Toyota MR2 Mk1

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev: Jag röstar på en B204L motor som senare får lite andningshjälp av en Mitsu TD04 15T #5/#6, då har du en saabspis som bygger ladd tidigt och levererar cirkus 310-320hk :mhihi:
Jag är MYCKET skeptisk till att ett 15T orkar leverera 310-320hk. 18T skulle jag hellre satsa på. Annars får du plåga ihjäl aggregatet... :wink:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

ERnsT skrev: Jag röstar på en B204L motor som senare får lite andningshjälp av en Mitsu TD04 15T #5/#6, då har du en saabspis som bygger ladd tidigt och levererar cirkus 310-320hk :mhihi:
Vilka argument finns för att använda B204L jämfört med Saab 2.3T (B234nånting)?

Annars går funderingarna kring att använda en TD04-15T, ihop med originalspisen. Eller en liten
kompressor kanske.. Hmm, ska nog börja med att täta läckan i plånboken först. ;)
Zeb Arvidsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

15t i synerhet med dem avgashusen får det rätt motigt av ge dem effekterna. 16t som jag har, har samma storlek på impellern men 1 storlek större kompressorhus och 7ans avgashus =1-2 storlekar större vilket sägs vara en turbo lämplig för 300hk
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Zeb skrev:I torsdags fick jag ett litet paket.
Sen, med STOOOR hjälp av Karlsson :thumbsup2, blev interiören sån här istället:

Bild
Bild

Resultat: cirkus 24 kg lättare, och, vilket är mycket viktigare, jag sitter typ perfekt. :drive: Vilket i sin tur leder
till att bilen är ungefär ytterligare 200% roligare att köra. :D Det som återstår är att få ratten lite närmare mig
Men den lösningen är beställd, hoppas jag.

Bild
Finns lite utrymme att sänka..
Kan ju lägga till en bild på hur man monterar stolar i en MR2a...
Bild
Zeb borrar manligt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Ser riktigt nice ut med stolarna. Mina sitter man fint i men inte som i såna där. :up:
Ska du satsa på en Saab-motor? En gjutjärnsklump där bak är väl inget bra? Volvo T4 går gissningsvis lika fint för ungefär samma pengar, men de är gjorda av aluminium. Wouaaapshhh! :D
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Widell skrev:Ser riktigt nice ut med stolarna. Mina sitter man fint i men inte som i såna där. :up:
Ska du satsa på en Saab-motor? En gjutjärnsklump där bak är väl inget bra? Volvo T4 går gissningsvis lika fint för ungefär samma pengar, men de är gjorda av aluminium. Wouaaapshhh! :D
Sitter ju förvisso en gjutjärnsklump där redan nu, även om det är en ganska lätt sådan.

Men jag funderar mest kring en konvertering av originalmotorn. Oavsett vilket så vill jag ha en varvvillig maskin,
turbo eller ej. Registret på nuvarande maskin uppflyttat ca 1500 rpm och förstärkt med turbo vore drömmen.
Vi får väl se vad som händer :hey:
Zeb Arvidsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Bild
Lite roligare kringla, som sitter lite närmare. Får nog komplettera med en liten distans ändå, för jag vill ha
ratten ytterligare närmare mig. Lite dumt att köpa en mockaratt dock (handskar på..) men det är ju
så snyggt!
Zeb Arvidsson
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:
Jag är MYCKET skeptisk till att ett 15T orkar leverera 310-320hk. 18T skulle jag hellre satsa på. Annars får du plåga ihjäl aggregatet... :wink:
Helt rätt, tankevurpa av mig. Men det borde räcka till omkring/knappt 300hk iallafall, med laddtryck på cirkus 1,5bar.

Vilka argument finns för att använda B204L jämfört med Saab 2.3T (B234nånting)?

Annars går funderingarna kring att använda en TD04-15T, ihop med originalspisen. Eller en liten
kompressor kanske.. Hmm, ska nog börja med att täta läckan i plånboken först.
Anledningen till att jag rekomenderade B204 är att jag har för mig att det ska finnas någon regel som säger max 15kw/100kg, vet inte om det gäller detta fordon med nya regler, annars så är ju B234 motorn en kandidat, kostar ju inte så jättefarligt idag heller...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

ERnsT skrev: Anledningen till att jag rekomenderade B204 är att jag har för mig att det ska finnas någon regel som säger max 15kw/100kg, vet inte om det gäller detta fordon med nya regler, annars så är ju B234 motorn en kandidat, kostar ju inte så jättefarligt idag heller...
En MR2 är ganska tung (kring 1160 kg) så en motor på 150 kW är inga problem att använda. Däremot
har jag andra invändningar mot att använda en saabmotor. (karaktären och vikten)
Zeb Arvidsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Bankörningspremiären närmar sig, och jag tyckte att bromsarna verkade ha en smula lätt för att bli varma bara på Uråsa -> ordna kylning..

Fram är det ganska okomplicerat, borra upp två hål i spoilern, och montera basportar med tillhörande slangar
och ansluta slangarna nära centrum på bromsskölden.

Dock har jag funderat lite på kylning av bakbromsarna också.
Bild
Dålig bild, men i det orangemarkerade området finns det möjlighet att ansluta någon form av luftintag med tillhörande slang.
Dalhems säljer denna, avsedd att monteras i sidorutan för ventilation. Hade varit perfekt med
slanganslutning och allt, men den får inte plats.
Bild

Jag har utrymme för någonting som måttar ca 150x90 mm Helst ett luftintag med tillhörande slanganslutning
för smidighetens skull. Någon som har några tips och funderingar? Ett luftintag för sidoruta med mindre
dimension hade ju varit guld, men jag vet inte riktigt vart jag ska leta.
Zeb Arvidsson
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Vad kör du med för bromsbelägg? När jag körde min på Gälleråsen förra året märkte jag inte av någon egentlig bromsmattning. Jag kör med Pagid fram och EBC Greenstuff bak. Jag körde ju inte så långa pass iofs, pga varma gatdäck, och så kan det ju förstås vara körstilsrelaterat också. Kanske blir problem på Kinnekulle, jag har beställt r-däck. :drive: :roll:
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Ingen aning vad det sitter för bromsar på nu. Jag märkte aldrig av någon mattning, däremot blev framskivorna
lätt blåfärgade och då tänkte jag att det kan vara bättre att förekomma än att förekommas (ser för mitt inre
kurvan närma sig i rasande fart samtidigt som bromspedalen desperat är tryckt mot golvet)
Zeb Arvidsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Den här tråden har jag missat. Ser ju riktigt trevligt ut. :thumbsup: Stolarna verkar identiska med mina Pro2000 fast utan logga. Säkert bättre pris också.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Jotack :) lite mindre vikt, lite mer väghållning (positiv camber runt om just nu.. :eek2:) och mycket mer effekt
så börjar jag bli nöjd. Men jag får ta det i små steg.

Det sparas kanske in lite kostnader på att inte FIA-godkänna stolarna, men jag misstänker att det är andra
skillnader också. Vi får väl jämföra dom på Kinnekulle (Jag sätter dock 500 spänn på att dina Pro2000 är ganska
rejält mycket snabbare än mina noname kinakopior :mhihi:)
Zeb Arvidsson
Ando

Inlägg av Ando »

Vad gött den lät, även att det verkade låta mer än det gick :tongue: :wink:
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Ando skrev:Vad gött den lät, även att det verkade låta mer än det gick :tongue: :wink:
Hehe, jag får åtgärda så den både låter mindre och går mer, för att balansera lite. E85+tvångsmatning
är väl det som ligger närmast hjärtat. :hey:
Zeb Arvidsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Zeb Arvidsson
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Va har du nu råkat ut för pajk?????? :confused:
Marcus Marklund

www.millway.se
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Svara nu Zeb jag ser allt att du är online :)
Vad har du gjort nu....
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Råkade göra något som man inte ska göra när farbror polisen är i närheten.
Zeb Arvidsson
Skriv svar