BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G Såld...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Frownlayer skrev:Japp det vet jag...

kompressionsförhållande=

Den totala motorvolymen dividerat med antal cylindrar.
ex: 2335.58cc dividerat med 4 = 583.90cc=(VS)
+ Förbränningsutrymmets volym (45cc)+ packningens volym(9cc)=(VK)
dividera detta med Förbränningsutrymmets volym (45cc)+packningens volym(9cc)=(VK).

Då får du följande:



583.90(VS) + 54(VK)
------------------------- = 11.81:1
54(VK)


hoppas att du fattar. Bara att börja hälla vatten i motorn...:mhihi:

Tack!
Hmm, fick inte till det ändå... volymen är ju 3 liter. (De nya kolvarna är 0.5 mm större men det gör inte så stor skillnad. )
delat på 6 så blir volymen 500 cc per cylinder. Förbränningsrummet ska enligt motor nord vara 32 cc. Jag fick ca. 24 cc när jag testade med vatten i garaget, men då hade jag inte med toppackningen som är 1.8 mm.

Men tar jag 500 + 32= 532 och delar med 32 så blir det ju 16.625... :confused: Vad är det jag inte förstår?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

lägger du på packningens ca 32cc får du 8,8:1
räknade på 84 i borr, minns inte vad m3an har.
/Andreas
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Andreas K skrev:lägger du på packningens ca 32cc får du 8,8:1
räknade på 84 i borr, minns inte vad m3an har.
Hur får du packningens volym till 32 cc?? borret är 86 original. borde inte volymen i packningen bli (4,3 x 4,3 x 3,14) x 0.18 = 10, 45 cc

Kompet är ju 10,8:1 original så det är ju den siffran vi ska få fram med värderna ovanför. Sen kan vi räkna bort urtaget ur kolven.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

kardanaxel skrev:
Andreas K skrev:lägger du på packningens ca 32cc får du 8,8:1
räknade på 84 i borr, minns inte vad m3an har.
Hur får du packningens volym till 32 cc?? borret är 86 original. borde inte volymen i packningen bli (4,3 x 4,3 x 3,14) x 0.18 = 10, 45 cc

Kompet är ju 10,8:1 original så det är ju den siffran vi ska få fram med värderna ovanför. Sen kan vi räkna bort urtaget ur kolven.
Jag räknade på kalkylatorn så det blev lite tokigt med kvadreringen, du har rätt. Men skall du få fram 10,8 med ovanstående formel så behöver förbränningsrummen vara 40cc. Volymen per cylinder är orginal 498cc men det påverkar inte slutresultatet nämnvärt. Är packningens 1,8mm mätt på en gammal ihopklämd packningen eller tabellmått?
/Andreas
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Andreas K skrev:
kardanaxel skrev:
Andreas K skrev:lägger du på packningens ca 32cc får du 8,8:1
räknade på 84 i borr, minns inte vad m3an har.
Hur får du packningens volym till 32 cc?? borret är 86 original. borde inte volymen i packningen bli (4,3 x 4,3 x 3,14) x 0.18 = 10, 45 cc

Kompet är ju 10,8:1 original så det är ju den siffran vi ska få fram med värderna ovanför. Sen kan vi räkna bort urtaget ur kolven.
Jag räknade på kalkylatorn så det blev lite tokigt med kvadreringen, du har rätt. Men skall du få fram 10,8 med ovanstående formel så behöver förbränningsrummen vara 40cc. Volymen per cylinder är orginal 498cc men det påverkar inte slutresultatet nämnvärt. Är packningens 1,8mm mätt på en gammal ihopklämd packningen eller tabellmått?
Packningen är tabellmått. På Motor Nord räknade han på 1.75mm. Men jag måste få fram en säker siffra på hur stort förbränningsrummet är... Var hittar man sånt?
På motor Nord räknade han på 32cc. Jag mätte upp 24cc i toppen men jag räknade inte med packningen. Alltså fick jag ca. 34.5 cc. Men jag har glömt å räkna med urtaget i kolven innan... :blush: Där mätte jag upp volymen till ca. 16 cc.
Tar man det jag mätt upp så får man (498 + 50,5) / 50,5 = 10,86
Använder man hans värde däremot så får man: (498 + 48 ) / 48 = 11,375

Ska mäta volymen i den nya kolven om en stund. På pappret står det Dome Rise -.223 och Dome volume -20.5 Frågan är vad det är för enheter på värderna.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
RFC Roger
Dunderpostare!
Inlägg: 601
Blev medlem: 04 dec 2002 13:01
Ort: Mölltorp
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

kardanaxel skrev:
Ska mäta volymen i den nya kolven om en stund. På pappret står det Dome Rise -.223 och Dome volume -20.5 Frågan är vad det är för enheter på värderna.
Det är troligen TUM (-5,66 mm) och CubikCentimeter, -20,5 cc
Team RFC P1800 Streetdragstercruisergatbilsräserkonbanträff-bil
:jaaaa: Chevrolet V8 thunder!
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

RFC Roger skrev:
kardanaxel skrev:
Ska mäta volymen i den nya kolven om en stund. På pappret står det Dome Rise -.223 och Dome volume -20.5 Frågan är vad det är för enheter på värderna.
Det är troligen TUM (-5,66 mm) och CubikCentimeter, -20,5 cc
Japp! Jag trodde att -20.5 var skillnaden mot originalkolven vid första titten men det förstod jag nu var hela volymen av urtaget i kolvtoppen.

Jag har mätt å krånglat en bra stund nu igen och blir väl egentligen bara snurrigare :roll:

Var ute och mätte i toppen igen och jag fick i 30cc utan att det rann över någonstans så de 32 som han räknade på kanske är rätt i alla fall. Sen mätte jag upp kolvarna. I den gamla var volymen 14,5 cc och i den nya 20,5 cc.

Men försöker jag räkna så blir det ju fel ändå...

Förbränningsrum = 32 cc + 10.3 cc (packning) + 14.5 eller 20.5

Förbränningsrum med gammal kolv = 56.8 cc

Förbränningsrum med ny kolv = 62.8 cc

gammal: (498 + 56.8 ) / 56.8 = 9.76

ny: (498 + 62.8 ) / 62.8 = 9.08

:confused:

Nu är jag helt slut i huvudet efter helgen så jag hoppas att det är det som ställer till det för mig. Nån som ser vad jag kan ha gjort för fel...?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Om man räknar baklänges istället med kända fakta.
Borr 86
Slag 85.8
Packing 1.74mm
Volym topp 32cc
För att få en kompression på 10.8:1 så måste det va 8.7cc i kolven.

Om du nu har mätt upp en skillnad på kolvarna på 6cc så har vi 14.7cc på den nya och vi får då 9.47:1
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Var det inte öd kolvar dom nya? Isåfall får du räkna om en aning på motorvolymeriet...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Tänk också på att när du mäter så måste man ju dra av den volym från kolven som sticker ovanför blocket. Därför blir det lättare att räkna baklänges.

Ladda ner detta programmet och fyll i dina värden så kan du labba lite. Sätt deckhöjden till 1.5mm och toppvolym till 32cc så är du hemma.
http://www.turbofast.com.au/software/bin/turbocalc.zip
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Då så börjar det ju likna någonting nu. Ska bli intressant att se vad dessa nya kolvar landar på i komp... Snart är vintern slut :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

ERnsT skrev:Då så börjar det ju likna någonting nu. Ska bli intressant att se vad dessa nya kolvar landar på i komp... Snart är vintern slut :wink:
Troligvis 9.47:1 :deal:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Uh

Tack för hjälpen!! Han pratade om det med att kolven vände över blocket med på telefon men han fick räkna flera gånger för att få det rätt så jag blev lite tveksam när han sa typ "nähä, det var ju konstigt... men om vi byter ut plus mot minus så blir det nog bättre..." :mhihi:

Ska jag tolka det som att kolven vänder 1.5 mm över blocket då Samuel? (Jag är lite stressad nu så jag har inte hunnit kolla din länk)

Volymändringen innebar en skillnad på knappt 0.1 när jag räknade igår så det struntade jag i för enkelhetens skull.


Och Fredrik, Det är väl snart vinter igen... :mhihi: Jag önskar att jag hunnit med lika mycket i garaget som du men så länge jag får åka bmw på dagarna så går det ingen nöd på mig :wink:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

kardanaxel skrev:
Ska jag tolka det som att kolven vänder 1.5 mm över blocket då Samuel? (Jag är lite stressad nu så jag har inte hunnit kolla din länk)
Nä inte direkt. Deckhöjd är väl det som är från kanten på blocket ner till kolven. Men det va ju på den tiden då kolven va helt platt. Men man kan säga att om man plattar ut din orignalkolv så skulle den va 1,5mm nedanför kanten och då är det den volymen 86x86/4x3,14x1,5 som din kolven är nedanför. Svårt att förklara kanske. Men du får ringa mig så kan jag förklara hur jag menar.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Nu har jag och chefsingenjör Lindkvist räknat lite till å kommit fram till att kompet troligtvis hamnar på 9.84:1

Så nu hoppas jag hitta någon som kan borra blocket innan semestern!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Gött mos pajk. Du får la fila till loppen på rasterna annars. Du som har manicker och mojänger till sånt. :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Bra komp för E85 och överladdning! :)

Din tank är lackad nu axel! Ska bara dekaltrimmas! ;) Måste lösa leveransen på nåt vis då jag är bortrest när ni passerar.

Ajöken! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Upp med bilder på tanken sedan Nicke, måste ju få se hur tanken ser ut. :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Motrab i aneby ställer upp som vanligt :thumbsup: :thumbsup:

Åker dit med blocket imorgon och får det borrat kanske redan denna veckan :D
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev:Upp med bilder på tanken sedan Nicke, måste ju få se hur tanken ser ut. :D
Får bli en annan dag. Ska inte till garaget nå. Hemmakväll med frun o dotter!

Men bilder kommer! ;) 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar