Kritik, bankörningen.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Jag tror att det är lätt att ryckas med av brevet om man inte var där.
Jag tyckte dock att det lät som om det var en annan klubb som var ute på banan när jag tänkte efter lite.
Men visst hjälmtvång är kanske något att införa, jag såg alltför många trafikolyckor när jag lumpade som inte var vackra och slutade med enorma skador då de inte ledde till döden för att kunna säga något annat.
Jag tyckte dock att det lät som om det var en annan klubb som var ute på banan när jag tänkte efter lite.
Men visst hjälmtvång är kanske något att införa, jag såg alltför många trafikolyckor när jag lumpade som inte var vackra och slutade med enorma skador då de inte ledde till döden för att kunna säga något annat.
Jag tycker inte att vi ska införa hjälmtvång, som ni kunde läsa på informationen inför träffen så rekommenderades hjälm. Handen på hjärtat, hur många åker omkring med hjälm när ni kör bil ute på vanlig väg? Jag gillar det här banåkningskonceptet, inte så mycket regler och sånt utan man får möjlighet att köra på bana under lite mer avspända former utan att behöva handla hjälm/racingoverall/racingskor... det är pengar som jag mycket hellre ser läggs på bilen, t.ex. bromsarna.
En hjälm är nåt som alla kan skramla fram och när du väl är ute och kör så tror jag inte att du tycker att det är surt bara för att du har hjälm på dig... beträffande racing overall så är väl det att ta i men heltäckande klädsel är ju inte så dumt, det är ju trots allt vår säkerhet det handlar om. Sen så tror jag att många av oss som var där och kollad såg saker som borde förbättras till nästa gång.
Fast för i det stora hela tyckte jag att det gick bra (dunk i ryggen), tack ska vi ha...
Och tack till BMW Samuel för en tur med M3:an, det blev liksom lite roligare än att bara stå i depån
Fast för i det stora hela tyckte jag att det gick bra (dunk i ryggen), tack ska vi ha...
Och tack till BMW Samuel för en tur med M3:an, det blev liksom lite roligare än att bara stå i depån
Marcus Carlsson
Där skrev du ett sanningens ord, men vem är det som drabbas om jag inte har hjälm på mig och skulle krascha så illa att jag skulle ha haft nytta av hjälmen? Att hjälm inte är ett krav är ju inte samma sak som att man inte får ha hjälm om man vill det, eller hur?marcus skrev:det är ju trots allt vår säkerhet det handlar om.
Hehe, faktum är att jag skulle tycka att det vore surt.. jag är ganska lång och stolarna i min bil är ganska högt placerade så jag har inte sådär värst mycket frigång till taket, med hjälm skulle jag få sitta med huvudet snett för att få platsmarcus skrev:och när du väl är ute och kör så tror jag inte att du tycker att det är surt bara för att du har hjälm på dig...

Om du tycker det är kul att ligga på motorhuven i 250 endats iförd en latexsuspensoar så är det upp till dig
(jätte ironi)
Men nu är det faktiskt attitude som är arrangör och vi ska ju vara en seriös klubb med ett seriöst budskap, skadar ju inte att göra ett proffsigt och seriöst intryck...
Och det är ju ändå klubben som är ansvarig för bankörningen, påskrivna papper eller ej....

Men nu är det faktiskt attitude som är arrangör och vi ska ju vara en seriös klubb med ett seriöst budskap, skadar ju inte att göra ett proffsigt och seriöst intryck...
Och det är ju ändå klubben som är ansvarig för bankörningen, påskrivna papper eller ej....
Marcus Carlsson
Jag håller med Zeb här om att jag inte tycker att det ska va ett krav med hjälm. Men det kan däremot rekomenderas starkt.
Risken för personskador är ju väldigt liten på en motorbana i de hastigheterna som vi kör i. När det finns avåknigszoner och däck vid kanterna. Det ska väldigt mycket till om en hjälm ska göra nån som helst skillnad om det skulle smälla.
Självklart är det bättre med hjälm än utan, men det tycker jag man ska få avgöra själv.
Men detta är väl nåt för motorsportutskottet att diskutera och besluta om till nästa träff.
Förresten: Ett stort tack till motorsportutskottet o alla som jobbade på träffen igår. Jag personligen tycker att det var mycket bra arrangerat. Men allt går att göra bättre :-)
Risken för personskador är ju väldigt liten på en motorbana i de hastigheterna som vi kör i. När det finns avåknigszoner och däck vid kanterna. Det ska väldigt mycket till om en hjälm ska göra nån som helst skillnad om det skulle smälla.
Självklart är det bättre med hjälm än utan, men det tycker jag man ska få avgöra själv.
Men detta är väl nåt för motorsportutskottet att diskutera och besluta om till nästa träff.
Förresten: Ett stort tack till motorsportutskottet o alla som jobbade på träffen igår. Jag personligen tycker att det var mycket bra arrangerat. Men allt går att göra bättre :-)
regler
jagtycler det ärligttalat är VÄLDIGT DÅLIG STIL av Attitude´s lednig att INTE ha KRAV på hjälm & heltäckande klädsel.
Nu har jag väl ingen talan eftersomjagbara är internetmedlem... men tro mig när jag säger att du kan LÄTT skada dig MKT allvarligt i farter under 30 km/h.
Kristian
Har tvälat både i MC & bil så jag vet lite om sånt.
Från & med i år så har ex. Subbaklubben, Hondaklubben & Nissan200SX klubben ifört krav på hjälmar & handskar & hltäckande klädsel
.
Nu har jag väl ingen talan eftersomjagbara är internetmedlem... men tro mig när jag säger att du kan LÄTT skada dig MKT allvarligt i farter under 30 km/h.
Kristian
Från & med i år så har ex. Subbaklubben, Hondaklubben & Nissan200SX klubben ifört krav på hjälmar & handskar & hltäckande klädsel
.
Kan ju bara säga att jag körde på trean hela varvet utom sista biten på flygrakan innan bromsmarkeringarna. En 1000 kg- E30 är ju lite mer anpassad för bansmisk än en 1500 kg+ Omega! Tack ändå för ett par goa kamper!Lotus Samuel skrev:Får väl passa på å tacka Karlsson också för dom tuffa fighterna![]()
Tycker det va en lyckad kväll. Kul å prata med likasinnade också.

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Kontakt:
Nej jag ska inte sälja bilen...CHNE skrev:Porsche Daniel:
Så att du ska sälja är bara snack???
Något du skrev för att du var besviken???
Men man blir ju lite ledsen när man håller på att stressa ihjäl sig innan träffen för att hinna med allt. (Tenta och grejer) Sitter och kör elva mil, kommer ner och kör i 2.5 i och för sig väldigt roliga minuter. Rassel rassel så får man inte åka mer. Bogseras hem.
Då kunde jag ju lika gärna varit hemma och pluggat på de där kapitlen jag struntade i.
Men skam den som ger sig. Nu får jag renovera en topp och det har jag gjort förut på den bilen...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Nej jag ska inte sälja bilen...
Men man blir ju lite ledsen när man håller på att stressa ihjäl sig innan träffen för att hinna med allt. (Tenta och grejer) Sitter och kör elva mil, kommer ner och kör i 2.5 i och för sig väldigt roliga minuter. Rassel rassel så får man inte åka mer. Bogseras hem.
Då kunde jag ju lika gärna varit hemma och pluggat på de där kapitlen jag struntade i.
Men skam den som ger sig. Nu får jag renovera en topp och det har jag gjort förut på den bilen...[/quote]
Japp det är bara att ta nya tag man får aldrig ge up fast det är drygt ibland
Men skam den som ger sig. Nu får jag renovera en topp och det har jag gjort förut på den bilen...[/quote]
Japp det är bara att ta nya tag man får aldrig ge up fast det är drygt ibland

Jag måste säga att jag är böjd att hålla med CRX EVO (namn?), ville inte gå så hårt fram förut. Tänk er det värsta, någon blir påkörd på långrakan i 200 (okej 170 ni som inte kör Volvo
) och voltar 3-4 varv och blir rullstolsbunden eller tom avlider (dert behövs I N T E mycket) och personen i fråga har inte hjälm, något säger mig att klubben kan få råfett med minus-cred för det. Men framför allt, hur skulle vi kunna leva med det? Jag skulle INTE kunna det.
Att då ha ett krav på hjälm och kanske få någon syrlig kommentar från några medlemmar är inte SÅ farligt.
En hjälm kostar inte mycket, 1000-2000kr för en hyffsad hjälm räcker lätt. Och det räcker inte långt för att fixa bra bromsar eller bra fjädring.
Sen undrar jag hur det är med försäkring, om man inte har hjälm kan man nog se sig i stjärnorna efter en hygglig ersättning vid allvarligare skador.

Att då ha ett krav på hjälm och kanske få någon syrlig kommentar från några medlemmar är inte SÅ farligt.
En hjälm kostar inte mycket, 1000-2000kr för en hyffsad hjälm räcker lätt. Och det räcker inte långt för att fixa bra bromsar eller bra fjädring.
Sen undrar jag hur det är med försäkring, om man inte har hjälm kan man nog se sig i stjärnorna efter en hygglig ersättning vid allvarligare skador.
Stackars kille. Han måste varit mobbad eller nått när han gick i skolan. Han har nog köpt BMW för att få kompisar tror jag och bara för att han har en BMW tror han att Williams vill ha honom som förare eller så. Han får ju knappast någon respekt med sig genom ett sådant utalande, få inlägg som saknade belägg gör att man undrar om han bara är avundsjuk. Nä, han är säkert bara en 18 årig STCC-wannebe som inte kan hantera sin stackars BMW. Undra hur många bilar han har smällt i livet..... Ska vi bjuda in honom till nästa träff? 

-
- Legend!
- Kontakt:
Re: regler
Vi hade krav på heltänkande klädsel, alla rutor stängda, max en passagerare bla. Hjälm rekomenderade vi starkt men hade inget krav.CRX EVO skrev:jagtycler det ärligttalat är VÄLDIGT DÅLIG STIL av Attitude´s lednig att INTE ha KRAV på hjälm & heltäckande klädsel.
Kristian
.
Visst kan man skada sig i 30km/h, men jag ser det inte som en självklarhet att det är säkrare med hjälm i alla lägen. Vi som har kört med hjälm några gånger vet hur svårt det är att vrida på huvudet för att kolla bakåt eller i sidled. Alla får inte heller plats med en hjälm även om dom sänker stolen max. Sen om man frontar bilen i hög hastighet åker jag nog hellre utan hjälm, med den kraften som huvudet slungas frammåt vid en krock kan man skada nacken och med en tung hjälm på huvudet kan det bli mycket värre, vad som händer kan ni nog räkna ut själva. Sen när du säger att subaru, honda och nissan 200sx klubben i år har infört krav på hjälm så betyder det alltså att förra året va det alltså inga problem för dom att åka utan hjälm? "VÄLDIGT DÅLIG STIL" med andra ord. Jag kommer ha hjälm nästa gång men jag tycker inte det är så självklart som endel tycker, det är inte stcc eller några öppna formelbilar vi kör.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Jag var ju inte själv med på träffen men jag tycker att BMWSamuels svar var mycket bra.
Sedan så kan man klanka ner klubben hur mycket som helst men vad hjälper det nu.
Huvusaken är ju att vi bättrar oss.
Jag tror ju inte att alla andra bilkubbar som har haft sina första bankörningar varit felfria.
/Marcus
Sedan så kan man klanka ner klubben hur mycket som helst men vad hjälper det nu.
Huvusaken är ju att vi bättrar oss.
Jag tror ju inte att alla andra bilkubbar som har haft sina första bankörningar varit felfria.
/Marcus
Re: regler
De kanske lärde sig nåt under förra säsongen...Lotus Samuel skrev:Sen när du säger att subaru, honda och nissan 200sx klubben i år har infört krav på hjälm så betyder det alltså att förra året va det alltså inga problem för dom att åka utan hjälm? "VÄLDIGT DÅLIG STIL" med andra ord. Jag kommer ha hjälm nästa gång men jag tycker inte det är så självklart som endel tycker, det är inte stcc eller några öppna formelbilar vi kör.
Jaja, hjälmens vara eller inte vara kan vi ju hålla på att älta fram och tillbaka, det är ju ens personliga säkerhet som man väl får ansvara för själv. Troligtvis kommer det aldrig hända nåt men man vet aldrig, det går ju inte lika fort när vi kör som med "riktiga" tävlingsbilar men säkerheten i en vanlig personbil är ju heller inte riktigt lika hög.
Bara det att skulle det hända nåt kommer det troligen Attitude få sig en lite oseriös stämpel, vem vet...
Detta är väl nåt som vårt eminenta motorsportutskott får ta ställning till...
Jag tror jag vet vem det va, isåfall var det ingen 18 årig STCC-wannabe utan en medelålders STCC-wannabe, fast vi kan ju bjuda honom iallafall...Sturesson skrev:Stackars kille. Han måste varit mobbad eller nått när han gick i skolan. Han har nog köpt BMW för att få kompisar tror jag och bara för att han har en BMW tror han att Williams vill ha honom som förare eller så. Han får ju knappast någon respekt med sig genom ett sådant utalande, få inlägg som saknade belägg gör att man undrar om han bara är avundsjuk. Nä, han är säkert bara en 18 årig STCC-wannebe som inte kan hantera sin stackars BMW. Undra hur många bilar han har smällt i livet..... Ska vi bjuda in honom till nästa träff?