Angående långloppet

Här snackar vi om kommande träffar.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

MSU
MotorSportUtskottet
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 aug 2006 20:52

Angående långloppet

Inlägg av MSU »

Angående regler och dyligt för långlopp;

Det är tyvärr en långdragen byråkrati runt långloppets regelverk,
för att förankra hela evenemanget under säkra förhållanden,
så dröjer beslutet om att genomföra loppet.
Vi väntar på besked till den 30 september,
om vi inte vet då får vi skjuta på loppet till nästa säsong.


Vi vill ändå lägga ut de preliminära reglerna så att ni kan fundera över hur det går till.

Det som gäller för långloppsbilarna är följande:
-Besiktade, försäkrade och påställda
-Yttre belysning borttagen
-Dubbla invändiga bromsljus
-Bilen måste ägas av en medlem i teamet

Det behövs ingen:
-Störtbur
-Sportstol

För själva körningen:
-Varje team måste vara minst fyra personer
-Varje team är ansvarigt för bemanningen av en flaggvaktspostering
-Förarbyte måste ske minst var 30 min.
-Varje team rapporterar aktuell mätarställning vid förarbyte
Officiellt uttalande från
MOTORSPORTUTSKOTTET -samordnar klubbens motorrelaterade träffar
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Re: Angående långloppet

Inlägg av Hjerpe »

MSU skrev:-Varje team rapporterar aktuell mätarställning vid förarbyte
Betyder altså att man ska välja de slitnaste däcken på driven, köra odiffat och knäcka kränghämmaren på de hjul som inte driver?
Eller varför ha däck på, överhuvudtaget... :confused:

Finns det ingen annan lösning?
Kan man inte piska upp några herdar att räkna varv?
Eller höra med någon MC-klubb eller liknande om man kan låna/hyra transpondrar?

Känns lite "B" att gå efter trippen. Inte ens säkert att alla bilar har en fungerande. Sen kan man ju på de flesta bilar bara byta drevet till wiren, så den räknar fortare.

Jaja... det var ju era preliminära regler, så ja antar att ni löser det på ett bättre sätt.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Jonas Öhman
Deluxpostare!
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
Ort: Grästorp, Västra Götaland
Kontakt:

Re: Angående långloppet

Inlägg av Jonas Öhman »

Hjerpe skrev:
MSU skrev:-Varje team rapporterar aktuell mätarställning vid förarbyte
Betyder altså att man ska välja de slitnaste däcken på driven, köra odiffat och knäcka kränghämmaren på de hjul som inte driver?
Eller varför ha däck på, överhuvudtaget... :confused:

Finns det ingen annan lösning?
Kan man inte piska upp några herdar att räkna varv?
Eller höra med någon MC-klubb eller liknande om man kan låna/hyra transpondrar?

Känns lite "B" att gå efter trippen. Inte ens säkert att alla bilar har en fungerande. Sen kan man ju på de flesta bilar bara byta drevet till wiren, så den räknar fortare.

Jaja... det var ju era preliminära regler, så ja antar att ni löser det på ett bättre sätt.
Micke som basar över Västra BF:s kansli föreslog transpondrar för radiostyrd bilsport och jag hade en kort diskussion med Zeb om detta. Men vi är osäkra på kostnaden - är det någon som vet?
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

Vi kommer att köra efter trippen ja.
Vi kommer att kalibrera dessa genom att köra X antal varv o sedan se hur långt varje ekipage har åkt.
exempelvis är banan 1km, om man kör fem varv så ska väl trippen visa 5km.

Nej, det är inte helt tillförlitligt, men vi har ändå valt att göra det så här.
transpondrar vore jätteroligt, men det har vi ingen lösning på.
om detta lopp fungerar och ger mersmak, så kan man ju kolla efter seriösare lösningar till nästa gång.

om vill man ha ett team som ställer en bil på pallbockar o kör bilen skitlångt i fyra timmar, så kan man väl betala anmälningsavgiften om man vill, bara man byter förare varje halvtimme :wink:
Martin .. Sköld
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Martin skrev:Vi kommer att köra efter trippen ja.
Betyder "Vi kommer" att långloppet blir av, eller är det fortfarande osäkert? Vill inte köpa på mig nåt objekt innan jag vet.
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

Widell skrev:
Martin skrev:Vi kommer att köra efter trippen ja.
Betyder "Vi kommer" att långloppet blir av, eller är det fortfarande osäkert? Vill inte köpa på mig nåt objekt innan jag vet.
ok, OM det blir av.

OM vi får klartecken, så vågar jag påstå att det kommer att sprida sig..
:race:
Martin .. Sköld
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Anade det. Skulle bara kolla. Jag är ju hur sugen som helst! :D
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Borde inte någon ansvarig säga: "Ledsen.. men det blir inget långlopp i år. Däremot anordnas en "rallyträff" samma datum, och samma plats"
:confused:
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det kommer när som helst. Troligen läggs det upp en ny tråd, till dess hav tålamod kära vänner!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Tyvärr blir det inget långlopp.

Men vi kan erbjuda en RALLYTRÄFF!
Plats: Vara motorstadion. Tid: 21 oktober klockan 09:00

Som vanligt är det besiktigad o försäkrad bil som gäller och hjälmen ska vara på. Arrangemanget kommer att köras enligt SBF:s regler (SBF=Svenska Bilsport Förbundet), vilket innebär att man kommer att få lösa engångslicens för att köra.

Kostnad 250:- inkl licens.

Kvalitativ rallykörning på bred slät folkracebana.
Invig vinterbilen! Piska den, plåga den, älska den!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
Ort: Grästorp, Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

Rätt svarat broder Karlsson! Tyvärr satte min internetleverantörs spamfilter p för meddelanden om aktivitet i den här tråden, men nu är det fixat.
P-A
Postare
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 maj 2004 14:30
Ort: tidahölm

Inlägg av P-A »

Äntligen är det bestämt har gått o väntat på detta besked länge nu!!
Om allt går vägen dyker ja upp i ett ford vrak från 1900 kallt som det ska
åkas på tväre med.
Vad är det för matrial på banan?
Är det grus o asfalt?
Skriv svar