BMW M3 3.2 Coupé -96
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Risk finns såklart. Men jag tror inte det är nån fara. Brukar vara ganska extremt om de ska stänga av nån för det.Zeb skrev:Låter illa fint, finns det någon risk att du blir bannlyst från ringen pga ljudnivå?
Men man kan såklart inte va riktigt säker.
Fast jag kom på nu att jag har kört förut på Ringen med detta avgassystemet. Den gången gick det ju bra :)
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Men annars så är nog bilen ganska så klar och redo för Ringen.
Har hos Millway fått nya kortare bakfjädrar, bakvagnsbussingar i aluminium, justering av hjulvinklar och hörnvägning.
Vikten utan förare och rätt lite soppa landade på 1347 kg.
På torsdag bär det av.




Har hos Millway fått nya kortare bakfjädrar, bakvagnsbussingar i aluminium, justering av hjulvinklar och hörnvägning.
Vikten utan förare och rätt lite soppa landade på 1347 kg.
På torsdag bär det av.




Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Och det har ju jag med! Och då gick det också braSamuel S skrev:Fast jag kom på nu att jag har kört förut på Ringen med detta avgassystemet. Den gången gick det ju braZeb skrev:Låter illa fint, finns det någon risk att du blir bannlyst från ringen pga ljudnivå?

/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

Då har ni ju statistiken på er sidakardanaxel skrev:Och det har ju jag med! Och då gick det också braSamuel S skrev:Fast jag kom på nu att jag har kört förut på Ringen med detta avgassystemet. Den gången gick det ju braZeb skrev:Låter illa fint, finns det någon risk att du blir bannlyst från ringen pga ljudnivå?

Zeb Arvidsson
Tack. Den är inte så dum. Undrar hur mycket jag kommer gilla billjudet efter 110 mil. Just på det så lär nog Skodan vara bättre :)Mae skrev:Du har fått ihop en riktig trevlig bil Samuel. :D
Önskar att Skodan kunde låta så när man drar iväg.
Ska försöka hålla mig på banan. Men det är ju alltid en risk man tar, även om man sköter dig bra själv så är det mycket annat löst folk som kan ställa till det. Ska försöka få hem både bil och mig själv hela!Carlsson skrev:Sjukt najs! Brummar bra :)
Ta det nu lugnt och kör inte av vägen :)
Var en 9-3a som körde av på Ring Knutstorp i Lördes. Såg inte så kul ut.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
Man tycker ju inte det borde vara det...Anders Toll skrev:Det har jag också funderat på. Är det tillåtet att köra med öronproppar/hörselskydd? I Sverige? Tyskland? Danmark?Samuel S skrev:Tack. Den är inte så dum. Undrar hur mycket jag kommer gilla billjudet efter 110 mil. Just på det så lär nog Skodan vara bättre
Lika väl som om man har hög musik på.
Edit: Jag menar ju såklart att det inte borde vara förbjudet. Snacka om syftningsfel!
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Det hoppas jag...Anders Toll skrev:Det har jag också funderat på. Är det tillåtet att köra med öronproppar/hörselskydd? I Sverige? Tyskland? Danmark?Samuel S skrev:Tack. Den är inte så dum. Undrar hur mycket jag kommer gilla billjudet efter 110 mil. Just på det så lär nog Skodan vara bättre


/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

Hemma igen efter en hård premiär med tuffa test av bilen, får försöka mig på en liten rapport om ringenresan.
Två väl förberedda, och lila, M3:or lämnade Småland torsdag eftermiddag.
Tvättad och lastad bil, redo för lång resa.

Snabb kaffe på mitt fikabord innan vi släpper loss på de fria tyska vägarna.
(dock inte fria överallt lärde vi oss)

Hemma igen i Nürburg framåt natten.
Vaknade med fantastisk frukost, trevligt väder och två väntande M3or.

Förmiddagen spenderades mestadels på GP-banan där det var Dutch Supercar Challenge. En hel massa med riktigt häftiga bilar i en kul blandning!
Banan skulle öppna 16.30 och vi var där i god tid för att köpa biljetter, justera däcktryck och kolla in alla andra vagnar på parkeringen.

Fredagen bjöd på nästintill perfekta förutsättningar på banan.
Fint väder, inte alls mycket trafik (vissa varv helt fria) och inga olyckor eller arbeten på banan.
Jag började med några försiktiga varv och allt verkade funka som det ska.
Lite ovant att köra bilen jämfört med i höstas när jag var nere, men det är ju enbart till det positiva. Var lite orolig att det skulle börja skrapa i lite här och var när man började pressa bilen, men det gjorde det inte nånstans. Inte ens i karusellen, även om jag inte laddar på lite mycket ner där nu som med originalchassiet.
Efter några varv så märker jag att det börjar låta och kännas lite annorlunda i bilen. På parkeringen så märker jag att det är ett däck som inte ser ut att må så bra. Vänster fram har börjat släppa lite på slitbanan i mitten av däcket. Inte bra, det är färdigkört för dagen.
Men ingen större fara heller för jag hade tagit med mig två lösa däck i reserv.
Blev bara 7 varv den dagen.
Lördagen skulle ha öppet två timmar på kvällen, så det var gott om tid att få däcket bytt under dagen.
Tyvärr så var det dimmigt och stundtals lätt regn under hela dagen. Tyvärr så gjorde dimman att inte banan öppnade alls på lördagen.
Prognosen inför söndagen var att det skulle vara strålande sol och mellan 15-20 grader varmt. Dessutom skulle banan vara öppen mellan 8-19.30. Men eft vi skulle hinna hem också kunde inte dagen bli så lång för oss.
Naturligtvis tänkte vi därför hänga på låset när banan öppnade.
Men när vi vaknade till ännu tjockare dimma än dagen innan så hade vi inte så bråttom längre.
Åkte upp till banan framåt kl 9.
Parkeringen fylldes snabbt av (som vanligt) otroligt häftiga bilar som väntade på att få köra. Men dimman vägrade flytta på sej...

Lite konstiga bilar.


Klockan gick jag jag började mer och mer ställa in mig på att det inte skulle bli nån mer körning alls innan vi var tvungna att åka hem.
Närmre kl 11 så var det inte så kul längre.
Men helt plötsligt så ropar de i högtalarna att "nordschelife ist für touristenfahrt geöffnet". Då var det inte mycket att tveka på.
Fortfarande dimma vid påfarten, men över resten av banan hade det lättat och rätt snart var den borta överallt. Och fram kom det underbara soliga vädret!
Tiden var knapp innan vi skulle ge oss av hemåt så det vara bara att köra på.
Körde på så mycket det bara gick med lite kortare stopp för tankning och passagerarbyten.
Var en hel del bilar på banan, men körningen gick riktigt bra ändå.
Bilen är riktigt skön, otroligt balanserad, kan svänga in i kurvorna när jag vill och kommer man lite fort nånstans så är det ingen fara heller, glider lite på fyra hjul till farten minskats och sen bara på igen.
Skönt också att kunna lita riktigt på bromsarna.


Foto från www.mw-sportfoto.de
Hann med 9 varv på söndagen innan det var dags att vända hemåt.
Inte riktigt så många som jag hade planerat. Men det finns ju fler chanser!
Nu så står bilen i tryggt förvar nere i Nürburg och bara väntar på att jag ska komma ner igen.
Två väl förberedda, och lila, M3:or lämnade Småland torsdag eftermiddag.
Tvättad och lastad bil, redo för lång resa.

Snabb kaffe på mitt fikabord innan vi släpper loss på de fria tyska vägarna.
(dock inte fria överallt lärde vi oss)

Hemma igen i Nürburg framåt natten.
Vaknade med fantastisk frukost, trevligt väder och två väntande M3or.

Förmiddagen spenderades mestadels på GP-banan där det var Dutch Supercar Challenge. En hel massa med riktigt häftiga bilar i en kul blandning!
Banan skulle öppna 16.30 och vi var där i god tid för att köpa biljetter, justera däcktryck och kolla in alla andra vagnar på parkeringen.

Fredagen bjöd på nästintill perfekta förutsättningar på banan.
Fint väder, inte alls mycket trafik (vissa varv helt fria) och inga olyckor eller arbeten på banan.
Jag började med några försiktiga varv och allt verkade funka som det ska.
Lite ovant att köra bilen jämfört med i höstas när jag var nere, men det är ju enbart till det positiva. Var lite orolig att det skulle börja skrapa i lite här och var när man började pressa bilen, men det gjorde det inte nånstans. Inte ens i karusellen, även om jag inte laddar på lite mycket ner där nu som med originalchassiet.
Efter några varv så märker jag att det börjar låta och kännas lite annorlunda i bilen. På parkeringen så märker jag att det är ett däck som inte ser ut att må så bra. Vänster fram har börjat släppa lite på slitbanan i mitten av däcket. Inte bra, det är färdigkört för dagen.
Men ingen större fara heller för jag hade tagit med mig två lösa däck i reserv.
Blev bara 7 varv den dagen.
Lördagen skulle ha öppet två timmar på kvällen, så det var gott om tid att få däcket bytt under dagen.
Tyvärr så var det dimmigt och stundtals lätt regn under hela dagen. Tyvärr så gjorde dimman att inte banan öppnade alls på lördagen.
Prognosen inför söndagen var att det skulle vara strålande sol och mellan 15-20 grader varmt. Dessutom skulle banan vara öppen mellan 8-19.30. Men eft vi skulle hinna hem också kunde inte dagen bli så lång för oss.
Naturligtvis tänkte vi därför hänga på låset när banan öppnade.
Men när vi vaknade till ännu tjockare dimma än dagen innan så hade vi inte så bråttom längre.
Åkte upp till banan framåt kl 9.
Parkeringen fylldes snabbt av (som vanligt) otroligt häftiga bilar som väntade på att få köra. Men dimman vägrade flytta på sej...

Lite konstiga bilar.


Klockan gick jag jag började mer och mer ställa in mig på att det inte skulle bli nån mer körning alls innan vi var tvungna att åka hem.
Närmre kl 11 så var det inte så kul längre.
Men helt plötsligt så ropar de i högtalarna att "nordschelife ist für touristenfahrt geöffnet". Då var det inte mycket att tveka på.
Fortfarande dimma vid påfarten, men över resten av banan hade det lättat och rätt snart var den borta överallt. Och fram kom det underbara soliga vädret!
Tiden var knapp innan vi skulle ge oss av hemåt så det vara bara att köra på.
Körde på så mycket det bara gick med lite kortare stopp för tankning och passagerarbyten.
Var en hel del bilar på banan, men körningen gick riktigt bra ändå.
Bilen är riktigt skön, otroligt balanserad, kan svänga in i kurvorna när jag vill och kommer man lite fort nånstans så är det ingen fara heller, glider lite på fyra hjul till farten minskats och sen bara på igen.
Skönt också att kunna lita riktigt på bromsarna.


Foto från www.mw-sportfoto.de
Hann med 9 varv på söndagen innan det var dags att vända hemåt.
Inte riktigt så många som jag hade planerat. Men det finns ju fler chanser!
Nu så står bilen i tryggt förvar nere i Nürburg och bara väntar på att jag ska komma ner igen.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Var ju nere på Ringen och körde i hela 10 dagar i maj.
Här kommer några bilder från början av resan.
Första helgen så var även Axel, Fredrik, Robert, Emil och Oscar nere också.
Var mycket folk på banan, mycket att se på men inga fantastiska tider.

Jag hade en skitig bil när ja kom ner. Som tur var har jag även en personlig bilvårdare med mig, tänkte bara spola av det värsta. Men då tog Jimmy Särås över och gick hela vägen.

Även polering. Pedantisk är han också.

Ren, fin och en tysk häst.

Här ska det ut och åkas.

Redo!


Jimmy (Reinfeldt) är riktigt snabb i sin 964 RS. Han var där nere 6 veckor och mitt sällskap resten av tiden.

Bild från mw-sportfoto.de

Bild från racepicture.de
Här kommer några bilder från början av resan.
Första helgen så var även Axel, Fredrik, Robert, Emil och Oscar nere också.
Var mycket folk på banan, mycket att se på men inga fantastiska tider.

Jag hade en skitig bil när ja kom ner. Som tur var har jag även en personlig bilvårdare med mig, tänkte bara spola av det värsta. Men då tog Jimmy Särås över och gick hela vägen.

Även polering. Pedantisk är han också.

Ren, fin och en tysk häst.

Här ska det ut och åkas.

Redo!


Jimmy (Reinfeldt) är riktigt snabb i sin 964 RS. Han var där nere 6 veckor och mitt sällskap resten av tiden.

Bild från mw-sportfoto.de
Bild från racepicture.de
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Sen under vardagkvällarna i veckan så bjöds det på förhållandevis tom bana där det fanns tillfällen att köra snabbare varvtider.
Fick till ett riktigt gött varv där jag satte min snabbaste tid 7.55.28 BTG.
Detta med några omkörningar, vägarbeten och för lite soppa i tanken, så troligen finns det några sek till att hämta vid ett perfekt varv.
Här är några mobilbilder från vardagarna:
Fem svenskar står uppradade och redo att ge sig ut.

När jag satte mitt 7.55-varv så var det fem hårda varv på raken.
Efter i depån så hade bilen lite krigsskador. Ett dimljus hade ramlat av i farten och min äkta Rieger GT-frontspoiler hade vikt sig och lossnat lite.

Så igår så fick jag ful-meka lite. Åkte till byggaffären i Adenau och införskaffade lite nödvändigt. Skruvade dit läppen med nya karosseriskruvar och stagade upp den med stålband och skruv. Inte jättesnyggt kanske, men under förutsättningarna okej.
Tog bort andra dimljuset också, får bli riktiga luftintag där sen.

Såhär såg mitt däck ut efter att ha blivit uppkäkat av innerskärmen.

Bild från nästan två timmars väntan vid avfarten i Breidscheid. Olycka på banan.

Ny avstängning, fick vänta ute på banan.

Fick till ett riktigt gött varv där jag satte min snabbaste tid 7.55.28 BTG.
Detta med några omkörningar, vägarbeten och för lite soppa i tanken, så troligen finns det några sek till att hämta vid ett perfekt varv.
Här är några mobilbilder från vardagarna:
Fem svenskar står uppradade och redo att ge sig ut.

När jag satte mitt 7.55-varv så var det fem hårda varv på raken.
Efter i depån så hade bilen lite krigsskador. Ett dimljus hade ramlat av i farten och min äkta Rieger GT-frontspoiler hade vikt sig och lossnat lite.

Så igår så fick jag ful-meka lite. Åkte till byggaffären i Adenau och införskaffade lite nödvändigt. Skruvade dit läppen med nya karosseriskruvar och stagade upp den med stålband och skruv. Inte jättesnyggt kanske, men under förutsättningarna okej.
Tog bort andra dimljuset också, får bli riktiga luftintag där sen.

Såhär såg mitt däck ut efter att ha blivit uppkäkat av innerskärmen.

Bild från nästan två timmars väntan vid avfarten i Breidscheid. Olycka på banan.

Ny avstängning, fick vänta ute på banan.

Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Sista helgen innehöll mycket körning, men även byte av bromsbelägg och lite däck.
På vägen hem så hade jag otur.
Ett däck exploderade på autobahn och slog sönder en hel del på bilen.

Men efter mycket om och men så kom jag tillslut hem med den.
Bilen är numera lagad hos BMW och återställd till sin forma prakt.
Lyckades få med mig tre varv på film från Ringen innan kameran skakade sönder.
Filmade tre varv efter varandra tisdag kväll 13 maj. Tyvärr mycket vägarbeten, men bra fart ändå.
Varv 1: http://www.youtube.com/watch?v=lzU9REyiGdE
Varv 2: http://www.youtube.com/watch?v=m_QrF2KEE98
Varv 3: http://www.youtube.com/watch?v=-pxgY4vs_-4
Har först nu denna veckan börjat titta mer på bilen efter ringenresan.
Ska fixa till den lite. Sen nu på lördag så ska jag köra Superstage med BMW Sport Club.
På vägen hem så hade jag otur.
Ett däck exploderade på autobahn och slog sönder en hel del på bilen.

Men efter mycket om och men så kom jag tillslut hem med den.
Bilen är numera lagad hos BMW och återställd till sin forma prakt.
Lyckades få med mig tre varv på film från Ringen innan kameran skakade sönder.
Filmade tre varv efter varandra tisdag kväll 13 maj. Tyvärr mycket vägarbeten, men bra fart ändå.
Varv 1: http://www.youtube.com/watch?v=lzU9REyiGdE
Varv 2: http://www.youtube.com/watch?v=m_QrF2KEE98
Varv 3: http://www.youtube.com/watch?v=-pxgY4vs_-4
Har först nu denna veckan börjat titta mer på bilen efter ringenresan.
Ska fixa till den lite. Sen nu på lördag så ska jag köra Superstage med BMW Sport Club.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo