Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Lite bilder från dagens skruvande.

Rev dän toppen och hittade 6 lortiga kolvar.
Bild

Toppen hade kvar alla sina 24 ventiler. De flesta är kolsvarta efter många sega mil i en Senator.
Bild

5 av 6 kolvar slank ur smidigt. Det har visst stått lite vatten i 6ans cylinder så där fick det bli lite mild övertalning med gummiklubban för att få ut kolven.
Bild

Nu börjar det bli tomt i blocket, bara veven och bröstkåpan kvar. Vevlagertapparna var inte alltför fina, samma med lagren. Det ska ändå slipas och bytas.
Bild

Tyvärr behagade två av skruvarna som håller remskivan på vattenpumpen gå sönder, så jag kunde inte få loss något mer. Får såga bort dem eller nåt. Grunda, dåliga torxskruv är inte så bra alltid.
Bild

Det var allt för tillfället. Kommer kanske lite mer demontering imorrn, sen börjar allt det roliga med rengöring, tvätt, rengöring och mera tvätt.
Lite mäta och väga blir det väl också hoppas jag.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Härligt att se att det inte står still i gammelgaraget. :D
/Martin Gustavsson
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jodå, lite action är det allt i lagårn. Nya motorn byggs ju såklart i motorlabbet i Bredegården.

Ska byta lite packningar på 2,4an så den är redo för Björkvik. Koppla in knacksensorn också kanske.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Larsson
Megapostare!
Inlägg: 299
Blev medlem: 25 apr 2007 15:34
Ort: Tibro
Kontakt:

Inlägg av Larsson »

Gött att du kämpar på!
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

När man ändå har ett par tomma block ståendes och en topp lösplockad, då är det svårt att låta bli att kolla lite bara...
Bild
Men det är bara tankar, inga konkreta beslut. Blir ju alldeles för mycket jobb, synd att såga sönder ett topplock, svindyra specialdelar mm mm....








Men man blir ju lite sugen alltså... :roll:
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Starsky & Hutch skrev:DO IT!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Förläng blocket istället. Mycket färre rörliga delar på det..... :mhihi:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Karlsson skrev:Bild
Du menar såhär? :roll:
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Dagens äventyr!

Varit på "posten" och hämtat ett litet paket med elektriska moduler från USA.
Bild
Ska köra med vanlig fördelartändning på den här motorn till att börja med.

Sen bar det av till motorlabbet.
Bild
Tvättat block.
Bild
Spegelblanka cylinderlopp. Inte bra, måste honas. Ska plana av blocket lite också.
Bild
Rent och fint blir det!

Hittade även en mörk tortyrkammare i fädernesgårdens gömmor. Efter lite urrensning av diverse medeltida jordbruksredskap så kan det nog bli en skaplig meklokal av det hela.
Bild
Lite kvar att göra innan man kan flytta in...
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Kul med 6:a och byggbilder. Hur möe kan man skrämma upp den te ungefär?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

300 hk borde gå med vassare kammar, portning och separata spjäll. Om man bara ser till volymen så ligger ju BMW M3 på 295 hk med 3 liter.
DTM-maskinerna hade ca 380 hk i 3 liters versionen, med ganska mycket godis inuti. Får väl uppgradera efter hand och hoppas att den här maskinen håller ett tag.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

2,4an var ju lite sur på gasen vid senaste körningen, felet var att Klant-Anders hade lagt in mappen till turbomotorn igen...
Så går det när man ska koppla in knacksensorer och inte tänker sig för.
Väldigt lam tändkurva och allmänt fel bränsletabell gjorde att motorn gick som en säck skit.
Lite jobbigt att köra ordentligt när spisen inte svarar på tilltal, men lösningen fanns hos Zeb som mappade 2,4an. Lite dataskickande senare så ligger rätt mapp i boxen igen, blev betydligt rappare.
Tänkte ge mig på knacksensorn igen nu när motorn går bra, kan ju vara kul att se om det funkar.
Annars har jag bara bytt en slang till luftfiltret så jag kan köra med SAAB-pappersfiltret. Väntar även på en ny slavcylinder till kopplingen, den gamla verkar ha dött av värmeslag. Går att pumpa upp tryck i den, men oljan läcker ut efter ett tag.
Hoppas även att däcken håller för Emmaboda, det blir nog sista åket med dem. Väldigt taskigt mönster nu...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Karlsson skrev:2,4an var ju lite sur på gasen vid senaste körningen, felet var att Klant-Anders hade lagt in mappen till turbomotorn igen...
Så går det när man ska koppla in knacksensorer och inte tänker sig för.
Väldigt lam tändkurva och allmänt fel bränsletabell gjorde att motorn gick som en säck skit.
Lite jobbigt att köra ordentligt när spisen inte svarar på tilltal, men lösningen fanns hos Zeb som mappade 2,4an. Lite dataskickande senare så ligger rätt mapp i boxen igen, blev betydligt rappare.
Tänkte ge mig på knacksensorn igen nu när motorn går bra, kan ju vara kul att se om det funkar.
Annars har jag bara bytt en slang till luftfiltret så jag kan köra med SAAB-pappersfiltret. Väntar även på en ny slavcylinder till kopplingen, den gamla verkar ha dött av värmeslag. Går att pumpa upp tryck i den, men oljan läcker ut efter ett tag.
Hoppas även att däcken håller för Emmaboda, det blir nog sista åket med dem. Väldigt taskigt mönster nu...
Blir det en "hoppasdethållerenrepamapp" till superstage? Eller kör du safe?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

ERnsT skrev: Blir det en "hoppasdethållerenrepamapp" till superstage? Eller kör du safe?
Tänk nu efter innan du svarar på det här, carter... :stick:






:P
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Mappen som ligger i nu funkade Tidaholm tur och retur utan problem, så jag tror nog att den får klassas som "detkommeratthållajättelängeochgåbramapp".
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jahapp, då var bilen färdigpreppad inför Emmaboda. Bytte slavcylinder till kopplingen, den gamla hade fått för sig att börja läcka. Det funkade lite halvtaskigt på Björkvik, fick pumpa lite och greja.
Men nu sitter det en ny cylinder på plats, funkar prima! Ska tillverka en värmeskyddsplåt till den, tror inte att den gamla gillade det stekheta avgassystemet som sitter strax intill.
Ska väl testa knacksensorn igen, men det känns som om den kommer att reagera mer på ventilslammer och sånt än riktiga spikningar. Vi få se hur det går.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Tillbaka från Emmaboda, körningen gick bra. Motorn går gött, inte den mest varvvilliga spisen som finns men sen är den inte så värst trimmad heller.
Körde slut på diffen, lamellerna är tokslut. Beror troligen på att bakaxeln lyfter innerhjulet i böjarna, alla stumma leder låser upp så det inte finns tillräcklig rörelsemån. Får bygga nåt riktigt, men det känns dumt att såga isär hela bilen igen nu när den är besiktigad och allt.
Nya lameller till diffen och en liten uppspänning så funkar det nog bra tillsvidare, men nu vet jag ju iaf att det går att uppgradera bilen.
Fram behövs det defintivt mer camber, -0,6 grader är inte så rejsigt.
Borde gå att klämma i lite mer schims i framvagnen, ganska smart konstruktion faktiskt. Kommer lite bilder på hur det går till senare.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Såhär ser ett par slutkörda lameller ut! Den lilla högen i mitten är kuggar som ska sitta i hålet i lamellen...
Bild
Konstigt att det inte drev så bra i svängarna... :roll:
Bara att beställa nya, pratat lite med en firma som har allt man behöver.
Fick även ett bra tips att lägga i en extra lamell per sida, då fördelar man kraften lite bättre. Behövs lite svarvjobb för att det ska funka, men det går ju att lösa.
Kommer mer bilder allt eftersom.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Är de inte så på de där diffarna me att du har fjäderbrickor typ som ligger närmast hubben? Dessa kan man byta ut mot vanliga lameller har ja läst. Blir hållbarare då tydligen... Men de beror ju på hur de är gjort!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

På den här bilden kan man se principen ungefär.
Det sitter två lameller per drivaxel på bilden, Mantadiffen har bara en lamell per axel. Därför får den ta ganska mycket stryk när man gör donuts tex.
Man kan svarva av lite på det som heter "pressure ring" på bilden, då går det att få i två lameller per sida i Mantadiffen. Ser lite annorlunda ut än på bilden men principen är samma.

Bild
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar