VW 1500 -68

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Sturesson
Medlemsansvarig

VW 1500 -68

Inlägg av Sturesson »

Volkswagen 1500 Limosin 1968

Motor: Fyrcylindrig boxermotor monterad bak.
Bränsle: Bensin
Effekt: 44 hk
Längd: 405 cm
Bredd: 154 cm
Tjänstevikt: 800 kg
Växellåda: Manuell 4 växlad
Drivning: Bakhjulsdriven
Bränsleförbrukning: Vill inte veta
Bromsar: Trumbromsar bak och skivor fram.

Bilen inköptes 1996 som Andreas andra egna bil. Bilen var i hyfsat bruksskick och kostade 4500 kr. Istället för att pruta på priset skickades 4st vinterdäck med som kompensation. Snällt. Däcken var nog bäst före 1970. Bilen användes flitigt under sommaren -96 som bl.a. studentbil, åka på midsommarfirande i Gullbranna och jobbabil. Bilen ställdes av på vintrarna och användes endast som sommarbil åren efter. Till slut fick en hård dom från SBP bilen till långvarig avställning. Stundtals försök till renovering påbörjades emellanåt, men ebbade ut till en allt mer sönderplockad bil. När så tankar på bröllop mellan Andreas & Sara kom upp, togs ett beslut på ett seriöst renoveringsförsök. Bilen blev aldrig färdig under sommaren och hösten 2006. Det resulterade i en mycket intensiv och stressig vår 2007. Stora problem med bakbromsarna medförde förseningar i projektet. Efter godkänd besiktning 7 maj togs kampen upp mot klockan. Lackerare kontaktades, krom putsades, klädsel tvättades och delar beställdes. Återbud från lackerare och ny efterfrågades. Mer putsning på krom. Efter många turer fram och tillbaka till garaget så står bilen nu klar. Bilen är nu lite roligare, lite snyggare och lite bättre. Sista fixet gjordes 4 juli, 3 dagar innan bröllopet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu har jag ställt av bilen för vintern igen och som bilderna visar plockat ur motorn. Tanken är att byta bussningarna och fästena som håller växellådan. Dessutom ska motorn kollas upp lite i hur dåligt skick den är, rent optiskt. Har hittat lite spckel på avgasröret mm. :roll: Vill veta hur dåliga värmekammrarna är och vad som går att smörja upp/fixa till. Ska byta några bultar till oljefiltret. Har 4 nya dämpare som ska bytas ut i vinter är det tänkt. Men för det behöver man ju inte plocka ur motorn iofs. Det finns nog hur mycket som helst att göra om man bara vill, har råd och tid. Men vi får se vad som händer. Det hela beror ju på hur sträng vintern blir. Som ni ser på bilderna så är jag ju i en högteknologisk verkstad med all möjlig tänkbar fin utrustning. Som centimeterspringor i enkelväggarna t.ex.

Pappa är med och håller lampan på ett föredömligt sätt. Bra med hjälpe ibland. :bang:
Om någon har massa bra att ha grejor till denna bil så säg gärna till. Speciellt om det är gratis.. :wink:
Senast redigerad av 1 Sturesson, redigerad totalt 9 gånger.
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Den ser fantastiskt fin ut! Roligt projekt!
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

ser fin ut.. jag som trodde du hade gett upp de där me sportfolkor.. :P du skulle ha en motor med två burkar extra med bara. lycka till med projektet!
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Jag har nog en eller två eberspächer, 4 navkapslar, och lite annat smått. tror jag....har en dragkrok med tror jag...men jag skulle inte tippa på att det går att typa den med det...men snygg är den... :wink:

Gött projekt...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Dragkrok är ju ett måste! Sture har ju BE-körkort! :thumbsup:
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Oj då! Vilket ämne! :mhihi:

Tänk vad fel man hade. Trodde att det var en gammal Bmw du höll på att renovera.
Kul med en bubbla.
Själv skulle jag vilja ha en Volvo Amazon eller P1800 i perfekt skick.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Jakob skrev:ser fin ut.. jag som trodde du hade gett upp de där me sportfolkor.. :P du skulle ha en motor med två burkar extra med bara. lycka till med projektet!
Det får nog bli i en annan bil isåfall. Men det vore ju lite roligt med typ den motorn jag hade i min 911. Alternativet är ju att man köper en 911 istället så slipper man trixa så mycket. Kanske till och med blir billigare... :lol:
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Den ser fin ut sture. Varför inte fila till motorn lite nu när du har den ur bilen? :)
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Gött med lagårdsmeck! Jag vet precis hur det är... :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Idag har det äntligen hänt lite mer.

Känns riktigt roligt när jag "tog kvällen" innan. Fästena till växellådan är utbytt nu och det som väntar bilen här näst är inmontering av motorn. Den har jag tänkt ge mig på under morgondagen. Ska se om jag får upp den på stativet jag köpte.

Vet inte än riktigt hur långt jag ska gå i min renovering/icke renovering av motorn. Men det lutar åt icke renovering. Jag ska bara kolla upp värmekammrarna och lite ventilkåpspackningar till att börja med.

Men efter att ha krypit runt under en bil på pallbockar och försökt få bak växellådan och byta främre växellådsfästet kan jag inte rekomendera någon till att ge sig på det projektet. Fy vad surt det va! :wild: :x

Kanske kommer lite bilder senare.
Någon i trakten runt värnamo som har ett blästerskåp förresten?
En lös axel från växellådan mot motorn är också välkommet... :D
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

vi har blästerskåp på jobbet! du kan ju höra av dej om de inte är för långt borta.
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Här är främre växellådsfästet. (det ska inte vara i 2 delar..) :nono:
Det syns lite dåligt på bilden, men det öser ner regn precis utanför cementtrösklen. Där jag brukar ha mina fötter när jag ligger under bilen och skruvar... :cry:
Bild

Fästet på plats. Ursäkta dålig skärpa.
Bild

De två andra bakre fästena.
Bild

Då har man fått upp motorn på stativet.
Bild

Började kolla runt för att se hur dåliga värmekammrarna var..
Bild
Det var inte så bra faktiskt. När jag började lossa på det så var det bästa (och snabbaste) sättet att slå sönder röret där jag ville dela det. :mhihi:

Jag ska byta lamellen till kopplingen också. Lamellen är till höger.
Bild

Frågan är hur mycket man ska göra och skruva sönder på en gammal motor. Ju mer man tar bort dessto dyrarare blir det då man upptäcker att man måste köpa mer nya delar. :D
Visserligen ska man ju passa på när man ändå har ur motorn, men det är ju inte ett jättejobb att ta ur den igen. Sen är motorn kanske inte värd att lägga för mycket pengar på heller..

Men skruva sönder är jag bra på. :oops:
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Skruva isär och renovera lite lagom sådär så du hinner klart till maj eller nåt sånt! Så vi kan åka på wolksvagen-nostalgi-träffar i sommar :D Men du kanske har gått om tid så du hinner renovera hela pjäsen 8)
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Lite portning,kam, weberförgasare.....då kan det lätt bli mera :ferrari:
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

finns väl någon hörsägen om att det "bara" åtgår 300hk för att åka på bakhjulen med en bubbla... de vore nåt de :mhihi:
/Andreas
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

kardanaxel skrev:Skruva isär och renovera lite lagom sådär så du hinner klart till maj eller nåt sånt! Så vi kan åka på wolksvagen-nostalgi-träffar i sommar :D Men du kanske har gått om tid så du hinner renovera hela pjäsen 8)
Du verkar ju ha gott om tid iallafall. Det blir nog lite lagom renovering sådär ja. Jag vill ju börja med mitt andra projekt sedan..
Andreas K skrev:finns väl någon hörsägen om att det "bara" åtgår 300hk för att åka på bakhjulen med en bubbla... de vore nåt de :mhihi:
Det hade ju varit kul vid rödljusrace med törboopärformensbilar. En helt orginal med gött mos. Men det är nog lite fel inriktning för mig.
Becker
Superpostare!

Inlägg av Becker »

Andreas K skrev:finns väl någon hörsägen om att det "bara" åtgår 300hk för att åka på bakhjulen med en bubbla... de vore nåt de :mhihi:
Räcker faktiskt med lite över 200hk för att åka bakhjul med bubbla en kompis till mig gör det med sin. Han har nog bara slängt ut ca 150k på sin bubbla. Bubbla är en av dom dyraste "vanliga" motorerna att trimma. Annars går det ju smea i en subaru wrx motor.
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Becker skrev:Annars går det ju smea i en subaru wrx motor.
Varför inte en 400 hk wankel? :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=woqiFrnZqvE
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Sturesson skrev: Jag ska byta lamellen till kopplingen också. Lamellen är till höger.
Bild
Vad bra att du skrev det, jag blev lite osäker.... :wink: .
Ett centreringsdorn till kopplingen bygger du lätt själv av ett stort borr (med diameter som passar i svänghjulet) och eltejp runt så det passar i splinesen på lamellen.
Slopa dieselskatten!!
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Diesel Oscar skrev:Vad bra att du skrev det, jag blev lite osäker.... :wink:
Alla är ju inte lika bevandrade som du... :roll:
Själv trodde jag det var lite mer "gummilikande" material till en koppligslamell innan jag såg en lamell.
Skriv svar