Köpa Kombi, Tips och råd tack...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Köpa Kombi, Tips och råd tack...
Eftersom det snart ska kommen en lite knodd så behöver man ju uppdatera till en kombi.
Har börjat kolla lite men det är ju så svårt vad man ska ha tycker jag. För tillfället ligger nog taket runt 50000, men det kan ju ändra såklart. Nån som har några tips och tankar?
Har kollat lite på Skoda Oktavia och Passat, sen finns ju volvo såklart osv. Men vad tror ni är mest pisvärt?
Enda kraven som finns är egentlingen att barnvagn+lite packning ska gå in och att det finns Klimatanläggning i den. Ös på med tips tack, det är ju ändå några som blivit pappa nyss här...
Har börjat kolla lite men det är ju så svårt vad man ska ha tycker jag. För tillfället ligger nog taket runt 50000, men det kan ju ändra såklart. Nån som har några tips och tankar?
Har kollat lite på Skoda Oktavia och Passat, sen finns ju volvo såklart osv. Men vad tror ni är mest pisvärt?
Enda kraven som finns är egentlingen att barnvagn+lite packning ska gå in och att det finns Klimatanläggning i den. Ös på med tips tack, det är ju ändå några som blivit pappa nyss här...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
har faktiskt kollat lite på saab men jag kan inte komma ifrån att dom är så fula inuti. Känns verkligen som o sätta sig i en bil från 87. Men det verkar ju som att man får ganska mycket bil för pengarna i alla fall.
Just den modellen går nog bort på grund av förbruknigen, misstänker att den slurpar i sig en del soppa...
Just den modellen går nog bort på grund av förbruknigen, misstänker att den slurpar i sig en del soppa...
MINA BILDER
MINA BILDER
-
- Dunderpostare!
-
- Legend!
- Kontakt:
Måste man ge upp livet och köpa Saab när man blir pappa?
Tur att man inte är det.
Det finns ju så oerhört mycket andra bilar man kan köpa än vanliga tråkiga svenssonbilar som går 14 på dussinet. Men en fördel med 9-5an är ju att det är som att köpa en ny bil om man köper en -98, för de säljs ju fortfarande nya...
Nä, lyft blicken och våga sticka ut lite.
Samlade ihop lite snabba tips på andra bilar som förmodligen är roligare men ungefär lika praktiska.
http://www.blocket.se/vi/15626779.htm
Nu är detta en sedan, men det finns väl som kombi? Kanske inte världens bästa andrahandsvärde och detaljkvalité men den är nog rolig. Inga sura miner från grannarna.
http://www.blocket.se/vi/16298211.htm
Denna sticker nog i grannarnas ögon lite men vadå, man kan väl inte leva sitt liv rädd för vad folk tycker... Bränsleförbrukning tänker du. Finns som 728 och 725tds med. En barnvagn lär gå i kofferten utan problem!
http://www.blocket.se/vi/15942332.htm
En annan tysk kvalitétsvagn. Kanske inte så körglad men bekväm.
http://www.blocket.se/vi/16388272.htm
Jag måste ju rekomendera vagnen jag har själv med. Tyst, tysk, bekväm, oväntat bränslesnål (0,8 ) och snygg (iallafall den faceliftade)
Så är du sugen på en svensksåld med två ägare så kan du ju höra av dig.
(mina åsiker kan vara påverkade av för mycket övertid och kaffe så ta dem med en nypa salt.)

Det finns ju så oerhört mycket andra bilar man kan köpa än vanliga tråkiga svenssonbilar som går 14 på dussinet. Men en fördel med 9-5an är ju att det är som att köpa en ny bil om man köper en -98, för de säljs ju fortfarande nya...

Nä, lyft blicken och våga sticka ut lite.
Samlade ihop lite snabba tips på andra bilar som förmodligen är roligare men ungefär lika praktiska.
http://www.blocket.se/vi/15626779.htm
Nu är detta en sedan, men det finns väl som kombi? Kanske inte världens bästa andrahandsvärde och detaljkvalité men den är nog rolig. Inga sura miner från grannarna.

http://www.blocket.se/vi/16298211.htm
Denna sticker nog i grannarnas ögon lite men vadå, man kan väl inte leva sitt liv rädd för vad folk tycker... Bränsleförbrukning tänker du. Finns som 728 och 725tds med. En barnvagn lär gå i kofferten utan problem!
http://www.blocket.se/vi/15942332.htm
En annan tysk kvalitétsvagn. Kanske inte så körglad men bekväm.
http://www.blocket.se/vi/16388272.htm
Jag måste ju rekomendera vagnen jag har själv med. Tyst, tysk, bekväm, oväntat bränslesnål (0,8 ) och snygg (iallafall den faceliftade)
Så är du sugen på en svensksåld med två ägare så kan du ju höra av dig.

(mina åsiker kan vara påverkade av för mycket övertid och kaffe så ta dem med en nypa salt.)

För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Superpostare!
Köp en Saab 9000CD
Eftersom jag numera har tre barn anser jag att jag har lite att säga i detta ämne.
Först: en combi där du måste ställa barnvagnen på tvären för att få in den är ett skämt! Många combibilar är faktiskt så korta i lastutrymmet!!! Helt värdelöst! Kolla detta!!!! Det är tröttsamt att ha vagnen på tvären och det blir inte mycket plats för övrig packning.
Sedan: vi skaffade inte combi förrän tredje barnet var fyra månader gammalt!!!! Då blev det en Volvo 945, men det är inte speciellt mycket mer lastutrymme i den, och nyare Volvocombi har ju mindre utrymme.
En combibil med bra lastutrymme är Opel Omega.
MEN:
Man måste inte ha combi, det finns en bil som är alldeles utmärkt att ha barn och barnvagn i!
Saab 9000CD har ett lastutrymme som är oerhört bra, man kan köra in barnvagnen på längden och lasta in mera grejer bredvid. Dessutom är det såpass högt att de flesta barnvagnar går in utan att man behöver dela på insats och underdel. En sådan bil drar inte mycket soppa heller, speciellt inte för att vara en såpass stor bil. Köp en med skinnsäten så är det lätt att torka bort glass och spyor.
Löp gärna en 2,3T om du vill ha lite fart. Det finns ju rätt gott om bilar att välja på till bra priser så det måste finnas en du gillar. Dessutom är det ju lite ball att låta bli combi fastän man har barn.
/Mats J
Först: en combi där du måste ställa barnvagnen på tvären för att få in den är ett skämt! Många combibilar är faktiskt så korta i lastutrymmet!!! Helt värdelöst! Kolla detta!!!! Det är tröttsamt att ha vagnen på tvären och det blir inte mycket plats för övrig packning.
Sedan: vi skaffade inte combi förrän tredje barnet var fyra månader gammalt!!!! Då blev det en Volvo 945, men det är inte speciellt mycket mer lastutrymme i den, och nyare Volvocombi har ju mindre utrymme.
En combibil med bra lastutrymme är Opel Omega.
MEN:
Man måste inte ha combi, det finns en bil som är alldeles utmärkt att ha barn och barnvagn i!
Saab 9000CD har ett lastutrymme som är oerhört bra, man kan köra in barnvagnen på längden och lasta in mera grejer bredvid. Dessutom är det såpass högt att de flesta barnvagnar går in utan att man behöver dela på insats och underdel. En sådan bil drar inte mycket soppa heller, speciellt inte för att vara en såpass stor bil. Köp en med skinnsäten så är det lätt att torka bort glass och spyor.
Löp gärna en 2,3T om du vill ha lite fart. Det finns ju rätt gott om bilar att välja på till bra priser så det måste finnas en du gillar. Dessutom är det ju lite ball att låta bli combi fastän man har barn.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Min syster har precis köpt denna 9-5an och ska hämta den imorn. De vill så gärna ha den så det blev 56.000:-
http://www.blocket.se/vi/16203034.htm?ca=23_8_s
http://www.blocket.se/vi/16203034.htm?ca=23_8_s
-
- Dunderpostare!
-
- Megapostare!
Jag lägger min röst på Skoda Octavia. Fast det ska vara halvcombin. Öppnar upp hela luckan sen är det bara att lägga in barnvagn utan att ta isär den något (knappt man ens behöver vika ihop den
) och fylla på med ICA kassar och blöjpaket. Det går även bra att ha två barnvagnar i den och fylla på ICA kassar och det senaste från IKEA. Sen är jag den första att skriva under på att den inte är så underhållande att köra, fast då har ju jag en slö 1.6:a på 75 hk
Men å andra sidan har jag aldrig fått min bil att dra över 0,8 liter milen heller och jag "ungdomskör". 

Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Nyare opel vectra eller ford mondeo är ju ganska stora i bagaget med.
Bara tips men när de gäller 9-5an drar dom inte så jätte mycket.
Som en 9000 ungefär och dom ligger på ca 0,75 L/mil lansvägs körning.
Ta helst 2,3t på 170hk/185hk än dom mindre.
Går att etanol konvertera senare så dom går på både bensin och E85 när de blir lagligt med.
MVH
F
Bara tips men när de gäller 9-5an drar dom inte så jätte mycket.
Som en 9000 ungefär och dom ligger på ca 0,75 L/mil lansvägs körning.
Ta helst 2,3t på 170hk/185hk än dom mindre.
Går att etanol konvertera senare så dom går på både bensin och E85 när de blir lagligt med.
MVH
F
ojojoj va mycket bra tips. Jätte trevligt att ni säger andra saker o tänka på med. Är lätt o glömma endel känner jag. Har kollat lite på BMW oxå, det är ju väldigt trevliga bilar, men 3-serien är lite litet va? om vi snackar touring mellan 05 och 00?! Har fått för mig att det inte är jättestort bagage i dom.
Sen var det ju skönt o höra att man kan köpa octavian i sedan oxå, har funderat lite på det med faktiskt.
Sen var det ju skönt o höra att man kan köpa octavian i sedan oxå, har funderat lite på det med faktiskt.
MINA BILDER
MINA BILDER
-
- Legend!
- Kontakt:
05 och 00?Josef skrev:Har kollat lite på BMW oxå, det är ju väldigt trevliga bilar, men 3-serien är lite litet va? om vi snackar touring mellan 05 och 00?! Har fått för mig att det inte är jättestort bagage i dom.
En 5-serie kombi från 97-03 är stor inuti. Nu har jag ingen barnvagn men det gå nog i.
Förra treserien har folk klarat sig på med. Speciellt med bara ett barn. Hur klarade sig folk med 245 förr. Den är ju inte så stor?
Absolut. Dessutom ska man kolla bussningarna då bilen väger en hel del.David Alesand skrev:Glöm inte kolla efter kex i bakluckan på E39:an bara?
Jag säger, välj inte den motorn. Det är den tråkigaste saabmotorn som finns. Händer ju inget trots 185 hk. Kan man lika gärna ha en svagare motor. Nä 220hk är ju så otroligt mycket trevligare, speciellt med tomatlåda. Ja hellre 2.3T än Aeron faktiskt. (Min far har haft 9-5or med 192, 185 samt 220hk motorer om ni undrar hur det kommer sig att jag har åsikterFredrik79 skrev:Ta helst 2,3t på 170hk/185hk än dom mindre.

För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Som sagt mycket bil för pengarna....saab 9-5:Josef skrev:har faktiskt kollat lite på saab men jag kan inte komma ifrån att dom är så fula inuti. Känns verkligen som o sätta sig i en bil från 87. Men det verkar ju som att man får ganska mycket bil för pengarna i alla fall.
http://www.blocket.se/vi/16451335.htm?ca=12_s
Att inredningen skulle kännas gammal har jag svårt att förstå.
Visst är den ganska slätstruken och ointressant.
Men för 995:- kan man få en alu.panel om man vill ha lite trevligare.
http://sdcc.se/lagerrensning.htm
Skulle nog påstå att en BMW känns betydligt äldre och plastigare.
I 9-5:an åker man otroligt bekvämt.
Svärfar har 316i och vilka fruktansvärda säten, som att sitta på en spånskiva. (hoppas de större bilarna har bättre säten).
Men som sagt tidigare så har 9000 otroligt stortbagage:
http://www.blocket.se/vi/15314134.htm?ca=12_s
OM du vill ha lite extra:
http://www.blocket.se/vi/16376842.htm?ca=12_s&last=1
eller
http://www.blocket.se/vi/16437459.htm?ca=12_s
Vår gamla 900:as koffert känndes faktiskt större än i 9-5:an.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
-
- Legend!
- Kontakt:
Den annonsen visar väl vad alla för söker få fram här, det går ju inte sälja dem! Holmgrens som den lokala Saab och Oplel-handlaren vill inte ha in dem längre.Gindemo skrev: Som sagt mycket bil för pengarna....saab 9-5:
http://www.blocket.se/vi/16451335.htm?ca=12_s
Bara så där i allmänhet eller tänker du på nån speciell modell? För antagligen har vi inte åkt i samma Saab och Bmw-modeller då.Gindemo skrev: Skulle nog påstå att en BMW känns betydligt äldre och plastigare.

Du kanske skulle testa att köpa nåt annat än Saab, Gindemo? För att vidga vyerna lite.

Ja det borde vara straffbart att inte köpa sportstolar!Larsson skrev:Att BMW överhuvudtaget släppt snikutrustningssätena i 316e46 är en skam.
Sicken skit..
Nåväl, köp vad ni vill. Men fråga Mae och Maccan innan ni köper niofemma. Köp ingen BMW heller. Du kommer bli så ledsen att du har slösat bort alla dessa år utan en.

För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Vi åker runt i en Passat från -00. Vi är otroligt nöjda med den. Vi har sportstolar och sportchassie på den och de gör mycket. Har kört kompisars "standard" passater och känns ack så mycket tråkigare.
Från -00 kom den bättre framvagnen också så den kan vara att rekommendera.
Vi lastar in barnvagnen, endast ihopfälld och får plats med rätt mycket packning. De blir ju visserligen fullt upp till taket men vad gör de? Man slipper ha en massa saker inne i bilen!
Saab 9-5 skulle jag aldrig köpa nå annat än 9-5 Aero. Men kan även säga att 9-3, från -98 fram till -03 kanske de va den nyare kom, har otroligt bra lastutrymme. Syrran hade en Saab 900 från -94, och de är ju nästan samma lastutrymme o dessa bilar. Skiljer otroligt lite. De tycker att 900an hade bättre lastutrymme än deras 9-5a som de har nu. Köp en 9-3 Aero, då har du bra med effekt och fint o lasta i.
Dock framhjulsdrivna, men man lär sig att leva med de.
Från -00 kom den bättre framvagnen också så den kan vara att rekommendera.
Vi lastar in barnvagnen, endast ihopfälld och får plats med rätt mycket packning. De blir ju visserligen fullt upp till taket men vad gör de? Man slipper ha en massa saker inne i bilen!
Saab 9-5 skulle jag aldrig köpa nå annat än 9-5 Aero. Men kan även säga att 9-3, från -98 fram till -03 kanske de va den nyare kom, har otroligt bra lastutrymme. Syrran hade en Saab 900 från -94, och de är ju nästan samma lastutrymme o dessa bilar. Skiljer otroligt lite. De tycker att 900an hade bättre lastutrymme än deras 9-5a som de har nu. Köp en 9-3 Aero, då har du bra med effekt och fint o lasta i.

Dock framhjulsdrivna, men man lär sig att leva med de.

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Kontakt:
Har ju också precis fått en liten och vi får in barnvagnen och lite packning där bak. Har ju en 3-serie kombi -06. Tänkte att nu kanske man skulle kolla på en 5-serie istället. Men jag provade våran barnvagn i både en 5-serie och i en ny Audi A6. Det är ju bara att glömma att få in den på längden. Kan inte tänka mig att det går i nån vanlig kombi. A6:an kändes inte mycket större än 3-serien.
Idag va vi i stan och besiktigade och handlade med M3:an. Inga problem att få in chassit och massa prylar i bagaget. Och sen stoppar man barnstolen och mamman där bak och liggdelen ner mot golvet där fram. Sen fanns det ändå massa mer plats i framsätet. Så med ett barn behöver man inte byta bil. Sen kan det ju va en bra anledningen om "pappan" är sugen på att byta. Tex. så tycker jag det va hemskt synd att vi inte behövde byta till en ny 535d.
Att jämföra en 316i med snikstolar med en saab 9-5 är ju "rättvist"
Idag va vi i stan och besiktigade och handlade med M3:an. Inga problem att få in chassit och massa prylar i bagaget. Och sen stoppar man barnstolen och mamman där bak och liggdelen ner mot golvet där fram. Sen fanns det ändå massa mer plats i framsätet. Så med ett barn behöver man inte byta bil. Sen kan det ju va en bra anledningen om "pappan" är sugen på att byta. Tex. så tycker jag det va hemskt synd att vi inte behövde byta till en ny 535d.

Att jämföra en 316i med snikstolar med en saab 9-5 är ju "rättvist"

BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Är inte säkerheten väldigt viktig när man väljer en familjebil?
Just därför vill jag avråda från en Saab 9-5. Har haft två 9-5or själv en 2.3t och en Aero. Vägegenskaperna är fruktansvärda. Bilen har säkert en bra passiv säkerhet som är bra när man väl krockar, men väl istället en bil med bra aktiv säkerhet så att du underviker att krocka från första början. Saaben (speciellt med vinterdäck på) kommer ju i självsvängning så fort den ser en kurva, för att inte tala om ifall man skulle behöva väja för ett rådjur eller liknande.
Nä. Jag tycker som Nicke. Köp en Passat. Om du vill va lite lagom. Vill du fortfarande njuta mer av ditt bilkörannde - köp en Audi A6/A4.
Just därför vill jag avråda från en Saab 9-5. Har haft två 9-5or själv en 2.3t och en Aero. Vägegenskaperna är fruktansvärda. Bilen har säkert en bra passiv säkerhet som är bra när man väl krockar, men väl istället en bil med bra aktiv säkerhet så att du underviker att krocka från första början. Saaben (speciellt med vinterdäck på) kommer ju i självsvängning så fort den ser en kurva, för att inte tala om ifall man skulle behöva väja för ett rådjur eller liknande.
Nä. Jag tycker som Nicke. Köp en Passat. Om du vill va lite lagom. Vill du fortfarande njuta mer av ditt bilkörannde - köp en Audi A6/A4.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport