Ny kväll o nytt arbete. Frågade självaste ordföranden i klubben om färgförslag, men han fick för lång väntetid så ja smällde till med en färg som de lutar åt att bilen kommer bli. Bilderna visar sitt! Hela framvagnen är nu målad ett varv. Tror de ska räcka, visar sig imorrn! Får nog mina SuperFlex bussningar då. Om KG skött sig!
Kameran är inte riktigt sjyst mot färgen, bättre ser de ut IRL!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll skrev:Grönt kan vara rätt snyggt faktiskt. Bra val!
Tack!
Mats Ivarssons bil, Boost är en ren inspirationskälla. Varje gång man sätter sig ner och tittar på bilderna från hans bygge så blir man fascinerad och känner suget att åka till garaget! Tror inte jag kommer ha precis samma lack som han men nog kommer de vara likt ändå.
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman skrev:Mats Ivarssons bil, Boost är en ren inspirationskälla. Varje gång man sätter sig ner och tittar på bilderna från hans bygge så blir man fascinerad och känner suget att åka till garaget! Tror inte jag kommer ha precis samma lack som han men nog kommer de vara likt ändå.
Jag tycker den var roligare förr med rostigt takräcke, rostiga smala plåtfälgar och vinterdäck! Ändå piskade han många fina bilar...
Det var tider det...
Nu är den iofs rätt tuff och kanske den mest extrema 240?
Nicke Nyman skrev:Mats Ivarssons bil, Boost är en ren inspirationskälla. Varje gång man sätter sig ner och tittar på bilderna från hans bygge så blir man fascinerad och känner suget att åka till garaget! Tror inte jag kommer ha precis samma lack som han men nog kommer de vara likt ändå.
Jag tycker den var roligare förr med rostigt takräcke, rostiga smala plåtfälgar och vinterdäck! Ändå piskade han många fina bilar...
Det var tider det...
Nu är den iofs rätt tuff och kanske den mest extrema 240?
Håller till viss del med. Hans 240 är nog en av de mer extrema men har sett några andra byggen som är riktigt extrema. De är ju frågan vart man drar gränsen för hur extremt de kan bli?
Min bil kommer då iaf vara långt ifrån hans liga. Jag kommer ju bara ha omgjorda hjulhus bak. Ivarssons bakvagn är ju uppbyggd av IGMAB.
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman skrev:Joo de är klart... Men vad ska de sitta för motor i en bil för att den ska vara optimerad för alla?
Den finns inte!
Menar bara att det finns många som hinkat i massor med effekt i en 240 utan att tänka på detaljer. Ivarssons bil är ombyggd rättså rejält i det mesta, varför jag tycker den är ganska extrem.
Nicke Nyman skrev:Joo de är klart... Men vad ska de sitta för motor i en bil för att den ska vara optimerad för alla?
Den finns inte!
Menar bara att det finns många som hinkat i massor med effekt i en 240 utan att tänka på detaljer. Ivarssons bil är ombyggd rättså rejält i det mesta, varför jag tycker den är ganska extrem.
Han har ju bra med effekt i den men precis som du säger så har han chassie för de och bilen är byggd på rätt sätt. Jag siktar inte på samma effekt som honom. Dock har jag en turbo som senarelägger registret och skonar drivlinan väldigt bra. Och så vill jag ha de!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ikväll monterades bussningarna i framvagnen osså satte jag dit den på bilen! Blev mycket bra! Är nöjd! Har även påbörjat målning av vissa delar till bakvagnen. Känns lite surt dock att ja får vänta tills årsskiftet innan jag får delarna till diffen. Men då har jag tid på mig att fräscha upp den o lacka bakaxeln. Nåja, lite bilder.
Ska inte använda dessa bromsskivor, lånade dem av Fibban bara nu för monteringens skull.
Sådärja. Torsdag kan jag fortsätta igen, ser fram emot de!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ikväll kan ja väl inte skryta över vad som blev gjort men lite vart de gjort iaf. Bärstagen bak och tvärstaget fick sina bussningar monterade. Byggde i ordning en krängningshämmare bak som jag personligen tycker blev riktigt bra. Bilder nedan givetvis. Börjar bli kallt i garaget nu så vi måste fixa ett värmeaggregat ganska snart känner ja.
De var väl de då. Väntar på delar till diffen och de verkar inte som om de kommer förns årsskiftet, känns smådrygt men så kan de vara. Får vänta med montering bara, inte värre än så.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
RFC Roger skrev:Hallå, vad händer i ditt kyliga garage i Norr nuförtiden?
Väldigt lite! Ska påbörja grenröret snart, eller iaf påbörja kollektorn, gruvar lite inför de, men ska väl försöka köra igång nästa vecka... (Sa samma förra veckan )
Handlar väl lite om motivation oxå! Men försöker samla på mig!
De är de som händer!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Hur många minus har du där uppe just nu?
En gång mekade jag faktiskt växellåda i 20 minusgrader, det var kallt!
Du väl nån byggfläkt eller nåt förstås?
Team RFC P1800 Streetdragstercruisergatbilsräserkonbanträff-bil Chevrolet V8 thunder!
RFC Roger skrev:Hur många minus har du där uppe just nu?
En gång mekade jag faktiskt växellåda i 20 minusgrader, det var kallt!
Du väl nån byggfläkt eller nåt förstås?
Just nu är de bara -2 men de har vart nere på -22, senast igår. Joo, vi har en byggfläkt men jag har haft dåligt med pengar, behöver köpa nyttiga saker som kapskivor t.ex.
Men jag ska köra igång o vara effektiv som få!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jaha, första riktiga garagekvällen på länge då! Visste inte riktigt vad jag skulle göra men bestämde mig iaf för att påbörja grenröret o så! Borrade hålen i flänsen, va bara utmärkta innan. Sen påbörjade jag kollektorn! Blev nöjd med tanke på att de va min första och att de är inte lätt o snekapa röra med rondell. Åkte till Simon Haling och hämtade ett tomt block som jag tänkt ha i motorrummet med en annan topp på så ja kan bygga grenrör och insug! Nåja, nog med snack, bilder!
Råder lite allmänt kaos i garaget! Kör vidare på lördag tror jag!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Efter nån timmes städande så bestämde jag mig idag för att motorn skulle ur till vilket pris som helst! Eftersom motorlyften står ute o skäms o de är lite för trångt för att få ur den så fixade ja loss lådan först, gick ba fint! Sen hade jag Simon och Daniel till hjälp o lyfta ur motorn för hand! Gick kalasfint! Har även börjat plocka ner motorn lite, ska kika över lager osv...
2 bilder från dagens arbete.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jaha, ny garagekväll, visste inte riktigt vart jag skulle börja men jag lyfte i de andra blocket, de tomma blocket i bilen och skruvade på den andra toppen ja hade löst. Påbörjade grenröret, minst 1,5h gick åt till att komma på hur jag ville att turbon skulle sitta osv, för att fixa rördragningen osv. Men till slut kom jag att tänka på min gamla Saab 900 och hur turbon satt på den, så ja slog till o tyckte att de blir kalasfint! Annorlunda blir de o lite besvärligare med downpipen men inget ska vara lätt här i livet!
Så, bjuder väl till på en, två bilder från ikväll. Är inte klart än, bara ihoppunktat och ja saknar lite rör, måste handla mera!
Tack för ikväll....
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72