
Opel Rekord -67 *Såld*
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Imånn är det tänkt att jag ska åka och hämta ett par commodoreframvagnar uppåt dalarna, sen ska det utforskas ifall volvo 140-nav passar på dom.
Men funderar på om man skulle plocka i en V6a (X25XE om jag minns rätt) istället för en Saabmotor, sålänge. Bara för att jag kanske kan få den som satt i bilen jag ska ta lådan från billigt... Sen får man väl köra tills topparna på den spricker och så kanske det blir en saabmotor då.
Men funderar på om man skulle plocka i en V6a (X25XE om jag minns rätt) istället för en Saabmotor, sålänge. Bara för att jag kanske kan få den som satt i bilen jag ska ta lådan från billigt... Sen får man väl köra tills topparna på den spricker och så kanske det blir en saabmotor då.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Commodore A framvagnen är likadan som Rekord C när det gäller infästningar och sånt.
Det som skiljer är att den är lite förstärkt på en del ställen, har grövre länkarmar och spindlar. Bultcirkel 5x120, så BMW 5 bult passar.
Större bromsar också såklart, men det kanske du ändå ska byta?
De största bromsarna som borde vara någorlunda "bolt on" är skivor och ok från Senator A eller Monza, de har ventilerade skivor fram. 284 mm tror jag de är.
OBS! Själva tvärbalken är lite böjd framåt på Commodore A/Rekord C för tråget som går ner bakom balken!
Commodore B framvagnen är lite annorlunda, fästena mot karossen sitter lite fel för att den ska vara bolt on. Jag har en sån på min Rekord, fick flytta styrningarna som går in i karossen lite och borra nya hål i balken. Det handlar om nån cm ungefär.
Länkarmarna är nog aningens längre och det skiljer lite i styrgeometri, så det kan bli lite knepigt med styrstagen från originalsnäckan.
Samma bultcirkel iaf, 5x120.
OBS! Tvärbalken är böjd bakåt på Commodore B/Rekord D för tråget som går ner framför balken. Det räckte tyvärr inte för mig ändå, se min biltråd...
Bromsar från Senator eller Monza ska passa hyggligt också.
Vill man ha Volvo bultcirkel så borde det gå att ordna, krävs väl en svarv/fräs med delningsapparat för att det ska bli bra
Annars kan det kanske funka att byta till kompletta spindlar från Volvo 140/164.
SAAB-motor funderade jag på för några år sedan också, hade jag skaffat en sån så hade jag nog sluppit förra årets ras...
X25XE är nog inget dumt val om man vill få bra viktfördelning annars, de är ganska korta. Finns lite dåligt med trim och sånt till de motorerna bara.
Vill man vara "korrekt" så lägger man ju i en 3,0 CIH sexa, helst 180 hästaren från Senator A/Monza. En sån med tre dubbelwebrar är inte dumt alls, lite framtungt kanske men väldigt "rätt"!
24 ventilaren är lite bökigare har jag märkt, men det kommer att bli bra!
Det som skiljer är att den är lite förstärkt på en del ställen, har grövre länkarmar och spindlar. Bultcirkel 5x120, så BMW 5 bult passar.
Större bromsar också såklart, men det kanske du ändå ska byta?
De största bromsarna som borde vara någorlunda "bolt on" är skivor och ok från Senator A eller Monza, de har ventilerade skivor fram. 284 mm tror jag de är.
OBS! Själva tvärbalken är lite böjd framåt på Commodore A/Rekord C för tråget som går ner bakom balken!
Commodore B framvagnen är lite annorlunda, fästena mot karossen sitter lite fel för att den ska vara bolt on. Jag har en sån på min Rekord, fick flytta styrningarna som går in i karossen lite och borra nya hål i balken. Det handlar om nån cm ungefär.
Länkarmarna är nog aningens längre och det skiljer lite i styrgeometri, så det kan bli lite knepigt med styrstagen från originalsnäckan.
Samma bultcirkel iaf, 5x120.
OBS! Tvärbalken är böjd bakåt på Commodore B/Rekord D för tråget som går ner framför balken. Det räckte tyvärr inte för mig ändå, se min biltråd...
Bromsar från Senator eller Monza ska passa hyggligt också.
Vill man ha Volvo bultcirkel så borde det gå att ordna, krävs väl en svarv/fräs med delningsapparat för att det ska bli bra
Annars kan det kanske funka att byta till kompletta spindlar från Volvo 140/164.
SAAB-motor funderade jag på för några år sedan också, hade jag skaffat en sån så hade jag nog sluppit förra årets ras...
X25XE är nog inget dumt val om man vill få bra viktfördelning annars, de är ganska korta. Finns lite dåligt med trim och sånt till de motorerna bara.
Vill man vara "korrekt" så lägger man ju i en 3,0 CIH sexa, helst 180 hästaren från Senator A/Monza. En sån med tre dubbelwebrar är inte dumt alls, lite framtungt kanske men väldigt "rätt"!
24 ventilaren är lite bökigare har jag märkt, men det kommer att bli bra!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Motorn får jag i utbyte mot att jag tvättar och vaxar hans bil, så det blir nog en sådan.
Bromsarna hade jag tänkt byta, mest för att kunna regga den som ombyggt fordon. Alltid skoj med lite mer frihet...
Ja, trippla webers hade varit nåt. Det ljudet... Mums!
Bromsarna hade jag tänkt byta, mest för att kunna regga den som ombyggt fordon. Alltid skoj med lite mer frihet...
Ja, trippla webers hade varit nåt. Det ljudet... Mums!
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Här sprakar svetsen fortfarande, även om rosthålen att laga börjar ta slut nu, men då jag precis införskaffat mej en Commodore Coupe -68a så är V6-planerna i den här numera övergivna. Bilder på Commodoren kommer när jag släpat hem den...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 483
- Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
- Ort: Råslätt, Jönköping
Ja, jag hoppas det. Det är den gula coupen som låg ute på OSC, om nån sett den. Följer med en del delar men jag vet inte vad som inte finns med och som jag kommer behöva. Men den får väl en egen, halvslumrande projekttråd den med vid senare tillfälle.Martin Tornell skrev:mmm... commodore är bra. Jag har lite kontakter och en del grejer om du är intresserad.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Tiden går. Det förra inlägget betydde "bilen är nu besiktigad (på nåt sätt) och får köras med. Sen är den snygg också."
Och nu planeras det vidare. Ingen saab-motor, det vore synd att få vettig viktfördelning... Däremot har jag lite andra prylar liggandes som det är synd att dom bara ligger där. Däribland en 2,0E-motor, 5-vxl låda, 2,2-vev, ett extraktor, gamla stålstakar, dubbla ventilfjädrar och lite sådant... Jag vill nämligen inte bygga på motorn som sitter i eftersom det är en väldigt tidig modell av CIH med barnsjukdomar därefter...
Och då min commodore ska gå till skrot eftersom den likt titanic numer inte är mer än ett rostigt vrak så ska det tas fram- & bakvagn från den och monteras på den här. Vad jag ska ha för bromsar är inte riktigt bestämt än.



Och nu planeras det vidare. Ingen saab-motor, det vore synd att få vettig viktfördelning... Däremot har jag lite andra prylar liggandes som det är synd att dom bara ligger där. Däribland en 2,0E-motor, 5-vxl låda, 2,2-vev, ett extraktor, gamla stålstakar, dubbla ventilfjädrar och lite sådant... Jag vill nämligen inte bygga på motorn som sitter i eftersom det är en väldigt tidig modell av CIH med barnsjukdomar därefter...
Och då min commodore ska gå till skrot eftersom den likt titanic numer inte är mer än ett rostigt vrak så ska det tas fram- & bakvagn från den och monteras på den här. Vad jag ska ha för bromsar är inte riktigt bestämt än.



Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Sedärja, lite hederligt CIH-godis!
Ett tips är att din gamla originalmotor troligen också har de smidda stakarna, de hängde iaf med fram till -72-73 nånting.
Dock bör man inte tokvarva med dem om man kör 2,2 veven, de är bara 128 mm c/c.
Smörjsystemet mår ju bra av diesellocket, men kolla även kulventilen i bröstkåpan. Ibland kärvar den och då tappar man trycket iaf.
Ett tips är att din gamla originalmotor troligen också har de smidda stakarna, de hängde iaf med fram till -72-73 nånting.
Dock bör man inte tokvarva med dem om man kör 2,2 veven, de är bara 128 mm c/c.
Smörjsystemet mår ju bra av diesellocket, men kolla även kulventilen i bröstkåpan. Ibland kärvar den och då tappar man trycket iaf.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag vet att originalmotorn har dom med, men jag vill faktiskt inte slakta den. Jag har ju inte tänkt bygga nån monstermotor som varvar 10 000 direkt, men lite mer än halvvägs hade jag hoppats. Hur långt är säkert att varva med dom, eller gör jag mig själv en tjänst genom att leta rätt på några stabilare?
Min tanke var att köra med dom för de har 23mm kolvbult, samma som Volvos B230. Mitt tankerecept för den här motorn är 2,0-block, borrat till 96mm och toppdeckat ~1,5mm, B230E-kolvar, extraktor, 2,4-topp med putsade kanaler och ordentlig planing och en Enem I10-kam (tror jag det var). Jag vet inte om 2,4-topp är det smartaste, eller om man ska satsa på en gammal rallytopp. Jag vill ju ha dubbelförgasare, men insprutning är ju smidigare plus att man kan mappa själv.
Min tanke var att köra med dom för de har 23mm kolvbult, samma som Volvos B230. Mitt tankerecept för den här motorn är 2,0-block, borrat till 96mm och toppdeckat ~1,5mm, B230E-kolvar, extraktor, 2,4-topp med putsade kanaler och ordentlig planing och en Enem I10-kam (tror jag det var). Jag vet inte om 2,4-topp är det smartaste, eller om man ska satsa på en gammal rallytopp. Jag vill ju ha dubbelförgasare, men insprutning är ju smidigare plus att man kan mappa själv.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Det som är lite dumt med de gamla stakarna är att kolvbulten är pressad i staken original, så det sitter ingen lagerbussning i lilländen.
Jag körde med dessa stakarna i min gamla turbomotor och då lämnade jag stakarna till Jönköpings motorrenovering så borrade de ur lilländen och pressade i en bussning till B20 som de honade ur för att passa mina 22 mm kolvbultar.
Borde ju gå att få till så man kan använda 23 mm kolvbultar också.
Jag körde med dessa stakarna i min gamla turbomotor och då lämnade jag stakarna till Jönköpings motorrenovering så borrade de ur lilländen och pressade i en bussning till B20 som de honade ur för att passa mina 22 mm kolvbultar.
Borde ju gå att få till så man kan använda 23 mm kolvbultar också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Åhå, tyckte det var bussning i dom här... Måste jag dubbelkolla. Jag kikade på 134mm-stakar med men vet inte vad man ska ha för kolvar till dom. Annars får man hoppas på att nåt smidet, dyrt och fint blir till salu billigt nånstans.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Jag börjar nog närma mig ett färdigt recept så snart är det bara nästa lilla steg, att faktiskt börja renovera motorn. Men sålänge bilen bara är en bulle i snön känns det som man inte behöver stressa...
2,2-veven läggs nog på hyllan sålänge. Men en 2,0a ska utrustas med småfilade kanaler (jag är ingen portningskung men något ska man väl kunna göra), Enem I10-kam, dubbla Weber 40s och extraktor.
Det är synd att beskylla det för att vara särskilt drastiskt eller nyskapande, men alltid en någorlunda stabil bas.
2,2-veven läggs nog på hyllan sålänge. Men en 2,0a ska utrustas med småfilade kanaler (jag är ingen portningskung men något ska man väl kunna göra), Enem I10-kam, dubbla Weber 40s och extraktor.
Det är synd att beskylla det för att vara särskilt drastiskt eller nyskapande, men alltid en någorlunda stabil bas.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Ja, man ser en antenn som sticker upp ur snön... Tänkte skyffla av snön av taket ifall det skulle bli för tungt och vilja bula.
På sistone har jag mest städat i garaget, jag har haft sisådär en halv commodore utspridd över allt, fixat ny garagestereo och håller på att riva några meter bänk för att få upp hyllor där istället. Sen måste jag fixa ett litet förråd att ha motorer i...
Det är inte särskilt intressant, men nog så viktigt för att kunna få ihop ett motormeckshörn.
På sistone har jag mest städat i garaget, jag har haft sisådär en halv commodore utspridd över allt, fixat ny garagestereo och håller på att riva några meter bänk för att få upp hyllor där istället. Sen måste jag fixa ett litet förråd att ha motorer i...
Det är inte särskilt intressant, men nog så viktigt för att kunna få ihop ett motormeckshörn.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63