Turbomotor för bankörning

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Turbomotor för bankörning

Inlägg av Neider »

Hur gör man en turbomotor perfekt för bankörning?

Små snabba turbos? M.M

Tänker detta VS en sugmotor där du ej har turbolagg men om man tar tex en BMW sugmotor gillar den i alla fall att arbeta uppe i varvtalen så man skall ej ligga under 4000 varv och då arbetar ju redan en turbo.

Har ju en bmw 745 turbomotor liggandes som man drägglar mer och mer över :D
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
ERnsT
Styrelseledamot

Re: Turbomotor för bankörning

Inlägg av ERnsT »

Neider skrev:Hur gör man en turbomotor perfekt för bankörning?

Små snabba turbos? M.M

Tänker detta VS en sugmotor där du ej har turbolagg men om man tar tex en BMW sugmotor gillar den i alla fall att arbeta uppe i varvtalen så man skall ej ligga under 4000 varv och då arbetar ju redan en turbo.

Har ju en bmw 745 turbomotor liggandes som man drägglar mer och mer över :D
För det mesta när man bygger motorer så handlar det om kompromisser.
Vad är det för effekt du är ute efter?
Vad är det för grundmotor?

Optimalt för bana måste vara ett brett register med jämn och fin kurva så att man kan gå på med gas tidigt ur böjarna utan att det kommer en "effektpuckel" så att det drar loss eller liknande.

Om det är 745an du fungerar på så tycker jag inte att du ska fundera mer. Om inte detta är en specialarmotor utan följer bmws sätt att namnge modeller, så innebär det en hel massa motorvolym, vilket i sin tur borgar för en hel massa turbo :mhihi:
Nä, men på en sån motor så kan man plocka otäckt mycket effekt och ändå ha en snäll effektkurva.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

ERnsT skrev:Om inte detta är en specialarmotor utan följer bmws sätt att namnge modeller, så innebär det en hel massa motorvolym, vilket i sin tur borgar för en hel massa turbo :mhihi:
3,5 liter enligt
http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=17028
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Widell skrev:
ERnsT skrev:Om inte detta är en specialarmotor utan följer bmws sätt att namnge modeller, så innebär det en hel massa motorvolym, vilket i sin tur borgar för en hel massa turbo :mhihi:
3,5 liter enligt
http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=17028
Sedärja, 3,5liter är inte illa att utgå ifrån.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ska du köra bana så lägg pengarna på, bra olje kylare. En större vattenkylare kan också va bra att ha. Finns inget tråkigare än att behöva köra in i depån för att motorn går varm eller för den delen bromsar blir för varma. För motoreffekt har man ingen nytta av i depån.

Jag byggde en 325 M20 turbo för många år sen som gick på bana. Körde då med ett Mitsu TD04-18T aggregat som funkade otroligt bra responsmässigt. Motorn va rätt spikkänslig som jag nu i efterhand kan härleda till för dåligt styrsystem.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag tror att en bra banmotor ska ha brett register, precis som Fredrik beskrivit. Kompressor är nog själva grejjen tror jag då. Har du en 745 motor liggandes så kan du avskaffa turbon, bygga ett fiiiint grenrör, inhandla en kompressor och sen åka med en fiiin motor, brett register o du behöver inte varva ihjäl dig.

Meen, ja tycker sugmotorer är fräna. Samuels M3a är galet cool.

Jag tror att en högvarvig M10a eller M20 me lite volym kan bli en fin motor för bankörning! :)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Man kan verkligen se vart intresset ligger i klubben :D Flera bra svar på 2h.

Kompresor har vart en drömm länge just för dess breda register, jag behöver ju ej ha några 600-700hk utan 300 snälla hk duger bra, men det skall gå och besikta på ett bra sätt, vet ej hur jag måste regga om bilen med en turbomotor (ombygt fordon kanske? ) vet ej om det blir någon skillnad med kompressor Annar är det att föredra.

Sugmotor gillar jag bässt bara för jag känner dess karaktär, anledningen varför jag sneglar på turbo är att det strular med motorfästen till min Sugmotor jag tänkt ha i Alpinan, kommer ej bli stabilt tyvärr då fästhålen på blocket sitter för långt fram så den motorn kommer troligen säljas och hittar jag ingen annan så ligger ju 745turbomotrn där :D
3,5liter ja :mhihi:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Så Jag ställer en ny fråga här igen då :D .

Vad skall man ha för vettig kompressor till 3,5liter?

Skulle vara välldigt roligt med en sådan i Alpinan, dyrare än turbo vad jag lässt men roligare :D
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Neider skrev:Så Jag ställer en ny fråga här igen då :D .

Vad skall man ha för vettig kompressor till 3,5liter?

Skulle vara välldigt roligt med en sådan i Alpinan, dyrare än turbo vad jag lässt men roligare :D
Jag är iaf enormt dålig på kompressorer. Men de finns ju några o tillgå. Till 3,5 liter så borde finnas nån Eaton M90 eller liknade kanske, vet inte om den heter så men ja tror de va en sån Hilmersson hade på mantan...

