Bromsvätska

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel S
Legend!
Kontakt:

Bromsvätska

Inlägg av Samuel S »

Nån som är hemma på bromsvätskeområdet...

Hur ofta bör man byta bromsvätska?
Är det typ vartannat år eller?

Nån som har nåt förslag på en bromsvätska som tål lite (eller mycket) banköning utan att ge upp?
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det går att mäta vattenhalten i bromsvätskan med en hygrometer. Bromsvätska är ju sådan att den drar till sig fukt av nån anledning, så det är nog bra att byta typ vartannat år som du sa. Racerbilar har nog nån silikonbaserad bromsvätska som inte drar åt sig vatten och har högre kokpunkt, men jag är inte säker på om den är tillåten för gatbruk.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Karlsson skrev: Det går att mäta vattenhalten i bromsvätskan med en hygrometer. Bromsvätska är ju sådan att den drar till sig fukt av nån anledning, så det är nog bra att byta typ vartannat år som du sa. Racerbilar har nog nån silikonbaserad bromsvätska som inte drar åt sig vatten och har högre kokpunkt, men jag är inte säker på om den är tillåten för gatbruk.
Det är väl dot4 som man ska ha till vanliga "räserbilar" Sen finns det dot5 men det va nåt lurt med den, kommer inte ihåg vad, kanske va den för racerbilar då, iallafall får man inte blanda 4:an å 5:an
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Smé
Normal postare
Kontakt:

dot

Inlägg av Smé »

JAg tror att du kan köra på dot 4 utan problem. De har jag hällt i våra
bilar då det har saknats i behållaren, och bromsarna fungerar ju :D
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Man kan blanda dot 4 och dot 3.
Dot 5 vet jag inte...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Det är väl som så att om man först kör med den ena typen av vätska och sen byter till den andra så säger gummipackningarna opp sig efter ett tag. Sen om man byter från dot4 till dot5 eller tvärtom kommer jag inte ihåg...
Emil Tubbin
Sigge
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Sigge »

Bromsolja som blir varm drar åt sig fukt bättre än en disktrasa och har du olja med mycket vatten i så börjar den koka och du mister i stort sett all bromsverkan.
Har du däremot schysst bromsvätska ("skall" bytas typ varannat år) så "förstör" du förmodligen beläggen innan nått händer med bromsvätskan.

/Sigge
När det blir fel på ett fordon går det ofta att härleda till trakterna mellan ratten och ryggstödet !
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Nu har jag varit å köpt "racingolja" dot 5.1, stod AP på iallafall va dyr och hade 270gaders kokpunkt. Silikon eller ej vet jag inte men det gick visst å blanda med dot 4 men va inte att rekomendera.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Nu har jag bytt bromsvätska. blev stor skillnad. Lite jobbigt när man drar av två nipplar. Tar gärna lite längre tid då :-?
Kollade upp lite mer och bromsvätska med silicon i ska man INTE använda till bankörning. Det va det som tur väl va inte i min.
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Angående bromsvätska och dess kvalité: Finns det någon firma eller så kring Jönköping som kan mäta vatteninnehållet i bromsvätskan? Jag vill helst inte att den kokar i E30:n på Björkvik ring nu på lördag.
Lite relaterad fråga: Märker man stor skillnad på stålomspunna slangar mot BMW original? Lite inne på att byta om jag ändå ska byta vätska.
5 år gammal tråd, jag vet. Men det är bättre att samla samma ämne i samma tråd...
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

köp ny istället för att mäta....
Stålomspunnen slang gör skillnad men det gör ju inga underverk.
/Andreas
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Vad jag vet kan den ju vara bytt för så lite som några veckor sedan bara. Jag vill inte ha allt meck med luftning mm. helt i onödan, därav frågan. Kan jag inte få den mätt blir det väl till att byta ändå, för säkerhets skull.
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Widell skrev:Vad jag vet kan den ju vara bytt för så lite som några veckor sedan bara. Jag vill inte ha allt meck med luftning mm. helt i onödan, därav frågan. Kan jag inte få den mätt blir det väl till att byta ändå, för säkerhets skull.
Spelar ingen roll om den är bytt för 2 timmar sen om man inte använt riktigt bromsvätska typ Castrol SRF, ATE superblue racing osv.
Ring till stacke och köp ATE av honom. 250:- tror jag han tar. Bra pris om man jämför med Castrol för över 700:-
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Tar väl en sväng till Wenners motor i Huskvarna och köper Motul RBF600 då.
Hur mycket behövs till en E30?
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

motul och castrol är snuskigt dyra och är väl egentligen rena racingoljor. ATEn är billigare och mer lämpad för en gatbil.
/Andreas
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Andreas K skrev:motul och castrol är snuskigt dyra och är väl egentligen rena racingoljor. ATEn är billigare och mer lämpad för en gatbil.
Vad är det för kokpunkt för respektive olja?
En ungefärlig siffra duger...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Andreas K skrev:motul och castrol är snuskigt dyra och är väl egentligen rena racingoljor. ATEn är billigare och mer lämpad för en gatbil.
Fel. Motul RBF600: 77 kr halvlitern på quattro.se. Tror inte priset är enormt mycket högre i en vanlig butik. Har för mig jag gav 200-250kr/L hos Wenners senast. Castrol SRF däremot får man gräva djupt i plånboken för. Peansweden ska ha 770kr/L. Går säkert hitta billigare, men den är dyr...

Vad menar du förresten med "mer lämpad för en gatbil"? Ju högre kokpunkt desto bättre, eller? Det finns väl ingen nackdel med dem, förutom att priset är högre än t.ex. Biltemas?
ERnsT skrev:Vad är det för kokpunkt för respektive olja?
En ungefärlig siffra duger...
Motul 307 grader celsius torr.
Castrol: Över 300 grader enligt peansweden.com
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Stacke säljer ju både ATE och Castrol och menar att man bör ha ATEn i en gatbil. Man kan ju spekulera om varför men jag kan tänka mig att den exemelvis tåler kyla bättre, kanske inte tar upp vatten lika lätt om man har den länge i bilen etc. Racinggrejor är ju per automatik inte alltid praktiskt att ha på en gatbil.

Hade för mig att Motulen låg i samma prisklass som Castrolen.
/Andreas
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Andreas K skrev:Stacke säljer ju både ATE och Castrol och menar att man bör ha ATEn i en gatbil. Man kan ju spekulera om varför men jag kan tänka mig att den exemelvis tåler kyla bättre, kanske inte tar upp vatten lika lätt om man har den länge i bilen etc. Racinggrejor är ju per automatik inte alltid praktiskt att ha på en gatbil.
Skulle kunna vara så. Vore absolut intressant att veta varför han säger så. Kanske bara är så att han inte kan motivera det mycket högre priset om man inte tävlar eller så. Eller så finns det en verklig nackdel med de bättre vätskorna. Inte vet jag. :confused:
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Bromsvätska för en standardbil har många krav på sig. Den ska hålla länge. Inte dra åt sig funkt blablabla....

En racingvätska ska bara va bra på i stort sett en sak. Tåla värme. Då försvinner de övriga egenskaperna som ett brev på posten.

Det intressanta är inte bara torr kokpunkt utan även våt.
Ate tycker jag har funkat bra för dom pengarna. Dessutom är den blå så när man byter som du nu ska göra ser man när man pumpat hela rören bakåt vilket sparar både tid olja och gissningar. 2:a gången blir det värre. Men då kan man ju hälla i en annan färg.
Skriv svar