Grejade lite ikväll med. Gick sakta men säkert Skulle behöva få tag i en instruktionbok / manual på motorn tror jag Sökte líte ikväll men hittade inget, men om nån har nåt hjälpligt eller är bra på att söka lite på nätet så vore jag tacksam!
Samuel S skrev:Riktigt bra att du kommit igång med motorn nu Axel. Se till att stäng in dej i garaget över jul så att du får mycket gjort.
Har du hittat var du ska handla alla delar ifrån (förutom BMW)
Hmm, Jag tänkte jag skulle göra bromskylning och sen gallra lite i skogen med... Men julen är ju lång
Jag vet väl inte alls vad jag ska handla än... Kolvar finns det hur mycket som helst att välja på men jag ska kolla med CP och JE i alla fall. Det får bli lite letande under de röda dagarna framöver.
kardanaxel skrev:
Hmm, Jag tänkte jag skulle göra bromskylning och sen gallra lite i skogen med... Men julen är ju lång :wink:
Jag vet väl inte alls vad jag ska handla än... Kolvar finns det hur mycket som helst att välja på men jag ska kolla med CP och JE i alla fall. Det får bli lite letande under de röda dagarna framöver.
Gallra kan du ju göra nåt annat år.
Är bara orolig att du står där med en bil i molekyler när vi andra är och spräcker åttan på Ringen utan dej :)
Men det är klart att du hinner klart.
Ikväll befriades toppen från motorn! Det var bland det krångligaste jag gjort hittills då det var trångt när motorn satt i bilen.
Kollade väldigt snabbt i två cylindrar och de såg vettiga ut. Det var dock en liten sjö i femman eller om det var fjärde cylindern... Men jag kunde inte se på topplockspackningen var det hade läckt...
kardanaxel skrev:Ikväll befriades toppen från motorn! Det var bland det krångligaste jag gjort hittills då det var trångt när motorn satt i bilen.
Kollade väldigt snabbt i två cylindrar och de såg vettiga ut. Det var dock en liten sjö i femman eller om det var fjärde cylindern... Men jag kunde inte se på topplockspackningen var det hade läckt...
De kan väl kanske vara så att de rann ner vatten när du lossade på toppen. Än om man tömmer systemet så ligger de alltid kvar vatten som kan rinna ner där. Faktiskt bara på en volvo jag lyckats lyfta toppen på utan att de runnit ner vatten!
I övrigt tycker jag de ser bra ut! Vad är tanken du ska göra med toppen??
Ajöööken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson skrev:Hur länge har den stått med vatten i cylindern? Det är inte så roligt om det rostar där. Eller är det tänkt att hela motorn ska isär?
Förresten, när du ändå har plockat av toppen, skulle du kunna knäppa nån bild på spännaren till den lilla kamkedjan?
Bilen har stått i två månader ungefär. Men som Nicke sa så kan det ju ha runnit i när jag lossat toppen med, men eftersom det bara var i en cylinder så blev man ju lite misstänksam. Hela motorn ska isär! Ska få sig lite ny färg, lager, kolvar, stakar, packningar osv.
kardanaxel skrev:Ikväll befriades toppen från motorn! Det var bland det krångligaste jag gjort hittills då det var trångt när motorn satt i bilen.
De kan väl kanske vara så att de rann ner vatten när du lossade på toppen. Än om man tömmer systemet så ligger de alltid kvar vatten som kan rinna ner där. Faktiskt bara på en volvo jag lyckats lyfta toppen på utan att de runnit ner vatten!
I övrigt tycker jag de ser bra ut! Vad är tanken du ska göra med toppen??
Ajöööken!
Toppen ska planas och sen kanske man skulle kolla så att det inte är några sprickor i den. Innehållet ska förbli original. Möjligtvis att man råkar fila till den lite med
kardanaxel skrev:
Toppen ska planas och sen kanske man skulle kolla så att det inte är några sprickor i den. Innehållet ska förbli original. Möjligtvis att man råkar fila till den lite med
Jag vet en som ska beställa en rolig mätmojäng ifrån usa under julledigheten, kanske skulle testa med denna toppen
Tror inte de finns så mycket o fila i de där så att de blir nån märkbar skillnad. Men samtidigt kan de ju vara kul o säga att du filat i toppen... Inga andra kammar?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman skrev:Tror inte de finns så mycket o fila i de där så att de blir nån märkbar skillnad. Men samtidigt kan de ju vara kul o säga att du filat i toppen... Inga andra kammar?
Ungefär så ja!
Nej, de gamla kammarna såg fina ut så de får nog leva ett tag till. Jag tror att jag får effekt så jag klarar mig ändå.
Dags för uppdatering!
Har lyft toppen och gjort lite lekmannamässiga inspektioner
Så här såg det ut i femte cylindern.
Kunde inte se några större fel i cylindrarna, inga repor. Det enda var några "missfärgningar"
Vad tror ni om dom? Är det normalt slitage så det bara är å hona om blocket? Vändkanterna var ca. 0.01 - 0.02 mm.
Så här ser det ut nu.
Har varit på Biltema och köpt julklappar med!
Sen hade jag ett gammalt presentkort på IKEA som jag äntligen fick användning av
Här har lampan faktiskt lyst en hel del i garaget under julledigheten Det är dock inte motorn jag gjort så mycket med utan min bromskylning. Slipat trä å spackel många dar i sträck nu så det börjar kännas lite strävt i håret... Är inne på verision 2:2 på sköldarna nu och nu finns det hopp om att domma ska fungera. Modellen till luftintaget i fronten på ena sidan är klar och påbörjad på andra så om en vecka eller två så borde modellerna vara klara! Sen ska det göras gjutformar och sen ska jag stå länge och bara njuta över att se plast härda...
Då så var motor och låda ur bilen! Delade på motorn och lådan med så nu är det bara att slänga upp blocket i stativet och fippla isär det
Ska få lite mekhjälp under veckan med så det blir lite fart på mig