Skulle du montera 2st typ 16T agg på din 3,5 liters motor så får du fiiint register oxå. Tidigt ladd och kompressor karaktär. 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev: Skulle du montera 2st typ 16T agg på din 3,5 liters motor så får du fiiint register oxå. Tidigt ladd och kompressor karaktär. 8)
Nu ska du inte vara så elak att du undanhåller information :roll:

Tidigt ladd och kompressor karaktär och vidrigt mycket effekt

Så ska det stå :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Finns ju en annan röd berömd Alpina med dubbelturbomatad 745 motor, Rörolssons. så det konseptet fungerar vet jag :D men varför fungerar två små bättre än en stor när man ända kör där ladtrycket finns ??
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Ingen kan väl vara så galen som man har två 16t på en stackars bmw 6a... :o

M30 motorn är stadig men tung. Man vill inte ha en tung motor i en banbil. Snarar skulle jag sätta min slant på en m10 eller 318is om man vill ha ca 300hk.
/Andreas
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

ta bild på motorfästen på motorn och karossen. Tycker det borde gå att lösa. Går ju alltid svetsa boxar i rambenen till motorfästen.
/Andreas
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev:
Nicke Nyman skrev: Skulle du montera 2st typ 16T agg på din 3,5 liters motor så får du fiiint register oxå. Tidigt ladd och kompressor karaktär. 8)

Hehe, förlåt då! ;) Näe, de behöver inte bli vidrigt med effekt. Säg 350hk ur 2st 16t agg och då behöver dom verkligen inte jobba ihjäl sig. De är ju bara positivt. ;)

Neider skrev:Finns ju en annan röd berömd Alpina med dubbelturbomatad 745 motor, Rörolssons. så det konseptet fungerar vet jag :D men varför fungerar två små bättre än en stor när man ända kör där ladtrycket finns ??
Anledningen till att man kör med 2st små agg är att de är mycket krånligare. ;) Närå, du får ett bredare register med 2st små agg på en motor med mycket volym. Ett stort agg kommer laddtrycket senare o man får lätt en ketcup effekt, dvs att när du börjar gasa ut ur böjen så kan du helt plötsligt se banan genom sidorutan. Frääänt tycker jag men ska man åka fort runt banan är de inte superbäst. ;)

Sen, man kan tycka att man ska montera ett singel 16T på en 3,5 6a men då får man ett mottryck som heter duga och då for motorn jobba mot ett onödigt stort tryck. Visst man har mottryck med större agg oxå, men de är när man börjar ladda över 0,7bar. Och 0,7bar med ett aggregat med minst 55mm inpeller så börjar de röra sig om 350-400hk.

Men jag kan tro att en Holset HX35a som jag har på Volvon, på en 3,5l sexa skulle kunna infinna mycket trevlig karaktär faktiskt. Jag har 0,7bars ladd vid 3400rpm ungefär, på 2,1l. Så 2500rpm på 3,5l ska inte vara något större problem tycker jag. Men laddtryck är inte allt, tändning spelar stooor roll i ett sånt här bygge, framförallt om man letar efter bra karaktär för bana.

Sen ligger de ju något i de Andreas säger oxå, att tung motor i en banbil kanske inte är de bästa. Ta en BMW M10 motor, ladda pungen ur den med typ ett 19T eller T04E så har du 300hk, varvvillig motor och gytt snyyt. :)

M30 motorerna gillar ju inte varv över 7000rpm eller om de är 6500rpm t.o.m. Tappen på vevaxeln för kamkedjan brukar vilja gå sönder eller något sånt där. Har hört om de iaf. Kan vara värt att kolla upp.

Du har lite o fundera på iaf, men fråga gärna, vi finns ju några motorfanatiker här på forumet.. 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

det är krysskilen på veven som går av. Det finns något kit för att fixa det där.
/Andreas
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Andreas K skrev:det är krysskilen på veven som går av. Det finns något kit för att fixa det där.
Vid vilket varvtal ungefär brukar de prata om? De jag skrev eller?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:
ERnsT skrev:

Hehe, förlåt då! ;) Näe, de behöver inte bli vidrigt med effekt. Säg 350hk ur 2st 16t agg och då behöver dom verkligen inte jobba ihjäl sig. De är ju bara positivt. ;)
:oops: :oops: Måste erkänna att tanken att inte maxa aggregaten tänkte jag aldrig

Jag röstar för att maxa aggen, eller en större "lastbilssnurra". En kille som kör 2,3 liters saab har bättre effekt kurva ur sitt lastbilsagg (HX40 om jag inte minns fel) än vad trimbolagen plockar ur Garrets rejsagg som tillråga på allt är antingens mindre än hans agg. Hemligheten ligger i en äckligt välmappad motor.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

m30 är inte min grej men det är nog i de trakterna du nämnde nicke.
/Andreas
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

I dagens läge är de inte svårt att hitta bra turbo agregat för dom som vill ha effekt lite högre upp i registret men ändå få bra med lågvarvs vrid inom vissa gränser.
Volymen spelar mindre roll och de är mer slaglängden på kolvarna som är de viktigaste i detta läge.
Ju kortare de är desto bättre för att göra en varvvillig motor med bra ban potensial!

MVH

F
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Trimbolagen är ofta fega på tändningen. Man får inte vara feg med tändningen när man ska ha bra respons i motorn. Så är de bara. Jag har 35 graders tändning vid 0,7bar och 6500rpm. Visserligen har jag endast 7,5:1 i komp men har man 9,0:1 i komp så kan man ändå åka med 25grader på 1,5bar och minst 6000rpm. Motorn jag beskrev i "Skvaller från norr" under Motorsnack hade 20 grader på 7000rpm och 1,9bars laddtryck. Så tändningen spelar in väldigt mycket.

Trimbolagen grejar allt för sällan med tändningen. De skulle kunna plocka ur mera effekt och absolut få en bredare effektkurva om de vågade laborera mera med tändningen.

De ska bli kul o se vad Karlsson kan plocka ur 24V som han håller på med. Vågar han bara stå på med tändningen så kommer de nog inte vara några problem o plocka ut 30-40hk mera än org. Om han nu inte ska överladda förståss, då hoppas jag på en fördubbling av effekten. :)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar