Allt började med att en person kom och frågade om inte jag skulle köpa hans kompressor när jag tvättade bilen på mantorp. Så det är inget kit utan det blir till å bygga allt själv.Nicke Nyman skrev:Dåså, då är allt i sin ordning!kardanaxel skrev:Hade missat era inlägg tidigare, men ja, det är nya bultar till bla: block, topp och svänghjul så jag lär få en hel hink med bult över![]()
Har du köpt något "färdigt" kompressorkit eller bygger du fästen osv själv?
BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G Såld...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Klubbordförande
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
-
- Klubbordförande
-
- Kontakt:
Såhär såklart!Nicke Nyman skrev:Gött!Vart ska du sätta kompressorn?

http://www.seriouswheels.com/pics-1970- ... 80x960.jpg
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Kontakt:
Widell skrev:Såhär såklart!Nicke Nyman skrev:Gött!Vart ska du sätta kompressorn?
![]()
Hehe, vore fränt o se bilder från ringen med en M3 E36 som åker omkring med kompressorn genom huven...

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Klubbordförande
Nu har jag ju ingen skruvkompressor tyvärr... så nej!Widell skrev:Såhär såklart!Nicke Nyman skrev:Gött!Vart ska du sätta kompressorn?
![]()
Men risken finns att det inte får plats under huven ändå. Men det går alltid å lösa på nåt tjusigt sett!
Hur fästerna för kompressorn ska se ut och placeras har jag inte kollat på än. Monterar väl ihop motorn och hänger i bilen lite tillfälligt först så jag kan se var jag ska placera den mer noggrant.
/Axel Byrmo

<termpolis>kardanaxel skrev:Nu har jag ju ingen skruvkompressor tyvärr... så nej!
Kompresorn på bilden är inte en skruvkompressor, utan är av roots-typ. De finns moterade original från flera biltillverkare, bland annat mercedes och mini. Det är också den typ som används inom dragracing. Eaton är en av de mest kända tillverkarna av rootskompressorer för bilbruk.
En skruvkompressor är på flera sätt överlägsen den minst halvsekelgamla roots-typen, men är dyrare att tillverka och är inte lika tillgänglig varken ny eller på begagnatmarknaden. Exempel på tillverkare är Lysholm (som har levererat till Koenigsegg), whipple och autorotor.
</termpolis>
Men du har väl en centrifugalkompressor, så nu ska jag vara tyst och gå och lägga mig.

Riktigt fett bygge för övrigt. Jag vill också bygga kompressorbil när jag börjar jobba ordentligt igen. All thumbs up!
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Klubbordförande
-
-
- Klubbordförande
Inget....Neider skrev:Nyfiken på vad som händer här?
Ursäktsläge på:

Har varit sjuk, renoverat hus, tillverkat bromssköldar, åkt skidor och jobbat i skogen istället...
Ursäktsläge av:
Nä, Jag har faktiskt inte gjort mer än å dekaltrimmat en dekal den sista månaden. Har skruvat lite mer på toppen sen jag uppdaterade sist men jag glömde en o-ring så jag får riva ner lite igen. Men om drygt en vecka så ska huset vara färdigt och då ska jag börja med bilen igen.
/Axel Byrmo

-
- Klubbordförande
Nu har jag skruvat lite motor två kvällar igen
Började med att ta bort kamhuset eller vad det kan heta igen. (Överdelen av toppen) När jag monterade den så la jag packningsklister istället för o-ring på ett ställe men ångrade mig nu efteråt och ville plocka isär och se så det inte blev dumt. Nu sitter där en o-ring som sig bör istället.
Har lagt i lyftarna, kammarna och överfallen med men jag har inte nollat och skruvat åt än då jag inte hade TIS med mig ikväll. Monterade lite småsaker utanpå motorn och rengjorde och förberedde lite delar.
På fredag åker jag till österrike och samlar inspiration istället

Började med att ta bort kamhuset eller vad det kan heta igen. (Överdelen av toppen) När jag monterade den så la jag packningsklister istället för o-ring på ett ställe men ångrade mig nu efteråt och ville plocka isär och se så det inte blev dumt. Nu sitter där en o-ring som sig bör istället.
Har lagt i lyftarna, kammarna och överfallen med men jag har inte nollat och skruvat åt än då jag inte hade TIS med mig ikväll. Monterade lite småsaker utanpå motorn och rengjorde och förberedde lite delar.

/Axel Byrmo

-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Klubbordförande
Ska sanningen fram så har jag mer tid nu igen... Blev inget långvarigt tofflande.Samuel Lindkvist skrev:Du kommer ju aldrig bli klar som du håller på och tofflar.kardanaxel skrev:
Men jag hoppas på mycket garagetid i vår för det är riktigt skoj å skruva när man hållt upp ett tag!

Jag skickar ett pm till dig med föresten.
/Axel Byrmo

-
- Legend!
- Kontakt:
Ajdå. Sånt känns jobbigt. Fast inget ont som inte har nåt gott med sig.kardanaxel skrev:
Ska sanningen fram så har jag mer tid nu igen... Blev inget långvarigt tofflande.
Men jag hoppas på mycket garagetid i vår för det är riktigt skoj å skruva när man hållt upp ett tag!![]()
Jag skickar ett pm till dig med föresten.

BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Klubbordförande
Har glömt å uppdatera lite här.
Skruvade på med motorn i fredags och det krånglade till sig som vanligt... Jag skulle nolla motorn och lägga på kedjan. Enligt manualen så finns det två olika sätt att nolla motorn beroende på om motorn är tillverkad före eller efter sep. -93. Mitt problem var att min motor verkar vara gjord precis i skarven och innehåller en skön blandning av delar så ingen av nollningsmetoderna gick att använda på min.
Så ikväll har jag klockat in läget på veven istället genom att skicka ner en stång i tändstiftshålet och mäta med klocka när den vänder. Funkade jättebra faktiskt!

Sedan la jag i kammarna och kedjan osv. så det såg ut så här:

Sen kom Diesel Oscar på besök och tur var väl det! Vi började fundera lite över vanosen och det var inte så smidigt som jag trott riktigt... Blev en lång stund vid manualen i datorn å mycket funderande men nu tror jag att jag vet hur man ska få med nollningen av vanosen också. Men krångligt är det helt klart!
Problemet jag hade nu det sista var att jag inte fick bort slacket på kedjan på insugssidan. Så det får bli morgondagens grubbel.
Skruvade på med motorn i fredags och det krånglade till sig som vanligt... Jag skulle nolla motorn och lägga på kedjan. Enligt manualen så finns det två olika sätt att nolla motorn beroende på om motorn är tillverkad före eller efter sep. -93. Mitt problem var att min motor verkar vara gjord precis i skarven och innehåller en skön blandning av delar så ingen av nollningsmetoderna gick att använda på min.
Så ikväll har jag klockat in läget på veven istället genom att skicka ner en stång i tändstiftshålet och mäta med klocka när den vänder. Funkade jättebra faktiskt!
Sedan la jag i kammarna och kedjan osv. så det såg ut så här:
Sen kom Diesel Oscar på besök och tur var väl det! Vi började fundera lite över vanosen och det var inte så smidigt som jag trott riktigt... Blev en lång stund vid manualen i datorn å mycket funderande men nu tror jag att jag vet hur man ska få med nollningen av vanosen också. Men krångligt är det helt klart!
Problemet jag hade nu det sista var att jag inte fick bort slacket på kedjan på insugssidan. Så det får bli morgondagens grubbel.
/Axel Byrmo

-
- Klubbordförande