Mini Cooper S -03

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Mycket trevlig bil detta :)

Skulle va kul och veta vad för tid du fick, så man vet vad man får med starion :wink:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Nordquist skrev: En quaifediff har därmed hoppat upp högre på priolistan. Får se till våren vad det kan bli.
Den hamnade väldigt högt upp på listan...så högt upp att ja tog tag i saken och köpte en ifrån England innan punden blir dyrare. Så vinterprojektet är räddat. 90 % diffbroms. Varför måste det vara ett halvår till konbaneträffarna sätter igång igen :)

Bild
David Nordquist
Team Tomtabacken
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

sådana skulle jag me behöva några stycken. fast inte till en cooper så klart. :P synd att dom är så dyra bara!
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Det har blivit lite gjort i garaget idag, en Sparco Pro 2000 har inköpts och har monterats idag. Man sitter gött i den och sedan får man ju ner vikten lite till då orginalstolar vägar ca 20 kg. Denna väger ca 8 kg. När ja sedan ta bort passagerarstol och baksätet vid snabbåkaträffar så blir det ca 50 kg i viktbesparing nu.

Köpte ett par skenor från sparco så man kan komma i och ur för ja sitter ganska långt fram när ja kör så då blir det svårt att ha den stumt monterad. Allt passade nästan lite för bra för att vara universalgrejor :)
Bild

Bild Bild
David Nordquist
Team Tomtabacken
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Tänkt att försöka filma lite av sommarens aktiviteter. Ha kollat lite på olika stativ för att ha i bilen men det är onödigt dyrt i många fall. Så då går man till JULA istället och köper en sugpropp och ta ett gammalt utjänat stativ.

Bild

Tur man har glastakluckan :)
Bild

Funkar att sätta lite överallt, bara det är lite plant. Snart är det premiär för "The Swedish Job" ;)
David Nordquist
Team Tomtabacken
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Strålande montering!!!
-692-
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Perfekt. Det är precis där man ska ha kameran. Kan rekomendera ett vidvinkelobjektiv på kameran. 0,7x. Gör susen för fartkänslan.
Jag rekomenderar att sätta en rem i kameran till bakre takhandtaget. Ifall den lossnar så når den inte ditt huvud iallafall.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

Samuel: Har du bild även på din placering samt länk till något filmat med den placeringen? Jag hade tänkt fästa min i korset i buren men det kanske är bättre att ha något fäste från huvudbågen då?
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Här är en liten jämförelse på fartkänsla med vidvinkel och standard lins. Nu är det inte samma bil och samma kamera. Men trots att det inte skiljer så mycket i fart i verkligheten är det mycket mer fart i första filmen.

Sen är inte min placering av kameran optimal. Det va en nödlösning i brist på tid. Så jag satt den i skruvhålen till solkyddet. Den ska sitte mer i mitten och lite längre ner så att man kan skymta ratten i bild.

http://www.youtube.com/watch?v=GCXvFLeJZLA
http://www.youtube.com/watch?v=XBw00MN6gpc
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Typ en sån här. Fast jag minns inte om jag hade 0,5x eller 0,7x

http://www.scandinavianphoto.se/product ... id=1562522
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Samuel Lindkvist skrev:Perfekt. Det är precis där man ska ha kameran. Kan rekomendera ett vidvinkelobjektiv på kameran. 0,7x. Gör susen för fartkänslan.
Jag rekomenderar att sätta en rem i kameran till bakre takhandtaget. Ifall den lossnar så når den inte ditt huvud iallafall.
Remmen va ett bra säkerhetstips. :thumbsup:

Vidvinkel gjorde ju skillnad, se om man hitta något till vettiga priser. För det är svårt att förstå fartkänslan med ett vanligt objektiv. Eller så kör man helt enkelt för långsamt :mhihi:
David Nordquist
Team Tomtabacken
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Ha börjat ta tag i min front idag. I höstas var det ju en hare som inte trivdes med sitt liv och slängde sig framför bilen. Blev en lite spricka på någon cm i fronten och den tryckte in dimljuset, så idag har ja monterat ner den och plockat bort grillen och lampor. Ska lämna in den för lack när man åker förbi lackeraren. Skulle visst inte gå på mer än ca 1500 att lacka om den så då skippar ja försäkringsbiten för självrisk är på 3000.
Bild

Dimljuset är mer krångligt. Det har spruckit både på lampan och i det som fäster lampan. Det känns bittert att behöva byta hela den plastdelen som fäster lampan. Då kommer man på tanken att kanske fixa bromskylning genom hålen istället :). Bromsarna blir ju grymt varma märkte ja på superstage bara. Det tål att tänkas på och får se vad som görs åt det. Kanske bli att dra något eget för det är svindyrt med färdiga satser ifrån England eller USA. ABR(AxelByrmoRacing) har ju bara BMW på listan än sålänge ;)
BildBild
David Nordquist
Team Tomtabacken
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Nordquist skrev:

Dimljuset är mer krångligt. Det har spruckit både på lampan och i det som fäster lampan. Det känns bittert att behöva byta hela den plastdelen som fäster lampan. Då kommer man på tanken att kanske fixa bromskylning genom hålen istället :). Bromsarna blir ju grymt varma märkte ja på superstage bara. Det tål att tänkas på och får se vad som görs åt det. Kanske bli att dra något eget för det är svindyrt med färdiga satser ifrån England eller USA. ABR(AxelByrmoRacing) har ju bara BMW på listan än sålänge ;)
Vi får kolla på det! Men då måste jag låna den några veckor för mätning... :mhihi:

Och nu heter det inte ABR längre utan Mopro.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

kardanaxel skrev:
Vi får kolla på det! Men då måste jag låna den några veckor för mätning... :mhihi:

Jasså...var står denna förkortning för då :confused:

Detta är ju BMW-grejer så det är nog inte helt åt skogen med passningen. Värt ett test framöver någon gång.
David Nordquist
Team Tomtabacken
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Nordquist skrev:
kardanaxel skrev:

Jasså...var står denna förkortning för då :confused:

Detta är ju BMW-grejer så det är nog inte helt åt skogen med passningen. Värt ett test framöver någon gång.
Jag blev tvungen att starta företag å göra glasfibergrejerna i så det är företaget som heter Mopro. Förkortning är det väl inte men idén kommer från, byrMO PROtotyper.

Vi kan testa lite i sommar så kanske vi kan ha något färdigt till nästa säsong!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Idag så har vi börjat försöka montera dit diffbromsen. Det har flytit på men det tar sin lilla tid. Att hitta allting som ska tas bort och alla bultar som fäster lådan och allt som sitter ivägen för att lådan ska kunna tas bort. Det sista vi gjorde idag var att ta ner hela framvagnen. Lådan är lossad men det går inte att få av helt på grund av att framvagnen tog i. Men vi hoppas att när vi börjar i morgon få bort lådan ganska kvikt. Själva lådarbetet ska nog inte va så krångligt. Sedan är det bara att sätta dit allting igen.

En liten bild sålänge
Bild
David Nordquist
Team Tomtabacken
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Bilen är hemma! Den blev körduglig ikväll. Vi har monterat ihop under dagen men det råkade komma in luft i kopplingssystemet och det har varit ett riktigt bekymmer, det har i stort sätt gjort att det tagit en dag extra. Det är inte helt luftfritt än, men det gick att köra bra. Växellänkaget är inte riktigt inställt heller. Är inte riktigt lika distinkt när man ska växla till växlarna som dras bakåt med spaken. Bilder och info kommer om någon dag. Har inte testat diffens förmåga än.

Här sitter den på, Quaife!!!
Bild
David Nordquist
Team Tomtabacken
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

En litet bilspel från bytet

Först så upp med bilen. Montera ner i mängder.
Bild

Ta ner bromsar, fjäderben, stag och dra loss drivaxlarna.
Bild
Bild

Här har vi växelådans utlopp.
Bild

Det var inte bara ett projekt i garaget, Marcus höll på att förfina sin redan mycket snygga M3.
Bild

Sedan va det lossning av kylar och AC paketet.
Bild

Montera bort allt över växellådan så man kom åt runt hela lådan.
Bild

Växellänkage
Bild

Vi behövde lossa vänster motorfäste då det sitter fast i växellådan.
Bild

Mek både under och över.
Bild

En liten provisorisk lyft av framvagn
Bild

Efter att ha haft loss lådan en gång fick vi reda på att vi behövde lossa framvagnen för att få av den helt.
Bild

Men tillslut trillade den loss och här ser ni kopplingspaketet.
Bild

Bror min med trofen.
Bild

Här har vi lådan med originaldiff.
Bild

Här har vi dom båda två. Någon som behöver en original diff :)
Bild

Montering var lite trixig då man skulle dra åt ganska hårt. Men det gick bra med ett skruvstäd som höll emot.
Bild

Här sitter den på plats. För att få dit lagrerna så fick vi låna ugnen och gräddade dom en stund och vipps så föll dom på.
Bild

Sen var det bara att göra allt baklänges. Och till sin förvåning blev det inte en bult eller något över!
Bild

Stort tack till Marcus för att vi kunnat vara i hans garage.
David Nordquist
Team Tomtabacken
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

:o Det ser så svårt och lätt ut på samma gång. Kul med alla bilder.
-692-
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Trevligt mek !!

Vad är det för typ av diff ? Har för mig att Quaife brukar ha en typ av torsen diff är denna det också ?
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Skriv svar