Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challange klass 2 Såld

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Gustav_Holmdahl skrev:Kärran lastad, avfärd i eftermiddag mot Sviestad! Attitude-klibba sitter på, måste ge några hästar va?!
Ja, det antar jag, vi kör ju fortast överallt. Nåt samband finns det ju.
Kul att det är på G!
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Reco skrev:
Gustav_Holmdahl skrev:Kärran lastad, avfärd i eftermiddag mot Sviestad! Attitude-klibba sitter på, måste ge några hästar va?!
Ja, det antar jag, vi kör ju fortast överallt. Nåt samband finns det ju.
Kul att det är på G!
Låter lovande :wink: Tror tyvärr inte att jag är snabbast runt Sviestad imorgon, men jag ska ha skoj, och det är det viktigaste i dagsläget! Första "riktiga" körningen med bilen. Kommer nog ta ett tag innan chauffören blir bättre än bilen han sitter i. Ska bli skoj att se potentialen i både bil och förare.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Kamerafäste monterat
Fäste för telefon för GPS loggning fixat
Bättre bromskylningsslangar fixat
Luftat bromsarna fixat
Extra huvlås monterat
Tändstift inköpta
Bytt ena framlyktan mot en med helt glas
"Depåtält" köps på vägen(iom detta kommer det garanterat vara sol imorgon)

Packning och lastning om någon timme, sedan avfärd mot Karlskoga, imorgon tävlingspremiär!!! :drive:
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Premiären avklarad!

Vaknade upp på ett regnigt Gelleråsen. Suck, bara att halka runt på mina 225'or och göra det bästa av situationen. Jag är ju med för att lära och ha roligt, regn är nyttigt det också säkert.

Första träningspasset. Rullar ut och släpper förbi så jag ligger sist för att känna på bilen. Efter att ha tagit det lugnt ett varv trycker jag på lite grann på några ställen. Det greppar ändå rätt hyggligt. Efter Eijes varvar jag på på trean, inbromsning in mot hårnålen, glashalt och bara att inse att det är lika bra att ställa sig efter sandfållan. Kommer inte av det snorblöta gräset. 1,5 varv träning var inte mycket att komma med.

Kval. Torr bana och nu är det full attack. Tyvärr han jag inte få så många varv på första passet, så mycket tid går åt till att hitta spår och bromspunkter hyggligt. Näst sämsta tid, 10 sek efter täten. Som sagt var, man är nybörjare!

Heat 1. Starter har jag itne tränat på, och känner att min koppling inte pallar med fullt ladd på ettan från stillastående. Bara att skicka i tvåan och hänga på. Plockar Klacken efter något varv ganska enkelt. Ser Dan längre fram men kör ett "eget" race några varv, ända tills koncentrationen tryter och jag missar att bromsa ner inför start och mål kurvan och besöker sandfållan. Lyckas rulla över och ut på gräset på baksidan, tar mig tillbaka och kör in i depån för att kolla så allt är helt. Ut på banan igen och tar målflagg, men tyvärr saknar jag varv eftersom jag var inne i depån och får därmed inte officiell målflagg. Bilen är i alla fall hel och vi är redo för heat 2.

Heat 2. I depån har vi skruvat åt muttrarna mellan grenrör och turbo som gängat upp sig, lät som en gammal folka sista varven i heat 1. Ut på griden, startar sist med Kristoffer som bröt heat 1. Samma historia med kopplingen, men lägger mig bakom Dan och Klacken. Ut på start och mål har jag häng och går om Dan samtidigt som han kör om Klacken. Har högerhjulen i gräset när jag varvar ut fyran på startrakan. Snacka om att hornen växer ut när startsignalen går. Jag och Dan fortsätter sedan att ligga jämsides i Trösen och Esset i flera varv och turas om att köra om varandra. På näst sista varvet blir vi varvade av Nicklas och Hans, då smiter Dan förbi och håller sig före ända in i mål. Det här heatet var bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv! Schysst clean fight med Dan och båda asgarvade när vi klev ur bilarna efter målgång!!!

http://www.youtube.com/watch?v=KoAa1yAVHHE
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Visst är det kul att köra riktig racing? :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Det är precis hur kul som helst! Näst efter bröllopsdagen var nog det här det bästa som hänt i livet. Löjligt roligt!

