Grupp B, de ljuva 80-talet...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Grupp B, de ljuva 80-talet...
Jag är fascinerad av dessa bilar, ohyggligt snabba, galna förare och kartläsare, massor med hästkrafter, ingen restriktor... Var gång jag ser en film från 80-talet med dessa rallybilar blir jag kär... Säkerthetstänket visserligen galet lågt och otroligt ändå att de inte gick åt mer folk än vad som gick åt...
Ja skickar med en film från youtube.com så får ni se, och njuta! Lyssna på mannen som pratar i början, ta in va han säger så förstår man att de gick fort...
http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw
Är de bara jag som diggar dessa bilar??
Ja skickar med en film från youtube.com så får ni se, och njuta! Lyssna på mannen som pratar i början, ta in va han säger så förstår man att de gick fort...
http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw
Är de bara jag som diggar dessa bilar??
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Styrelseledamot
Oj oj det finns inte mycket råare bilar en dessa
Riktigt grymt, har någon långfilm på datorn som jag brukar rota fram ibland och sitta och njuta till
EDIT: en annan film utan metallica som pajjar allt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=K3Mag3kA ... re=related

Riktigt grymt, har någon långfilm på datorn som jag brukar rota fram ibland och sitta och njuta till

EDIT: en annan film utan metallica som pajjar allt ljud.

CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Kontakt:
De är bra att vi rotar fram dessa filmer... Ja har länge letat på nätet efter nån DVD eller så med dessa grymma bilar!Adolfsson skrev:Oj oj det finns inte mycket råare bilar en dessa![]()
EDIT: en annan film utan metallica som pajjar allt ljud.![]()
Jaa, va säger man? Galet...At the same time we were on a testroad it was a formula 1 race and it was exactly the same length on this formula 1 and we were testing on gravel and we were just 4 seconds slower than the formula 1 race so we were really going fast![]()
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Styrelseledamot
Sista klippet. Med Audin. Helt sjukt!Adolfsson skrev:Oj oj det finns inte mycket råare bilar en dessa![]()
Those were the days...

[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
-
- Kontakt:
Dom suckar inte mycket vid växling alltså... Heeeelt vansinnigt... Ja skulle vilja provåka, eller varför inte köra... 
Sebastién Loeb hade väl provkört en Audi S1 och han som ägde bilen satt bredvid o tyckte han fegkörde... Loebs kommentar va väl att han körde va han vågade... O tyckte att de som körde dessa bilar efter vägarna hade ingen rädsla för att åka av...

Sebastién Loeb hade väl provkört en Audi S1 och han som ägde bilen satt bredvid o tyckte han fegkörde... Loebs kommentar va väl att han körde va han vågade... O tyckte att de som körde dessa bilar efter vägarna hade ingen rädsla för att åka av...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
-
- Kontakt:
Finns ingen siffra på de tror jag. Men nån tävling gick de åt massor o efter den så började ju snacket om att förbjuda grupp b bilarna istället för att börja tänka på att flytta publiken...Anders Toll skrev:Hur många åskådare gick det åt vid varje race?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Vem vill inte ha den Audin efter att sett detta klippet??Reco skrev:Sista klippet. Med Audin. Helt sjukt!Adolfsson skrev:Oj oj det finns inte mycket råare bilar en dessa![]()
Those were the days...
Det var bättre förr alltså...
-
- Klubbordförande
Förr var det minsann rally även med stora slicks på asfalt
Eller var det drifting redan på den tiden fast tuffare...
Audin och de andra bilarna är helt klart bland det grymmaste som byggts men jag kan bara inte förstå hur de tänkte på audi när de byggde sportquattron...? Varför kortar man en bil i baken när man redan hängt ut motor och låda framför framaxeln
Men de verkar lära sig de med! I DTM sitter de ju i baksätet och kör idag istället

Audin och de andra bilarna är helt klart bland det grymmaste som byggts men jag kan bara inte förstå hur de tänkte på audi när de byggde sportquattron...? Varför kortar man en bil i baken när man redan hängt ut motor och låda framför framaxeln

Men de verkar lära sig de med! I DTM sitter de ju i baksätet och kör idag istället

/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

Kan ju rekomendera "Too Fast To Race". Mycket njutbar film.
Sen finns det en del goa scener i filmen "Evolution of Rallying" (är inte helt 100% på namnet på den sista.. hittade den inte nu.)
Sen finns det en del goa scener i filmen "Evolution of Rallying" (är inte helt 100% på namnet på den sista.. hittade den inte nu.)
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Jag njöt mest av Manta 400 som skymtade förbi ett par gånger. Hopplöst frånkörda med sin "klena" sugmotor och bakhjulsdrift, men ack vilka pheta bilar det är!
Ritar ganska gött ut ur hårnålarna i Monte Carlo...
Metro 6R4 är ju rätt grym den med, idiotvarvande V6 och pytteliten kaross.
Trevligt att se Ford RS200 också, synd att de inte hann med mer än en säsong typ. Hade det fortsatt så skulle Ford ha ägt grupp B stenhårt!
Det körs ju faktiskt lite med såna här bilar fortfarande, Bergcup i Tyskland/Österrike brukar bjuda på lite Lancia Delta och annat mustigt.
Ritar ganska gött ut ur hårnålarna i Monte Carlo...
Metro 6R4 är ju rätt grym den med, idiotvarvande V6 och pytteliten kaross.
Trevligt att se Ford RS200 också, synd att de inte hann med mer än en säsong typ. Hade det fortsatt så skulle Ford ha ägt grupp B stenhårt!
Det körs ju faktiskt lite med såna här bilar fortfarande, Bergcup i Tyskland/Österrike brukar bjuda på lite Lancia Delta och annat mustigt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Kontakt:
-
- Dunderpostare!
Jag gissar att man ville korta hjulbasen för ökad manövrerbarhet. Men jag tycker det är synd att dom inte togkardanaxel skrev: Audin och de andra bilarna är helt klart bland det grymmaste som byggts men jag kan bara inte förstå hur de tänkte på audi när de byggde sportquattron...? Varför kortar man en bil i baken när man redan hängt ut motor och låda framför framaxeln
klivet fullt ut och byggde en bil med en tvärmonterad femma baktill

Zeb Arvidsson