Blev lite osäker vart ja skulle lägga denna tråd. Men det blev här, för det är ju lite av ett projekt.
Köpte mäk ena kräs härum'dan. Tänkte att det var dags att brottas lite i skogen. En YZ 125, med moderniteter som plasttank, skivbromsar fram och bak, vattenkyningK med inkluderad vattenpomp. Mycket mäkligt. Jag troode vid första åsyn att det inte skulle gå att manövrera en så ny skapelse. Jag är ju van vid dubbeldämpad sving, plåttank, och luftkylningK.
Men det var bara att hoppa upp och vänta in explosionsvarven. Hann att upptäcka en helt ny muskelgrupp i högra underarmen innan detta hände (geting).
Passade på att ta några kort när vi hade fikapaus:
Förresten så sa Bark (journalisten) att det t.o.m. var upside-down-dämpare i fram!
Jahapp. Då var man totalt vansinnig på skiten igen. Har pôtat runt på eländet i tåga-skogen ikväll. Den vill inte starta. Misären startade och gick hjälpligt igår. Sen small det till, och nu är han död. Tacka vet ja krääser från 70´talet. De puttrar på i all oändlighet. Kokar snart över på skiten. Kom och köp mina oändliga bekymmer! Ja skickar med tre par svettiga kalsonger!
(Du kan förbise texten ovan... Det är bara terapi för mig, att få skriva av mig.)
Jag har kickat mig genomsvett många gånger när tändstiftet på min cross pajjat. Det va tydligen anpassad för konstant fullgas på crossbanan.
Körde man i skogen så surnade den lätt till och sen va det kört.
Bytte sen till ett varmare stift så gick den hur fint som helst.
Hoppas Samuel Silverudd köper sig en cross snart så man har nån att åka ihop med.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist skrev:Hoppas Samuel Silverudd köper sig en cross snart så man har nån att åka ihop med. :roll:
Enduro borde han köpa. Han har ju flera mil med endurobana bakom huset....
Så det tycker ni.
Jag har varit nära några gånger, men det har liksom aldrig blivit av. Än.
För ta och sälja en Saab här nu och börja titta efter en sån igen då.
Visst blir man sugen :)
Då har man kickat ihjäl sig ingen då ja. Skruvade dän stiftet. Det var rätt surt. Men när ja kollade, så var det gnista. Men ja bytte stiften ändå. Kicka! Poff, poff! Startar inte. Ta bort stiftet igen. Surt.
Skruva dän förgasaren. Töm den på bensin och vatten. Passade på att gå ut å kicka lite med stift och förgasaare demonterat. Det går ju så mycket lättare då, menar jag. och man ska ju ändå kicka.
Bytte bensin i tanken och blåste ur förgasaren, och monterade tillbax den i hopp om att det var vattnet i knasaren som orsakat det hela... Men inte! Fick kicka ihjäl mig ytterligare ett par gånger. Och det enda man får i lön är ett par avgasknallar... Tack.
Imorrn blir det att stycka hele knasarn' och lägga den i ultraljudstvätten. (Äntligen ska den invigas).
Får se om det hjälper.
Du måste ha ett nytt stift. Det hjälper inte att det är gnista. Mina som pajjade va det gnista på men dom funkade inte ändå. Det orkar inte tända när det blir massa soppa och kompression.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Du får göra som Sudden sa i Nilecity:
"-Plocka ner den i molekyler och sätt ihop den igen"
Det brukar nästan alla som har en gammal cross/enduro få göra någon gång... min bror har sin enduro i molekyler sedan 2 år tillbaka....
Demonterade förgasaren och plockade ner den i molekyler. Sen körde ja skiten i ultraljudet (märklig surrande balja). Blåste rent, och skruvade ihop. Passade även på att tvätta ur luftfiltret, och spraya det med nån kletig substans.
Men den startar ändå inte... förutom på startgas. Surar igen totalt.
Den bara poffar till då och då. Sen gick kicken av. Misär...
Karlsson skrev:Seså, släng krääsera i Tidan och smi ihop GTn istället.
Det är tyvär fullt i åna' nu... Kurt-Arne har slängt ner sånna kopiösa mänger med biler den senaste tiden...
Men så fort det finns en plats, så häver ja ner skiten så djupt att nån aldrig mer hittar denna bastard.
Passade på att slita dän motorn från aset idag. Ska passa på att byta ramlager. De glappar ca 1mm radiellt.
Och det är tur att en dag inte är längre än vad den är. För då hade ja nog sprängt skiten en gång om dan. Nu kan man åka hem å sova istället.
Nu har ja svetsat lite i ramen, och är i färd med att smi dit motorn igen. Ramen hade spruckit på två ställen.... hmm..
Sket i att byta lager... Fixade bara till vevtappen och svänghjulet. Konan var helt kass.
Eller rättare sagt.. det var tåga som fixade konen. Han kom i nån sorts smides-fas, som bara han kan. Ett citat från Tåga, när han stod och gned:"Den här kvällen får aldrig ta slut"
Nu ska ja bara ha tag i en kick, så ska ja va på banan igen, om allt går som planerat.
David Alesand skrev:Hur går det i min favorittråd?
Jodå! Både tråden och krässen gör små framsteg! (den senare har dock en förmåga att ta några steg bakåt ibland)
Skruvade ihop krääsen och svetsade kicken. Men det var väldarns vad svår den är att starta! Den går nog lite fett också. En polare som kikat lite på't tror att den är vinterbestyckad.
"-VINTERBESYCKAD? Drrriver du med mig?!?"
Nej, det gjorde han inte... Man ska tydligen bestycka om den efter temperatur! HAHA! (Det börjar lukta illa här). Ja, jag lär inte byta några munstycken iallafall.
Men, men.. för övrigt så funkar den nu, och då rör ja INGET!
Så det som händer nu är att ja tar en sväng ibland, när ja känner att ja orkar pôta igång eländet. Ska försöka mig på att fixa lite film & bilder "In Action". För vem vill inte se ett par krääser plågas?