ERnsT skrev:Nicke Nyman skrev:
Skulle du montera 2st typ 16T agg på din 3,5 liters motor så får du fiiint register oxå. Tidigt ladd och kompressor karaktär.

Nu ska du inte vara så elak att du undanhåller information
Tidigt ladd och kompressor karaktär
och vidrigt mycket effekt
Så ska det stå

Hehe, förlåt då!

Näe, de behöver inte bli vidrigt med effekt. Säg 350hk ur 2st 16t agg och då behöver dom verkligen inte jobba ihjäl sig. De är ju bara positivt.
Neider skrev:Finns ju en annan röd berömd Alpina med dubbelturbomatad 745 motor, Rörolssons. så det konseptet fungerar vet jag

men varför fungerar två små bättre än en stor när man ända kör där ladtrycket finns ??
Anledningen till att man kör med 2st små agg är att de är mycket krånligare.

Närå, du får ett bredare register med 2st små agg på en motor med mycket volym. Ett stort agg kommer laddtrycket senare o man får lätt en ketcup effekt, dvs att när du börjar gasa ut ur böjen så kan du helt plötsligt se banan genom sidorutan. Frääänt tycker jag men ska man åka fort runt banan är de inte superbäst.
Sen, man kan tycka att man ska montera ett singel 16T på en 3,5 6a men då får man ett mottryck som heter duga och då for motorn jobba mot ett onödigt stort tryck. Visst man har mottryck med större agg oxå, men de är när man börjar ladda över 0,7bar. Och 0,7bar med ett aggregat med minst 55mm inpeller så börjar de röra sig om 350-400hk.
Men jag kan tro att en Holset HX35a som jag har på Volvon, på en 3,5l sexa skulle kunna infinna mycket trevlig karaktär faktiskt. Jag har 0,7bars ladd vid 3400rpm ungefär, på 2,1l. Så 2500rpm på 3,5l ska inte vara något större problem tycker jag. Men laddtryck är inte allt, tändning spelar stooor roll i ett sånt här bygge, framförallt om man letar efter bra karaktär för bana.
Sen ligger de ju något i de Andreas säger oxå, att tung motor i en banbil kanske inte är de bästa. Ta en BMW M10 motor, ladda pungen ur den med typ ett 19T eller T04E så har du 300hk, varvvillig motor och gytt snyyt.
M30 motorerna gillar ju inte varv över 7000rpm eller om de är 6500rpm t.o.m. Tappen på vevaxeln för kamkedjan brukar vilja gå sönder eller något sånt där. Har hört om de iaf. Kan vara värt att kolla upp.
Du har lite o fundera på iaf, men fråga gärna, vi finns ju några motorfanatiker här på forumet..