
Sportproduction 2009
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Själv gillar jag att se motorn och ramen då jag tycker att de är väldesignade även om den absolut inte ser illa ut med kåpornaDaniel S skrev:Estetiskt, med sidokåpa helt klart! Mekvänligt...tjaa, varför ska det vara mekvänligt egentligen? Har du planerat att något ska gå sönder?


Precis min tanke, satt och kollade lite efter Dzus snabbfästen, fick reda på att många mc-tillbehörsbutiker köper sina via Aero Material och när jag kollade upp det visade det sig att det ligger på österängen i Jönköping! TokbraReco skrev:Med snabbfästen är det ju smidigt även med kåpor.
Så jag säger med alla kåpor. Grymt snyggt!


Va och inhandlade sanbbfästen till kåporna igår, dyrt men gött

Närmaste tiden kommer väl mest gå åt att jobba på finnish och passform av kåporna, brukar va ganska tidsödande men måste ju göras.
Måste ta och skaffa mig ett transportmedel också, börjar dra ihop sig, mindre än två månader kvar till första racet och hade ju tänk köra en del innan dess.


Närmaste tiden kommer väl mest gå åt att jobba på finnish och passform av kåporna, brukar va ganska tidsödande men måste ju göras.
Måste ta och skaffa mig ett transportmedel också, börjar dra ihop sig, mindre än två månader kvar till första racet och hade ju tänk köra en del innan dess.
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Mustigt!Adolfsson skrev:Trevligt!
På 2 månader hinner du ju fixa denna![]()
http://www.blocket.se/vi/20414872.htm?ca=17_s
Fast jag, eh, gillar inte färgen

Tillbaka till verkligheten...
Fick hem en laptimer idag, med gps så man behöver ingen extrautrustning vid sidan av banan. Kan va bra att få lite respons i form av varvtider när man är ute och tränar.

Har pysslat med hojen i stort sett hela dan men nu börjar man komma in på finliret så nu syns det inte så mycket längre, har gjort lite ritningar på en del fästen jag skulle behöva få fabricerat och tänkte ta tag i det imorgon. Tills dess får den snällt stå och vänta :d

Blev inga fästen fabricerade som tur va, fixade till det sista med kåporna idag och insåg att jag får designa om fästena lite.
Men nu är de flesta snabblåsen till kåporna på plats, har hittat en lämplig placering av evakueringskärl och införskaffat en flaskhållare till cykel för ändamålet, blir finfint
Sidostödet och stödbrytare är demonterade så numera är jag tvungen att ha depåstöd, lite krångligare, lite rejsigare
Har monterat GPS-antennen under bakkutsenoch klurat ut ett bra ställe att ha laptimerdisplayen.
Har slipat ner tanken och några av kåporna så tänkte göra ett försök att lacka i veckan, mc-tank ska va nåt av det svåraste att lacka har jag hört
Kul att börja få på tank och kåpor iallafall, är så van att se den utan allt så har nästan glömt hur den ser ut
Men nu är de flesta snabblåsen till kåporna på plats, har hittat en lämplig placering av evakueringskärl och införskaffat en flaskhållare till cykel för ändamålet, blir finfint

Sidostödet och stödbrytare är demonterade så numera är jag tvungen att ha depåstöd, lite krångligare, lite rejsigare

Har monterat GPS-antennen under bakkutsenoch klurat ut ett bra ställe att ha laptimerdisplayen.
Har slipat ner tanken och några av kåporna så tänkte göra ett försök att lacka i veckan, mc-tank ska va nåt av det svåraste att lacka har jag hört

Kul att börja få på tank och kåpor iallafall, är så van att se den utan allt så har nästan glömt hur den ser ut

Har börjat lacka tanken, grundfärg är klar och har lagt på ett lager vit, ser faktiskt helt ok ut. Som Zeb sa " det är ingen som kommer se hur det ser ut på 50m och du kommer åkande i 150", och det har han nog rätt i
Har fått hem mina egendesignade kåpfästen i aluminium och även ett fäste till laptimern som en kompis gjort. Och så har jag fått hem mitt mc-id kort
Nu börjar det verkligen bli ordning på saker och ting, snart får jag ju dit tanken och då vankas det premiärtur, har ju faktiskt aldrig kört den...

Har fått hem mina egendesignade kåpfästen i aluminium och även ett fäste till laptimern som en kompis gjort. Och så har jag fått hem mitt mc-id kort

Nu börjar det verkligen bli ordning på saker och ting, snart får jag ju dit tanken och då vankas det premiärtur, har ju faktiskt aldrig kört den...
Har varit paus i skrivande men arbetet framskrider så sakteliga mest finlir kvar. Va en av de lyckliga som besökte jönköpings mest välrenomerade pisseria i veckan och blev liggande ett par dar i magåkommor men nu är man på benen igen
Montering av uppsamlingskärlet klart och alla slangar dragna, ska sätta dit en kortare bult och muttrar att dra fast nedre fästen med sen är det klart.

Förarmiljön är klar med laptimer monterad, all information väl samlad.

GPS-antenn monterad under kutsen. Jättebra förutom en liten detalj, jag måste komma åt en lite knapp på GPS:n för att ställa in start/mål och det blir lite svårt när kutsen är på
så jag får nog ta och montera den ovanpå istället. Mattan är ett enkelt stänkskydd så det inte ska komma in alltför mycket vatten i elektroniken placerad i bakramen.

Och så här ser det ut än så länge
Monterat bobbiner för för att snabbt och smidigt få dit depåstödet, dessutom skyddar de svingen lite vid marksyning. Ska inte ha på det avgassystemet heller men har inte fixat fästet till orginalet än.

Va ute och tog en premiärtur idag, första gången jag kör hojen
Lite ovant med vända växelläget men det vänjer man väl sig vid hoppas jag
Gick bättre än jag väntat mig av en 650, va inte alls ovillig att resa sig på första växeln, barnsligt? ja, men kul 

Montering av uppsamlingskärlet klart och alla slangar dragna, ska sätta dit en kortare bult och muttrar att dra fast nedre fästen med sen är det klart.

Förarmiljön är klar med laptimer monterad, all information väl samlad.

GPS-antenn monterad under kutsen. Jättebra förutom en liten detalj, jag måste komma åt en lite knapp på GPS:n för att ställa in start/mål och det blir lite svårt när kutsen är på


Och så här ser det ut än så länge


Va ute och tog en premiärtur idag, första gången jag kör hojen

Lite ovant med vända växelläget men det vänjer man väl sig vid hoppas jag


Tyst härifrån ett tag men lite smått har allt hänt.
I stort sett klar, färgen tog slut när jag höll på att lacka sidokåporna och den va slut på biltema
de hade fått in mer färg idag så nu är sidokåporna färdiglackade men har inte torkat än.
Så här ser det ut än så länge iallafall.

Har monterat hajfena eller kedjeskyddet om man så vill.

Flyttat GPS antennen så jag enkelt kommer åt den när jag kör.

Och så va jag och impulsköpte (som vanligt) en buss. Såg ut som en hygglig affär tills vi kommit ett par mil då den gick varm och man inser att kylet nog va bättre för några år sen ... lite senare fick jag göra en hård inbromsning och ett bromsrör gick av så det bliv till att köra bilen direkt till lokala meken (orkar inte fixa det själv).

Jaja det blir nog bra när allt är klart och iordning. Ska till Karlskoga och träna i helgen, hade ju tänkt ha min buss till det men då den inte riktigt är bruksduglig än så har jag fått låna en av en kompis över helgen.
Mina racedäck har blivit försenade så jag va och hämtade ett par begagnade idag som jag kan ha att träna på så länge, blir att få dem krängda imorgon och montera dem lite snabbt. Ska byta till racebeläggen också men drog sänder en saxsprint så får skaffa det imorgon också och så va det ju givetvis fel framdrev jag beställt, va till en smalare kedja men fick tag i ett av samma kille som jag fick däcken av.
Så imorgon blir det till att smita från jobbet en stund för att åka och få däcken krängda, sen försöka sluta tidigare så jag kan åka och byta min bil mot bussen, sen hem blixtmeka det sista, packa bussen och väskan och förhoppningsvis komma iväg hyggligt så jag kommer upp hyggligt i tid till Karlskoga och hinner sova lite innan jag ska upp och träna.
Varför kan man aldrig lära sig att göra saker i tid
Jaja, ska bli grymt kul
I stort sett klar, färgen tog slut när jag höll på att lacka sidokåporna och den va slut på biltema

Så här ser det ut än så länge iallafall.

Har monterat hajfena eller kedjeskyddet om man så vill.

Flyttat GPS antennen så jag enkelt kommer åt den när jag kör.

Och så va jag och impulsköpte (som vanligt) en buss. Såg ut som en hygglig affär tills vi kommit ett par mil då den gick varm och man inser att kylet nog va bättre för några år sen ... lite senare fick jag göra en hård inbromsning och ett bromsrör gick av så det bliv till att köra bilen direkt till lokala meken (orkar inte fixa det själv).

Jaja det blir nog bra när allt är klart och iordning. Ska till Karlskoga och träna i helgen, hade ju tänkt ha min buss till det men då den inte riktigt är bruksduglig än så har jag fått låna en av en kompis över helgen.
Mina racedäck har blivit försenade så jag va och hämtade ett par begagnade idag som jag kan ha att träna på så länge, blir att få dem krängda imorgon och montera dem lite snabbt. Ska byta till racebeläggen också men drog sänder en saxsprint så får skaffa det imorgon också och så va det ju givetvis fel framdrev jag beställt, va till en smalare kedja men fick tag i ett av samma kille som jag fick däcken av.
Så imorgon blir det till att smita från jobbet en stund för att åka och få däcken krängda, sen försöka sluta tidigare så jag kan åka och byta min bil mot bussen, sen hem blixtmeka det sista, packa bussen och väskan och förhoppningsvis komma iväg hyggligt så jag kommer upp hyggligt i tid till Karlskoga och hinner sova lite innan jag ska upp och träna.
Varför kan man aldrig lära sig att göra saker i tid

Jaja, ska bli grymt kul

Är faktiskt en sporthojskurs med SMC (jag tar alla möjligheter jag kan för att få lite körtid innan säsongen drar igångDaniel S skrev:Öppen träning på Gelleråsen så att man kan komma och titta eller??


Ah.... Skönt att va hemma igen faktiskt, har blivit ett par jäktiga dagar denna veckan med saker som skulle fixas innan Gelleråsen.
Mekade ihop det sista på hojen i fredags, sen va det till att packa bilen och ge sig av, kom upp till Karlskoga vid 23:30 och eftersom jag skulle va på banan vid 7 så det va bara att gå och lägga sig.
Hade glömt att dra åt muttern till hjulaxeln bak men kom som tur va på det vid incheckningen på morgonen efter att hojen blivit besiktigad och godkänd
tur man har huvet med sig ibland.
Dagen va helt kanon, lite kyligt på morgonen men strålande sol så temperaturen kröp sakta uppåt till lite mer behagliga nivåer under dagen.
Körningen gick bra, mycket kul folk att tjöta med och bra instruktörer. Va klart en av de snabbaste i min grupp men då detta va en SMC-dag med glada amatörer så säger det inte så mycket, snarare tvärtom, jag måste nog öka ganska ordentligt om jag inte ska bli hjälplöst avhängd i racetempo
Inför första racet på Anderstorp har jag ändrat målsätting från att inte bli sist till att inte bli varvad
vi får väl se om jag ändrar mig efter nästa helgs träning på Anderstorp.
Fortfarande skitkul iallafall, idag har jag träningsvärk och ont nästan överallt
Mekade ihop det sista på hojen i fredags, sen va det till att packa bilen och ge sig av, kom upp till Karlskoga vid 23:30 och eftersom jag skulle va på banan vid 7 så det va bara att gå och lägga sig.
Hade glömt att dra åt muttern till hjulaxeln bak men kom som tur va på det vid incheckningen på morgonen efter att hojen blivit besiktigad och godkänd

Dagen va helt kanon, lite kyligt på morgonen men strålande sol så temperaturen kröp sakta uppåt till lite mer behagliga nivåer under dagen.
Körningen gick bra, mycket kul folk att tjöta med och bra instruktörer. Va klart en av de snabbaste i min grupp men då detta va en SMC-dag med glada amatörer så säger det inte så mycket, snarare tvärtom, jag måste nog öka ganska ordentligt om jag inte ska bli hjälplöst avhängd i racetempo

Inför första racet på Anderstorp har jag ändrat målsätting från att inte bli sist till att inte bli varvad

Fortfarande skitkul iallafall, idag har jag träningsvärk och ont nästan överallt

Nu har man tillbringat 2 heldagar på Anderstorp, har gått riktigt bra tycker jag. Inga tekniska missöden och inga krascher för min del, motorcykeln har funkat bra och går förhållandevis fort för att va SP-klass, lyckades jaga upp den i 217 på flygrakan
Har inte fått nån bra återkoppling i varvtider då min GPS-laptimer har varit minst sagt otillförlitlig men en kompis låg bakom ett par var igår (när han ändå inte kunde köra fullt eftersom hans bakdäck va slut
) och jag körde då på 1.56 - 1.57, lyckas jag hålla de tiderna på racet så blir jag varken varvad eller sist
Så för att sammanfatta helgen så har jag klarat mina mål med god marginal

Har inte fått nån bra återkoppling i varvtider då min GPS-laptimer har varit minst sagt otillförlitlig men en kompis låg bakom ett par var igår (när han ändå inte kunde köra fullt eftersom hans bakdäck va slut


Så för att sammanfatta helgen så har jag klarat mina mål med god marginal

Eftersom en del delgivit intresse om att åka och titta på spektaklet till helgen så kommer lite tider.
TIDSPLAN ERF 2009
Lördag 2/5 Tidsträning
09:00-09:45 Kval NEC
09:55-10:15 Kval 1 BOTT
10:30-16:30 Race 6 tim NEC
16:40-17:00 Race 1 BOTT
17:10-17:30 Kval 1 SP & Stor Debutant
Söndag 3/5 Tidsträning
09:00-09:45 Kval REC
09:55-10:15 Kval 2 SP & Stor Debutant
10:25-10:45 Kval 2 BOTT
11:00-15:00 Race 4 tim REC
15:10-15:30 Race SP & Stor Debutant
15:40-16:00 Race 2 BOTT
Jag ska köra i SP, altså har jag bara ett kval att köra på lördag eftermiddag och sen kval + race på söndagen.
Men är man intresserade av att kolla på lite kul racing så är NEC och BOTT att rekommendera också
TIDSPLAN ERF 2009
Lördag 2/5 Tidsträning
09:00-09:45 Kval NEC
09:55-10:15 Kval 1 BOTT
10:30-16:30 Race 6 tim NEC
16:40-17:00 Race 1 BOTT
17:10-17:30 Kval 1 SP & Stor Debutant
Söndag 3/5 Tidsträning
09:00-09:45 Kval REC
09:55-10:15 Kval 2 SP & Stor Debutant
10:25-10:45 Kval 2 BOTT
11:00-15:00 Race 4 tim REC
15:10-15:30 Race SP & Stor Debutant
15:40-16:00 Race 2 BOTT
Jag ska köra i SP, altså har jag bara ett kval att köra på lördag eftermiddag och sen kval + race på söndagen.
Men är man intresserade av att kolla på lite kul racing så är NEC och BOTT att rekommendera också

Tack tackNeider skrev:Grattis då

Kollade lite varvtider från SP-racen på Anderstorp förra året.
På första racet hade en kvaltid på 1.56 varit näst bästa tiden av 13 förare

Men så har ju de som körde förra året kört en säsong så till andra racet hade det gett mig 6:e bästa med ett ganska decimerat startfält på 8 startande.
Problemet är ju iofs att man ska lyckas hålla det tempot hela racet och där lämnar jag väl en del att önska men jag klarar mig ju från total förnedring iallafall

Jag satsar på flest inlägg i egen tråd på samma dag, här kommer en bild på vår depåuppställning under träningsdagarna

En stor del med racing är ju allt runtomkring, gå runt och kolla, tjöta lite med folk, kanske hjälpa nån olycksbroder med lite akutmek eller ett gott råd eller bara sitta i brassestolen och njuta av atmosfären, solen och den sköna tröttheten som bara ett par intensiva pass på bana kan framkalla


En stor del med racing är ju allt runtomkring, gå runt och kolla, tjöta lite med folk, kanske hjälpa nån olycksbroder med lite akutmek eller ett gott råd eller bara sitta i brassestolen och njuta av atmosfären, solen och den sköna tröttheten som bara ett par intensiva pass på bana kan framkalla

Senast redigerad av 1 marcus, redigerad totalt 28 gånger.