Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Idag gjordes grenröret "klart"... Ska fixa några småsaker på de bara och sen göra wastegateuttag. Sen får man påbörja Downpipebygget o så, känns spännande! Som vanligt så kommer de bilder, än om ingen kommenterar... 

Så kommer turbon sitta, dock ska lagerhuset och kompressorhuset vridas!

Så kommer turbon sitta, dock ska lagerhuset och kompressorhuset vridas!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ok, misstänkte nästan att den skulle sitta så. Sätt nån värmesköld mellan DPn och motorn bara, det kommer ju att blåsa lite varmluft där sen.
Blir lite annorlunda stil på grenröret och turboplaceringen, tycker det är helrätt. Testa lite andra lösningar än "standard" på Volvo.
Blir lite annorlunda stil på grenröret och turboplaceringen, tycker det är helrätt. Testa lite andra lösningar än "standard" på Volvo.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Kontakt:
Tack Karlsson! Självklart så kommer grenrör, DP och wastegaterör lindas med avgasbandage. Funderar på att testa svart avgasbandage, nästan alla ja har sett kör med de vanliga ljusa.Karlsson skrev:Ok, misstänkte nästan att den skulle sitta så. Sätt nån värmesköld mellan DPn och motorn bara, det kommer ju att blåsa lite varmluft där sen.
Fibban har lovat o hjälpa mig me de sista modifikationerna på grenröret, blir enklare om man är 2.
Har även bestämt mig för vilken färg bilen ska bli, men de får ni se sen, när de är dags för de!

Imorrn äre måndag o då blir de lite plåtjobb på bilen!
MVH

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Måndagen gick bort pga föreläsning om "Besvärliga människor". Får ni chansen att gå på den så gör de, otroligt bra!
Nåja tisdagkväll i garaget började 19:30. Hade bestämt mig för att göra wastegateplacering klar och svetsa o dona på med den. Allt har rullat på i bra takt, har även fixat lite med IC;n o kolla mot lysena så att allt får plats osv, men de ser ut att lösa sig, känns kalas! Nåja, är kommer de bilder från kvällens mek, kommer försöka ge mig på downpipebygge nästa gång ja är i garaget! Lördagkväll alt söndag eftermiddag.

Jaa, nå sånt!
00:30, time for bed!
Nåja tisdagkväll i garaget började 19:30. Hade bestämt mig för att göra wastegateplacering klar och svetsa o dona på med den. Allt har rullat på i bra takt, har även fixat lite med IC;n o kolla mot lysena så att allt får plats osv, men de ser ut att lösa sig, känns kalas! Nåja, är kommer de bilder från kvällens mek, kommer försöka ge mig på downpipebygge nästa gång ja är i garaget! Lördagkväll alt söndag eftermiddag.
Jaa, nå sånt!
00:30, time for bed!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Jaha, ny dag i garaget... Downpipen är påbörjad, men inte klar, har lite fix o trix men är en bit på väg iaf o de känns bra!
Slänger in nå bilder på fälgarna samt bilderna på dp;n.

Måste ha minst 15mm spacers fram, blir nog 18mm tror jag.

Jaa nåt sånt blir de iaf! Fortsätter imorrn om ja hinner införskaffa mig nå rör!

Slänger in nå bilder på fälgarna samt bilderna på dp;n.
Måste ha minst 15mm spacers fram, blir nog 18mm tror jag.
Jaa nåt sånt blir de iaf! Fortsätter imorrn om ja hinner införskaffa mig nå rör!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Jaa, ikväll hann ja väl me lite skitjobb iaf. Pressade i bussningarna i bärarmarna bak och rengjorde bakaxeln o målade den. Får delar till lamelldiffen i slutet på mars så då ska den sättas ihop! Känns bra!
Lite bilder då..

Fortsätter på fredag...
Lite bilder då..
Fortsätter på fredag...

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Mina spacers (25mm) har kommit så jag provmonterade idag lite för o se hur mycket de kommer bredda. Får se när ja får på däck på fälgarna om de blir så att ja måste bredda skärmarna både fram och bak.
Monterade även ihop bakaxeln så ja kunde montera den. Behöver dock nytt innehåll men de tänker ja montera på plats. Har ju bromsar osv som ska på plats. Men lite bilder iaf.

Allt för denna gång....
Monterade även ihop bakaxeln så ja kunde montera den. Behöver dock nytt innehåll men de tänker ja montera på plats. Har ju bromsar osv som ska på plats. Men lite bilder iaf.
Allt för denna gång....

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Jaha, dags igen då... Har vart o pressat trattar ikväll, samt kollat vad för inspänningstryck ja har på den tryckplatta ja tänkt köra med. Jobbat med lite plåt oxå, ska byta ut plåtarna bakom bakhjulen på skärmen kan man säga. Längst ner. Har fått dit en, den andra får vänta tills bilen är på hjul o kan rullas så slangpaketet räcker från svetsen.. Insuget är påbörjat.
Stort tack till Fredde som ställde upp o trycktestade o hjälpte till med pressningen av trattarna! Galet toppen!
Kommer bilder nedan...

Imorrn påbörjar ja mest troligt plenumet om inte förkylningen blir värre...
Tack o hej!
Stort tack till Fredde som ställde upp o trycktestade o hjälpte till med pressningen av trattarna! Galet toppen!
Kommer bilder nedan...
Imorrn påbörjar ja mest troligt plenumet om inte förkylningen blir värre...
Tack o hej!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Ikväll fick man lite gjort, men spridarhålen är gjorda på insuget och fuelrailen har fått ett fäste. De va ja gjorde ikväll, vart paralyserad när ja kom till garaget, visste inte vart ja skulle börja...
Som vanligt kommer bilder, trevligt med kommentarer till dessa..

Fuelrail och spridare provmonterade.

Från en annan vinkel.

Utan fuelrail o spridare.

Krondrev och pinjongaxel till 1031;an. De börjar dra ihop sig nu med delar till bakaxeln, inte så mycket kvar nu.
Adjö så länge...
Som vanligt kommer bilder, trevligt med kommentarer till dessa..
Fuelrail och spridare provmonterade.
Från en annan vinkel.
Utan fuelrail o spridare.
Krondrev och pinjongaxel till 1031;an. De börjar dra ihop sig nu med delar till bakaxeln, inte så mycket kvar nu.
Adjö så länge...

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Eftersom min tråd är så full av kommentarer så måste ja passa på att lägga in ett par bilder till från kvällens mek.
Började me att städa undan lite, sen påbörjades plenumbygge. O vilken tid de har tagit. Men nu är de så när som klart. Lite småfix kvar på de innan lack. Bla en fästplatta för spjället (BMW 535) samt gör en platta som ja kan borra hål i o gänga för alla vakuumberoende prylar.
Bjuder väl på lite bilder då...
Påbörjat plenum...

Sådär något ska de väl bli till slut...

Från en annan vinkel...

De va allt för ikväll...
Fick tag i däck idag till mina breddade S80 16" fälgar. GRATIS!
Trevlig helg!
MVH
Började me att städa undan lite, sen påbörjades plenumbygge. O vilken tid de har tagit. Men nu är de så när som klart. Lite småfix kvar på de innan lack. Bla en fästplatta för spjället (BMW 535) samt gör en platta som ja kan borra hål i o gänga för alla vakuumberoende prylar.
Bjuder väl på lite bilder då...
Påbörjat plenum...
Sådär något ska de väl bli till slut...
Från en annan vinkel...
De va allt för ikväll...
Fick tag i däck idag till mina breddade S80 16" fälgar. GRATIS!

Trevlig helg!
MVH

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Än så länge knäcker du mig...
Men de ska vi nog få bukt på i sommar tror jag...
Tanken är att bilen ska köras i sommar, besiktas o så... Kommer dock inte satsa på någon lack som de ser ut nu! De blir för framtiden...
Har i helgen vart o hämtat en B21A med kardan, låda och avgassystem som ska lyftas i för bes o så. Har inte tid/ork att fixa med bromsintyg osv nu för att bes som turbo... jaa, ni får kalla mig dum för de men så äre iaf...
Hej så länge!

Tanken är att bilen ska köras i sommar, besiktas o så... Kommer dock inte satsa på någon lack som de ser ut nu! De blir för framtiden...
Har i helgen vart o hämtat en B21A med kardan, låda och avgassystem som ska lyftas i för bes o så. Har inte tid/ork att fixa med bromsintyg osv nu för att bes som turbo... jaa, ni får kalla mig dum för de men så äre iaf...
Hej så länge!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
-