Billjud

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Fredrik79 skrev:Om du vill ha bra ljud i bilen så satsa på dls eller lite dyrare märken och inte Gas eller MDS.
Nu är jag ute på hal is här för billjud är inte ett av mina starka ämnen direkt, men har inte MDS väldigt många olika högtalare i olika prisklasser?

tex: http://mds.se/?artnr=115015 är väl inte direkt billig. :confused:

Jag har bandare i min bruksbil, så intresserad är jag inte. Har dock sexa i fronten så jag lyssnar på insugljud istället. ;)
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Martin Fåglefelt skrev:
sonatarctica skrev:
Martin Fåglefelt skrev: ring så tipsar jag, eller hjälper till. 8)
Aa tack så jättemycket, det hade uppskattats väldigt mycket om du skulle ha intresse att hjälpa mig när jag väl inköpt grejerna! :) Men ska ja pm:a dig sen eller hur gör vi i sådana fall? Ser att du bor i Habo ;)
0709-207593...svarar jag inte...smsa och säg att du är du, så ringer jag upp så fort jag kan.
Tackar :) Jag hör av mig senare när jag införskaffat mig grejerna ;) Thomas Andrén heter jag förresten!
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Daniel Båge skrev:
Fredrik79 skrev:Om du vill ha bra ljud i bilen så satsa på dls eller lite dyrare märken och inte Gas eller MDS.
Nu är jag ute på hal is här för billjud är inte ett av mina starka ämnen direkt, men har inte MDS väldigt många olika högtalare i olika prisklasser?

tex: http://mds.se/?artnr=115015 är väl inte direkt billig. :confused:

Jag har bandare i min bruksbil, så intresserad är jag inte. Har dock sexa i fronten så jag lyssnar på insugljud istället. ;)
Den där basen du länkade till är en riktig dräpare :P iaf om man ska kolla på effektsiffrorna och frekvensen... Men det är väl inte riktigt min prisklass tror jag ;)

Förresten, kollade lite på MDS och är aktiva lådor med inbyggd förstärkare bara skit eller? kollade lite på denna, väldigt smidig ser den ut att vara iaf,
http://mds.se/products/caraudio_twocolu ... emId=30775
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Den ringa tjockleken ... gör att baslådan får plats överallt i bilen.
imponerande! Du kan ju ha den i handskfacket. Eller bakom solskyddet. Eller i myntfacket!
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Jo haha :P men tror ni den är något att ha?
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

De kostar om man vill ha nått bra och MDS tycker jag inte har nått att komma med.
Men de är ju olika vad alla tycker men budget märken som MDS och GAS undviker jag i alla fall.

MVH

F
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Fredrik79 skrev:De kostar om man vill ha nått bra och MDS tycker jag inte har nått att komma med.
Men de är ju olika vad alla tycker men budget märken som MDS och GAS undviker jag i alla fall.

MVH

F
Så du tror inte det är något vidare tryck i den smala subben?
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

sonatarctica skrev:
Fredrik79 skrev:De kostar om man vill ha nått bra och MDS tycker jag inte har nått att komma med.

MVH

F
Så du tror inte det är något vidare tryck i den smala subben?
Vad Fredrik79 tror vet jag inte. Men vad jag tror, så räcker de grejorna helt klart till... Allt som man köper måste man ju jämföra med sitt pris. Och jag anser själv att MDS är slagkraftiga (obs. ordvits), i bas-sammanhang.

Köpte för en del år sen en baslåda av märket GAS, den räckte till att fylla ut basljudet som inte de resterande högtalarna kunde komma ner till...fast då ville jag ha mer tryck, så just då var jag missnöjd.

Köpte också för en herrans massa år sen 2 MDS Power Fanatic 12". Jag testade dem hemma, med ett klent slutsteg (a'la hemstereo), och medan mina kompisar vaktade krukor för fullt på andra våningen justerade jag in basen i rummet.

Det är slutsteget som måste vara stabilt. Det är oftare så att en bas blir "sprängd" av för klent slutsteg än för starkt. Då det klena inte kan kontrollera svängningarna fullt ut.

Så frågan är vad du vill ha ut av baslåda.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

Hur mycket bas den spelar är inte de jag lyssnar efter utan hur kontrolerat och distinkt de är.
Sen om de är prisvärt eller ej är en annan sak men man kan få tag på mycket fina saker bara man letar lite.
Slutsteg är nått av sakerna man inte ska köpa för billiga för dom måste orka med annars kan de bli att man spräcker högtalarna för den skull.

Pratar man ändå ljud så är de att rekomendera en stor strömkabel av 30 kvadrat eller större om man inte vill få problem med att kabeln är för klen.
Vet för många som fått paket där ström kabeln är för liten.

Om jag ska gå till min egen bil så har jag köpt huvudenhet 2000:- bas 300:- (1700:- igentligt pris) och slutsteg 2000:- på rea kostade nästan 5000:- innan.
De går som sagt att hitta billigt om man letar lite.

MVH

F
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Mjo precis, det fanns 2 baspeket på media markt som verkade helt okej också, ett Blaupunkt och ett Caliber. Blaupunkt låter ju bättre men specifikationerna var något vassare på Caliber, vad tror ni om det?
Anledningen till att jag vill ha bas är att de vanliga högtalarna dunkar för lite ;)
Ska även köpa diskanter till bilen där fram :)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Kom på en sak.... Totalljud i Jönköping har ju illbilliga element... JB-Systems. Körde med sånna 12" i PA-anläggningen i replokalen... gick att spela brrraa högt i det sammanhanget iaf.

Kan nog va värt att kika på dem.. en 10" kostar nog 195:-
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Hjerpe skrev:Kom på en sak.... Totalljud i Jönköping har ju illbilliga element... JB-Systems. Körde med sånna 12" i PA-anläggningen i replokalen... gick att spela brrraa högt i det sammanhanget iaf.

Kan nog va värt att kika på dem.. en 10" kostar nog 195:-
Hmm, den butiken glömde ja helt och hållet bort :P kanske är värt att sticka dit o kika lite :)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Becker
Superpostare!

Inlägg av Becker »

Leta rätt på ett dls monoblock typ cad 1000, dom har några år på nacken nu finns nyare modeller dom levererar 1000w rms i 1 ohm och går att hitta beg. för runt 2000:-. kör själv med ett sådant ihop med en dls spl 12" i avstämd låda har lastat ner basen till 1 ohm då det är dubbla talspolar på 2 ohm styck. Försök leta rätt på antingen dubbla element eller ett element med dubbla talspolar som du paralellkopplar för att lasta ner ohmen då får du ut mer av steget.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Eller köp ett bra slutsteg och ett fint DLS 6,5" kit och montera korrekt i dörrarna. Ju större och billigare basen är ju sämre låter skiten. Inte sagt att det inte spelar högt. Men högt är bara roligt ett tag. Välljud kan man njuta av i många år.

MDS? Inga kommentarer. :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Eller jo. En kommentar då. Varför sätter man en plakett i mitten av basen när alla andra tillverkare strävar efter så lätt kon som möjligt? Stylinggrejjer enl.mig.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

På tal om lätta koner: http://www.audioves.cz/Carpower/Carpowe ... _g885.html
De här har en kon i kolfiber. :hey: Jag hade 4 såna i min eclipse och senare i min Volvo 360 vinterbil. Klart och bra ljud, men de behöver förstärkning neråt i registret. Tänkte sätta dem i en E30, men det har inte blivit av.
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Jag har verkligen beslutsångest haha :mhihi:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Anton_the_man
Deluxpostare!

Inlägg av Anton_the_man »

de bästa billjud jag har haft va i min ränult 19
7x10 i hatthyllan, tror dom hette lazer o ett 1200w slutsteg,
sen köpte ja även en 12a men de blev nästan för mycke tryck då,

men 7x10orna va de grymt bra tryck i..
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

handla bara... 8)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Martin Fåglefelt skrev:handla bara... 8)
Det ska göras :D ska bara fylla år på Lördag först så ja får ordentligt med pengar :wink:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Skriv svar