En liten tillbakablick från senaste resan för några veckor sedan:
Fredag 12/9
Plockade upp Maccan i Värnamo 13.30, tankade fullt, och sen var det
raka vägen mot färjan i Rödby utan problem. (försökte kolla på
Jönssonligan på DVD, vilket gick bra i 330n förra året, men nu hörde vi inget av ljudet av nån anledning...)
Framme vid färjan hörde vi ett skramlande ljud från framvagnen, men vi
rullade på färjan och sen av i Tyskland för att sen stanna på första
macken. Lyfte upp bilen och upp med hjulet, hittade lösa bultar till
bärarmsbussningen, drog åt dem, tankade och sen full fart söderut utan
oljud i framvagnen.
Körde ca 35-40 mil utan problem när det var dags att tanka igen, där
hörde vi igen ljudet av en lös bärarm, fram med domkraft och dra åt den
igen. Men nu gick det inte så bra eft ena bulten gick rakt av inne i
gängan när jag drog åt (inte hårt), så jag drog åt andra bulten lite.
Vi fick nu köra försiktigt sista 20 milen, men det gick bra,
Landade något försenade på våra tyska fluff-kuddar ca 01.30.

Äntligen i Tyskland
Lördag 13/9
VLN-rejset skulle starta framåt förmiddagen. Men först skulle vi hitta
en verkstad som kunde greja till min bärarmsbult. Hittade en öppen verkstad med en riktig tysk i bakom Rewe mataffären, han visade sej va skicklig med svetsen och fixade ut den avbrutna bulten och i med en ny i ett nafs. Skönt.
Parkerade i Breidscheid och tänkte ta en titt på VLN-starten, men
istället hittade vi 4 bilar i en hög i Wehrseifen detta pga av ett
rejält spill av biodiesel från Wehrseifen till Exmühle, över hela banan.
Det blev därför inget rejs utan det sanerades för fullt precis hela
dagen. Dessutom var det kallt och regningt - usch.
En stunds vila och dusch inför en kväll på Pistenklause.

Tysk verkstad

Bilsallad
Söndag 14/9
Var nästan uppe vid banan inför öppning kl 8. Men vi hade vaknat till
dimma, så det var ingen brådska. Nu var inte dimman dagens stora
problem utan det var fortfarande bekymmer med att saneringen av banan
inte var klar. Många rykten gick på parkeringen om när banan skulle
öppna eller om den inte skulle öppna alls. Ett av de elakaste ryktena
var att de skulle behöva lägg ny beläggning och hela säsongen kändes hotad.
Men de utlovade besked kl 12, och då kom beskedet om att äntligen banan
öppnade, och då endast för bilar, alltid nåt positivt att slippa mc på banan.
Det var dessutom nedsatt hastighet till 30 km/h på det drabbade partiet.
Bara att ge sig ut och köra. Det blev såklart ganska så trångt på banan
när alla väntat så länge, och som följd av det också endel
avstängningar pga olyckor. Men dagen rullade ändå på hyffsat bra, tror
jag fick en 12-13 varv körda totalt till stängning kl 19.30. Bilen
funkade ypperligt och körningen var en ren njutning. Dock absolut inga
fria varv, men riktigt kul ändå.
Kvällen bjöd på mumsig köttbit på Pinocchio.

Nästan först i kön
Måndag 15/9
Upp tidigt för här skulle det minsann handlas sportbil.
Drog iväg 10 mil till en bilhandlare där en uttittad Miata stog och
väntade (man måste ju ha nåt att åka hem i). Efter förhandling och en
omgång trög tysk byråkrati kunde vi strax tillbaks mot Ringen, men då
hade redan banan öppnat.
Skynda tillbaks och ut o köra igen.
En riktigt lagom dag på banan, inte så hemskt mycket trafik, men aldrig
fritt heller. Fortfarande nedsatt hastighet, men folk verkade bry sig
mindre och mindre om det, det gick ju att stå på ganska bra, men jag
var rätt så ordentlig av mig där ändå.
Tog även några varv med Miatan - enorm skillnad mot M3an - men
underhållande på sitt sätt.
Började skvätta lite regn framåt kvällen på vissa delar av banan, var
ändå rätt torrt fram till kl 19 då det började märkas mer. Dock en
riktigt trevlig dag på ringen. Körde de flesta varv på mellan
8.05-8.25. Har en hel del på film vilket kommer inom kort.
På kvällen blev det Pinocchio igen.

Troligen världens bästa bilmodell
Tisdag 16/9
Frukost, packning och avsked av M3an.
Inköpte lite smådelar på Mazda i Adenau till Miatan innan vi körde hemåt i densamma.
M3an lämnades kvar. Snart är det dags att åka ner igen!
