Besiktningsfråga om däck
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Besiktningsfråga om däck
Får bilens hjul inte sticka ut ALLS utanför skärmarna eller får inte MÖNSTRET sticka ut? Eller är det nåt annat som gäller? Jag har hört ryktas att Daniel Båge eller nån hade kollat upp det där nån gång.
Ska nämligen besitiga iX:en imorgon och mina framdäck sticker ut lite, men inget av mönstret. (205/50-15 ET12)
Ska nämligen besitiga iX:en imorgon och mina framdäck sticker ut lite, men inget av mönstret. (205/50-15 ET12)
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Legend!
- Kontakt:
Re: Besiktningsfråga om däck
Nja det vet jag inget om. Men det står väl på bilprovningens hemsida?Widell skrev:Jag har hört ryktas att Daniel Båge eller nån hade kollat upp det där nån gång.
Vad innebär lite?
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Hepp. Då var det väl "eller nån" då.Daniel Båge skrev:Nja det vet jag inget om. Men det står väl på bilprovningens hemsida?Widell skrev:Jag har hört ryktas att Daniel Båge eller nån hade kollat upp det där nån gång.
Vad innebär lite?
Ca 15 mm (ögonmått, måttligt exakt). Mönstret slutar ganska exakt vid skärmkanten
Det här är allt jag hittar om däck, förutom sommar/vinterdäckregler och sånt. Men att det inte står där betyder ju inte att det är ok...www.bilprovningen.se skrev: Vilka däckregler gäller för personbilar?
De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbilen i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EG-typgodkända bilen.
Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:
* Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
* Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
* Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
* Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Gör inte annat än skriver...
Klarar du spårvidden med så lågt ET då? Eller ja, hur gick det?Widell skrev:Får bilens hjul inte sticka ut ALLS utanför skärmarna eller får inte MÖNSTRET sticka ut? Eller är det nåt annat som gäller? Jag har hört ryktas att Daniel Båge eller nån hade kollat upp det där nån gång.
Zeb Arvidsson
Det gick kalas! Har nog aldrig haft en så smidig besiktning. Bara köra in (nästan iaf. Hade lite pill med glappande halvljus) och få 0 (noll) poäng.
Bra att veta: Bromsrör, fram höger, fastsättning bristfällig

Bra att veta: Bromsrör, fram höger, fastsättning bristfällig
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Lånar tråden...
Vad säger besiktningen om 5mm spacerplattor?
Däcken är innanför skärmkanterna så det ska inte vara några problem.
Vad säger besiktningen om 5mm spacerplattor?
Däcken är innanför skärmkanterna så det ska inte vara några problem.
-
-