Förarsidan är nästan klar nu, ska punktsvetsa lite mer och slipa bara.
Lyckades mäta lite fel också, jag höll botten på balken tvärtom mot vad jag hade tänkt. Ritade lite där jag skulle borra hål, men det blev tokigt.
Hur lagar man hål i en plåt då? Det finns lösningar på allt...
Tag en felborrad plåt och spänn fast den på en aluminiumplatta.
Svetsa lite i hålen och bryt loss plåten.
Slipa ner svetslopporna i vredesmod.
Klart och betalt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
När jag hade problem med detta när jag lagade min 140, så tog jag mässingsplåt. aluminium reagerar starkt med vanlig plåt nämligen, och får du in aluminiumoxider i en plåtbit så rostar det upp innifrån, hur mycket du än rostskyddar från båda hållen... så ta mässing nästa gång...
Jag brände på ordentligt på den sidan som var mot aluminiumet och slipade ner sen, så jag tror nog att aluoxiden är borta.
Lär väl märkas om 10 år när det är dags att byta balkar igen
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Så nu är det dags att gå över till rite roligare mek?
Typ framvagn/bakvagn och motor?
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Finns fortfarande en del småhål att laga. Golvet på passagerarsidan, ett par små hål i A-stolparna och en skärmkant bak.
Sen bör egentligen plåten under kofångaren bak bytas, men jag får se hur jag gör där. Det finns ekonomiplåt att få tag på iaf.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Hittade annars 330mm bromsskivor till vettigt pris: http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=32
625 kr för två brembokivor är väl billigt. Tyvärr verkar Mustangen ha flytande ok, annars hade det kunnat bli ett billigt kit att köpa.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Växellådstunneln är färdigsvetsad. Ska slipa ner lopporna lite och lägga på karosskitt.
Gick loss i ena hjulhuset bak idag med stålborste. Sen blev det partystämning med Hagmans CA-primer.
Ska lägga ett lager till när detta har härdat. Tänkte att jag tar en bit i taget, så man inte tröttnar på att slipa. Dessutom är grundfärgen inte så nyttig att andas in, så jag tar det helst i etapper.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har inte hänt så mycket här sen förra helgen. Svetsade lite mer rost, plåten bakom tanken var lite dålig. Fick göra ett nytt urtag för slutröret också.
Har varit redigt förkyld sen i tisdags, så jag har varit hemma från jobbet. Känns ovant, händer max en gång om året. Får väl hoppas att det här var årets enda sjukfrånvaro, så man kan göra lite nytta nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ska på ett lager till, men jag väntar nog tills det blir lite mindre snö utanför garaget. Körde fast såvidapass idag, höll på i en timme och grävde och försökte gunga loss bilskrället.
Tillslut fick jag ge upp och ringa Jimpa som drog loss mig med sin Jeep Grand Cherokee.
Ibland vill man ha en fyrhjulsdriven amerikansk jeep...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har inte varit i garaget på ett par veckor pga att det varit så kallt och elpriset skjutit i höjden. Ingen idé att köra med elfläktarna alltså, och det saknas delar till den nyinförskaffade dieselbrännaren.
Åkte iallafall förbi garaget idag för att hämta lite grejer och möttes av det här...
All snö från taket har rasat ner och nu är den frusen.
Nån av de andra grabbarna har gjort ett tappert försök att gräva fram ladugården...
Jaja, man kan iallafall komma in. Ska nog dit imorrn igen och försöka gräva lite mer om det är mildväder.
Är det fortfarande fruset så kan jag ju ändå få lite gjort med bilen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare