Etanolkonvertering?!

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Granis skrev:Blir aldrig så jättekallt här :) var iaf -2 när jag körde igårkväll
Med den "lilla" inblandningen etanol så tror jag inte att du kommer få problem att starta även om det är -15 grader...
Har läst litegrann om detta nu, problemet med etanol är att det måste till mycket mer för att den ska gå igång. Så med en rejäl kallstartsspridare alternativt ett motstånd som lurar bilen, så den tror att det är 20 grader kallare än vad det är så ska det inte vara några större problem.
Är sugen på att plocka ner vinterbilen ifrån lyften nu och börja mickla lite mer med spriten :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Nu när jag kom hem från jobbet och skulle starta bilen, så dog den två gånger precis när den gått igång...Men det är väl det största problemet hittills med E85...för mig
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Zleepy
Superpostare!
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 dec 2003 19:15
Ort: Forsvik
Kontakt:

Inlägg av Zleepy »

Är ju noll insatt i det här med e85
Men hur är det med co halt och sånt???
Blir det nån skillnad???
VW Sharan -01
Subaru Legacy -90
VW 1500 t3 -63
Volvo 142 -68
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Zleepy skrev:Är ju noll insatt i det här med e85
Men hur är det med co halt och sånt???
Blir det nån skillnad???
Det beror nog alldeles på. Har du en bil som inte lambdareglerar så går den ju snålare när du häller i e85
och då brukar COn dyka till fina nivåer. Däremot vet jag inte om jag har noterade någon vidare skillnad
på en bil som går lambdareglerat.
Zeb Arvidsson
Skriv svar