Håller på och ersätter lite gamla muttrar mellan grenrör och turbo så det ska hålla tätt. Fick även byta packningen som hade brunnit upp på kuppen.

Ska även fixa lite mer camber i fram, samt släppa på krängaren bak för att se om jag kan bli av med en del bakhjulspinn. Funkar inte det så måste det till uppgraderingar i fjädringsväg. Kommer dock inte hinnas med under säsong om jag känner mig själv rätt. Blir nog ett vinterpyssel.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

http://www.alfapower.nu/gallery/album1264

Kommer en film ikväll från heat 1.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

http://www.youtube.com/watch?v=wHL8cDuROqI

Film från Sturup RAceway heat 3 CAR Challenge.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Snyggt! Ser väldigt kul ut! Lite övertänd där i början :wink: :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Adolfsson skrev:Snyggt! Ser väldigt kul ut! Lite övertänd där i början :wink: :D
Övertänd och kalla r-däck :mhihi: Dessutom motståndare med bättre väghållning och chaufförer, då ska man inte försöka hänga på i samma tempo. Det går ett tag, tills det börjar svänga :blush:

Chassiet ska styvas upp så man kan hänga med i kurvorna, på rakorna finns effekt så det räcker.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Tjena!

Då var man tillbaka i verkligheten efter att ha lekt racerförare under lördagen. Det var ju risk för regn, så jag har nu införskaffat en uppsättning regndäck, som jag hoppas få slippa använda. Lördagen bjöd istället på vindstilla, sol och 25 grader. Riktigt varmt och gött uppe på Kullen!

Träningspass 1:
Ut och känna på banan och om urkoppling av krängaren bak gjort någon nytta. Till att börja med så tar det sin tid att hitta lämpliga spårval och positioner på en ny bana. Har försökt läsa på lite innan, men väl bakom ratten är det väldigt grönt. blev dock varse ett par ställen jag läst om, och det var bara att korrigera spårvalen till nästa varv så gick det bättre. Bromsade lite i början innan jag gick in under bron, där man måste hålla fullt annars driver man i en härlig sladd ut åt höger. Mot slutet av passet vågade jag hålla stumt på fyran under bron och hade enligt GPS'en ca 160 knyck in i en blind kurva. för er som inte kört på Kinnekulle är det rätt spännande att hålla plattan i mattan i en kurva nära varvstoppet på fyran och inte se vart du är på väg. Men efter några varv så släppte spärrarna.

Träningspass 2:
Fler varv, plockade ytterligare en sekund och var nu nere på 1,06 tider på varvet. Drygt 6 sekunder bakom täten, men före en del andra.

Har ju fipplat lite med oljeläcka och flyttat lite givare. Hittade dock på nytt en massa oljedropp under bilen och konkurrenterna pratade om oljerök från min bil. först var vi inne på att turbon drar olja och är redo för byte. Men när jag kikade bak och såg att avgaset var torrt inuti så måste oljan komma från nån annanstans. Fram och börja leta och det var duktigt söligt kring oljefiltret. Just dit har jag flyttat oljetempgivaren. Hmm, är det där det läcker månntro. Lyckades dra åt den någon aning till(koniska gängor) men det kan omöjligt läckt sådana mängder bara genom den gängan. Såg sedan att det var olja ovanför givaren. Hmm, det måste läcka längre upp. Strax bakom filtret sitter röret till oljestickan. Hmm, vad är det för lite rörstump som sticker ut längst ner på röret? Ska den vara öppen? Varför har jag inte sett den förut? Börjar höra mig för med resten av konkurrenterna som kör med samma motor, och mycket riktigt så sitter det en oljeretur från vevhusventen där original. Och efter vidare tanke så är det just i eller efter högerkurvor den har rykt en del, dvs när oljan pressats åt vänster i tråget och sprutat ut genom det lilla hålet, och ner på downpipen och röken har varit ett faktum. En liten slangstump och en skruv senare och det var tätt!

Kval:
Nu ska det sättas en 1,05 tid! Ut och börjar värma däcken och efter ett par varv så böjar jag ladda på. Full gas på fyran under bron som jag pratade om tidigare. Gasar lite längre än tidigare och planerar för en tvär inbromsning inför den hyggligt snäva högern. Låser upp hjulen och får inte ner hastigheten i närheten av att kunna ta kurvan. Tar beslutet att köra av rakt ut och inte snett för att undvika rullning. Hoppas att jordfållan ska dämpa farten tillräckligt. Det känns inte ens att det bromsar när jag kommer ut i jorden utan jag fortsätter i vad det känns som ominskad hastighet rakt mot jordvallen. Här hinner det gå några tankar om att bilen snart är skrot och hoppas jag slipper åka ambulans.

Någon halvsekund senare sitter fronten begraven ca en halvmeter in i jordvallen, den var mjuk! Det måste ändå gått från minst 60km/h till noll på typ en meter. Känner ingenting i kroppen. Lite stel i nacken mot kvällen, men det beror också på en nackspärr jag haft sedan förra veckan. Ja, hur ser bilen ut då? Väntar resten av passat på bärgning. Vi drar ut bilen på banan, drar loss en del plast som är skrot och viker undan lite plåt så den inte ska skära in i hjulet. Jag sätter mig i och styr bogserad tillbaka till depån. Hmm, det känns ju inte så farligt i styrningen i alla fall. In i depån och nu hjälper den tillresta svågern med bror till och spolar rent, gräver bort jord och sanerar så gott det går. Vi ser att vänster framhörn är rätt bra intryckt. Vi försöker dra ut det med hjälp av 156'an, men det sitter fast hårt. Oljekylslangarna är klämda bakom kylet, så det lossas och vi får loss oljeslangarna, de är hela. Kylet ser tätt ut, det är tryck i exp-kärlet. Inget oljedropp under bilen. Startar motorn och allt är som det skall vara. Bara att plåstra om bilen så är vi "redo" för race.

Race 1:
Har inga större förväntningar och har ingen aning om hur skevt det är i framvagnen. Ska starta före mina värsta konkurrenter(för jag satte tydligen ett hyggligt kvalvarv innan jag körde av). Får en skitbra start, är nära att köra in i baken på framförvarande bil och måste bromsa, skickar i tvåan men har då tappat laddtryck(och har motorproblem inser jag senare) och tappar positioner och ligger sist. Baksidan av banan körs enbart på trean, och där tar jag mig förbi ett par av konkurrenterna med motorsvagare bilar. Jag jagar ikapp Dan som är värste konkurrenten och ska köra om på startrakan. Varvar ur trean, i med fyran, motorn dör. Suck, Dan försvinner och någon sekund senare är motorn igång igen och fullt ladd. Jagar ikapp på baksidan av banan igen på trean, ut på start och mål för att köra om, samma sak igen när jag lägger i fyran. Så här håller det på varv efter var, jag kommer inte om. Rätt frustrerande när man vet att man egentligen ska om. I mål som åtta, helt ok efter omständigheterna, men trist att inte kunna fightas med som jag borde kunna slåss med om allt var som det skall vara. Trodde ett tag att mitt chassie fått sig en rejäl smäll för jag tyckte det var snorhalt. Trodde som sagt var det berodde på kass hjulinställning, men visade sig att en av toppbilarna kört hål på oljefiltret och lagt några liter olja på banan, lite småhalt.

I depån hittar vi en kabel som inte sitter i sin kontakt. Efter lite fundering så ser vi att det fattas en kabel på fördelaren. Hmm, när motorn har dött har jag hunnit se att varvräknaren visade noll, men iom att växeln varit i och farten en bit över hundra så måste motorn hållt i alla fall 4000rpm. Inte konstigt att sprutet lägger av om det tappar varvtalssignal. I med sladden och hoppas på att problemet är löst till nästa race.

Race 2: Startar åtta i heatet och det är nu omvänd startordning på första ekipagen. Bra start även här och lägger mig nu på utsidan av framförvarande och håller position och lyckas även knipa någon position i första kurvorna. Får en lucka bakåt och håller Dan bakom mig men han närmar sig efter ett par varv. Motorn funkar nu som den skall, ända tills halva loppet ungefär. Samma sak som i första heatet. Problemet är alltså inte helt löst. Försöker hålla gas medan jag växlar, och det funkar ibland. Har Dan i backspeglarna i några varv ända till han försvinner. Ser på nästa varv två rejäla spår ut i gruset på baksidan av banan. Försöker se honom längre bak men ser bara Jonas i sin Sud. Slappnar av och slår av på tempot, dels pga av att motorn dör på rakan och för att jag har långt fram till nästa, och en bit ner bakåt till Jonas. Med två varv kvar så ser jag en grön GTV i backspegeln igen. Dan har legat på bra och tagit igen det han tappade i avåkningen. Nu är det full spruta och hoppas växlingarna går bättre. Tack vare mer effekt så håller jag honom bakom mig men det är med nöd och näppe det lyckas. Jag är glad när målflaggan kommer och jag kör i mål som sexa!

Allt som allt en riktigt go helg på Kinnekulle. Har fått sorterat ut en del problem, och hittat några nya. Att koppla ur krängaren bak är det bästa jag gjort sedan jag köpte bilen. Nu kunde jag ligga på fullgas ut ur kurvorna utan att lida av innerhjulspinn. Skönt att ha hittat oljeläckan och åtgärdat den. Återstår att se varför motorn dör vid växling. Ska kika över kabelhärvan för att se om något hamnat i kläm i smällen. Inte helt omöjligt.

Mätte upp chassiet lite grovt igår innan avlastning, och det ser rakt ut. Ska mäta noggrannare när jag pallat upp bilen, men det ser bara ut att vara kosmetiska skador i främst fronten.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Bilder

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Några bilder från Kinnekulle i lördags.

Bild
Bild
Bild
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Plats 6!!
Efter en avåkning samma dag??
Första säsongen??


Det är ju bara att gratulera dig till en blivande pallplats nästa år. :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Kan tilläggas att några av konkurrenterna körde sönder och inte kom till start, men en sjätteplats är ändå en sjätteplats :D

Med lite vassare chassi till nästa säsong, och en mer erfaren chaufför så ska vi nog kunna komma ner en bra bit i tid, och nog ta någon placering till. Pallplats ligger nog en bit bort i tiden. Konkurrenterna framför är riktigt duktiga rävar, med vassa bilar.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Så här blev det.

Kedjevinschen var riktigt bra att ha. Väldigt lätt att dra lagom mycket. Spände upp bilen mellan två ekar och fäste främre kroken på de ställen jag ville dra i, flyttade runt den tills fronten så mer ut som den gjorde innan smällen. Återstår lite riktning med slägga och mothåll.

Bild
Bild
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Sedan plockade jag ur kyl och började banka med släggan och böja rätt plåt. Hängde sedan tillbaka skärmen och provmonterade den nya fronten. Den ska modifieras lite och kommer på plats nästa vecka. Med lite tur är den även svart när jag kommer till Mantorp.

Bild
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

Det där är bonnameck på hög nivå, underbart! :mhihi:

Gud vad jag saknar min gamla 75 V6 när jag läser din tråd, kul att det går så bra för dig med. Kör hårt!

//d
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Ny front på plats och lamporna är borta. Har tappat några kilon i fronten. Ska dit med nya bromsklossar innan Mantorp, annars är det klart för lastning.

Bild

0,8mm alu-plåt är lättare än glaslampor...
Bild
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Heat 8 CAR Challenge Mantorp Park 2010-09-04

http://www.youtube.com/watch?v=LLLgsscQVXU
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Sturesson
Medlemsansvarig
Inlägg: 1558
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Forsheda

Inlägg av Sturesson »

:thumbsup:
Kul när man chansar och bromsar sig förbi efter rakan. :mhihi:
När man sett hela filmen känns det som att det var ganska tajt race mellan er? Skratta bäst som skratta sist.
Skriv svar