Tickande...

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Tickande...

Inlägg av Reco »

Efter Uråsa fick nog min bil lite träningsverk...
Det har kommit fram ett envetet tickande, mest vid gaspådrag.
Jag antar väl att det är nån ventil som krånglar.

Vad gör jag åt det?
Gör jag nåt åt det?
Gör jag det själv? (läs: "själv tillsammans med mekarfarsan")
Borde jag fortsätta köra en massa med det? egentligen?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Dåligt oljetryck???

Var det inte det som Sture hade problem med också, efter hårdkörning?
Marcus Marklund

www.millway.se
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Nu efteråt, eller under den hårda körningen menar du?
Inga lampor har varnat eller nåt iaf.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

man kan ju riva ner toppen och slipa in ventilerna på nytt....men frågan är om det är roligt nog för att få den tyst, detta kan väl bero på om oljan inte hunnit till att smörja under hårdkörningen.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Har du bytt olja efter Uråsa? Nuvarande kanske är lite sleten...
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Anders Toll skrev:Har du bytt olja efter Uråsa? Nuvarande kanske är lite sleten...
Det hoppas jag inte, då jag bytte precis innan.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Det beror på hur hårt du körde. Jag byter (bytte) alltid efter hård körning.

Någon sa till mig att vanlig olja blir "trasig" när den blivit riktigt varm och därför behöver man byta den.


Fast jag hade ju ändå problem med rasslande (ej tickande) med min M42a... men det berodde inte på oljan.
Sturesson
Medlemsansvarig
Inlägg: 1558
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Forsheda

Inlägg av Sturesson »

Det kan vara mycket som orsakar problem.

Det kan vara låg oljenivå.
Igensatt oljefilter.
Sliten kamkedja.
Dåligt oljetryck.
Dålig kedjesträckare.
Dålig oljepump.
Fel slags olja.

Detta är någtra tips.

Jag är inte ute efter din motor längre förresten. Jag tar tillbaka det jag sa på Uråsa... :wink:
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Lägg i en S14 när du ändå håller på och felsöker.

Dom verkar känsliga dom där M42:orna när dom blir lite gamla. Alla jag känner som kört konbana/bana har fått sina att börja ticka.

Hur går det för dig Sture? Köpt M44?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Samuel Lindkvist skrev:Lägg i en S14 när du ändå håller på och felsöker.

Dom verkar känsliga dom där M42:orna när dom blir lite gamla. Alla jag känner som kört konbana/bana har fått sina att börja ticka.

Hur går det för dig Sture? Köpt M44?
Jo, efter att ha snackat runt lite låter det som att de börjar ge sig vid hård körning nånstans efter 20 000 mil...
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Anton_the_man
Deluxpostare!
Inlägg: 559
Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
Ort: Habo

Inlägg av Anton_the_man »

min tickade ju "lite " efter sista vändan men sen gick han som han skulle på hemvägen o nu e de inga problem.. 8)
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Ni som fick tickande motorer, vad kör ni på för oljor?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Mobil 1 s2000 eller nåt heter den.
delsyntet.

Edit:
Tickandet har dämpa sig en aning.
skumt.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
RFC Roger
Dunderpostare!
Inlägg: 601
Blev medlem: 04 dec 2002 13:01
Ort: Mölltorp
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Min gamla goa 318is tickade inte. Min Opel 2,6 kan ticka från ventillyftarna om man har i för tunn olja.
Team RFC P1800 Streetdragstercruisergatbilsräserkonbanträff-bil
:jaaaa: Chevrolet V8 thunder!
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

RFC Roger skrev:Min gamla goa 318is tickade inte. Min Opel 2,6 kan ticka från ventillyftarna om man har i för tunn olja.
Menar du att det kan hjälpa med högre viskositet?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Oljesorten spelar in, helt klart. När bilen körs hårt, som på tillexempel konbana så blir det påfrestningar som är betydligt högre än om man kör hårt på landsväg. Oljetemp och dyl stiger, och då gäller det att ha rätt sorts olja som även smörjer i extremare temperaturer.
Trots gigantisk oljekyl på skylinen så har jag fått upp temperaturen i 110 grader. Har lyckats med detta ett par gånger. 1. Fullt ös på landsväg, 200+ och varvtalet låg mellan 6000-8500 varv hela tiden. Gick åt 12 minuter för att komma upp i denna temp. Andra gången var på superstage. 1,34 minuters körning och oljetemp på ca 110 grader.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Diesel Oscar
Deluxpostare!
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
Ort: Månsarp

Inlägg av Diesel Oscar »

En oljetemp på 110 grader är väl inte så mycket att ojja sig över??? Normal arbetstemp på oljan i en vanlig standardmotor ligger ju runt 100. Enligt mig är det väl när man börjar klättra uppåt 150-160 som man ska börja tänka till.
Slopa dieselskatten!!
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Diesel Oscar skrev:En oljetemp på 110 grader är väl inte så mycket att ojja sig över??? Normal arbetstemp på oljan i en vanlig standardmotor ligger ju runt 100. Enligt mig är det väl när man börjar klättra uppåt 150-160 som man ska börja tänka till.
Nej precis, men då har jag ju min gigantkyl, vad tempen skulle ligga på utan den kylen vill jag nog inte veta.
Det jag ville visa med 110grader var skillanden mellan riktigt hård landsvägskörning kontra hårdkörning på bana.

Fel olja och temperaturer upp emot 150-160 grader är ju som gjort för värre saker än lite tickande.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

jag gissar på att oljan blivit varm och lyftarna farit illa, för det är väl hydrauliska lyftare på den. Tjockare olja minskar spelet och kan ta bort ljudet.
/Andreas
Sturesson
Medlemsansvarig
Inlägg: 1558
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Forsheda

Inlägg av Sturesson »

Andreas K skrev:Tjockare olja minskar spelet och kan ta bort ljudet.
Tills man börjar köra på bana igen och oljan inte pallar för värmen... 8)
Skriv svar