Hej,
Jag har en Nissan 200sx med ett tillbehörslarm (?) från -89 av märket "Nordic Alarm". Den har ett "kiosklarm" som går igång 15 sekunder efter att jag stängt av motorn. Detta vill jag ta bort, alltså automatfunktionen. Larmet har ingen förbindelse med centrallåset. Instruktionsbok saknas, hur gör jag?
Tack,
Falk3n
Larmproblem, hjälp mottages tacksamt.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Den larmar efter att jag haft bilen igång och tar ur nyckeln ur tändningslåset. Larmar jag manuellt inom 15 sek förblir det låst, men ibland glömmer man bort att larma av, eftersom Centrallåset och Larmet är två olika enheter. Jag måste låsa + larma alt. låsa upp + larma av.Om du har haft bilen låst, larmad osv och ska åka iväg och avaktiverar larmet, kommer det fortfarande att aktiveras igen efter 15 sekunder eller är det bara när du har haft igång bilen och stänger av den?
Det låter klokt, dock kanske larmet i sig blir "instabilt" vid omprogrammering? Idén låter svår, men trolig. Hur gör man sånt?Den idéen jag får, då jag inte har en susning om hur ditt larm är uppbyggt och om det finns möjlighet att programmera
bort autolarmningen på något sätt, är att lura larmet att tro att nyckeln sitter i tändningslåset hela tiden.
Jag uttryckte mig en smula klumpigt. Det jag menar är att det kanske är möjligt att konfigurera om larmboxen
så den inte autolarmar, men för att få reda på det så måste man ju ha tag i en manual till den.
Alternativet som jag föreslår som inte kräver några manualer, men som å andra sidan definitivt inte är säkert
fungerar är att leta upp den kabeln som talar om för larmboxen att nyckeln sitter i tändningslåset, knipsa av den
kabeln och koppla den till antingen + eller - beroende på vad det är som skickas ut när nyckeln sitter i tändningslåset.
så den inte autolarmar, men för att få reda på det så måste man ju ha tag i en manual till den.
Alternativet som jag föreslår som inte kräver några manualer, men som å andra sidan definitivt inte är säkert
fungerar är att leta upp den kabeln som talar om för larmboxen att nyckeln sitter i tändningslåset, knipsa av den
kabeln och koppla den till antingen + eller - beroende på vad det är som skickas ut när nyckeln sitter i tändningslåset.
Zeb Arvidsson
-
- Deluxpostare!