man kommer att få lösa engångslicens för att köra.
Kostnad 250:- inkl licens.
Kvalitativ rallykörning på bred slät folkracebana.
Invig vinterbilen! Piska den, plåga den, älska den!
Men vi kan erbjuda en RALLYTRÄFF!
Plats: Vara motorstadion. Tid: 21 oktober klockan 09:00
Som vanligt är det besiktigad o försäkrad bil som gäller och hjälmen ska vara på. Arrangemanget kommer att köras enligt SBF:s regler (SBF=Svenska Bilsport Förbundet), vilket innebär att man kommer att få lösa engångslicens för att köra.
Kostnad 250:- inkl licens.
Kvalitativ rallykörning på bred slät folkracebana.
Invig vinterbilen! Piska den, plåga den, älska den!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
- Ort: Grästorp, Västra Götaland
- Kontakt: