Har tänkt att jag skulle lära mej och polera bilen själv!
Har bara haft andra och göra det åt mej innan, och de kan ju va kul och göra det själv. Inte minst att de ska bli gjort fler gånger!
Men, så är de ju de kapitlet med medel, det finns ju mängder!
Så va har ni för rekommendationer ni som håller på?
Gärna lite tips hur man ska göra när man jobbar med bilen
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Jag har i alla år använt sonax produkter. Både rubbing och vax med gott resultat.
På riktigt nergånga och oxiderade lacker använder jag en rubbing ifrån Lahega som även tar bort oxid kemiskt. Detta för att lacken inte ska mattas direkt efter polering, som det gärna vill göra på en tidigare nergången lack.
Jag använder också sonax-produkter. Även deras schampo är bra!
Tvätt - noga, man vill inte ha massa skit kvar när man polerar.
Polish
Vax - även fälgar, bromsdammet blir en barnlek efter det.
Tidigare har jag nanobehandlat rutorna. de produkterna i våtservettsformat finns tyvärr inte kvar på marknaden vad jag vet. De var sjukt bra! Som sniklösning använder jag vax på sido- och bakrutorna.
efter vaxningen lägger jag ibland Maguires extreme finisher.
Nån vätska att spraya på och torka av. Vaxet håller längre och medlet ger en fantastisk finish!
Edit: Sonax är svinbilligt i Ullared!
[David Knutsson] Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
När det gäller arbetsmetod så kör jag på det gamla hderliga handkraften!! har provat med maskin ett par gånger!! men har allridg fått det bra!! kanske är att man måste komma in i användandet!!
Låter en rekondkompis göra en grovpolering och håller sedan rent och underhållsvaxar med Zymöl´s produkter. Dyrt men bra.
Alla produkter och maskiner funkar nog lika bra, hänger så vansinnigt mkt på den som sköter spakarna. Dock rekommenderas väl dubbeloscillerande maskiner för rookies, svårare att misslyckas med dem.
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Vilken sonax serie använder ni, Xtreme eller dom röda förpackningarna?
Är det glansschampo du menar David?
Undrar som Fredrik, kör ni med maskin eller för hand?
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Vilken sonax serie använder ni, Xtreme eller dom röda förpackningarna?
Är det glansschampo du menar David?
Undrar som Fredrik, kör ni med maskin eller för hand?
Jag använder de röda. De som tidigare kom i metallflaskor.
Japp, det är säkertglanschampot jag har.
Jag glömde nämna insektssvamp. Guds gåva mot äckliga flygfän!
Hittills har jag bara kört med maskin ett par gånger. Vi har flera maskiner liggande. Dock envisas gubben med att förvara dem bland skiten i garaget. Det innebär att det sitter en miljon partiklar i varenda polertrissa. Och dem vill man inte ha i lacken. Därför hamnar jag ofta i det jobbiga handgnidandet.
[David Knutsson] Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Hur gör ni för att få upp glansen?
Polerar ni först upp glansen med polish/cleaner och sedan lägger på vax eller rengör ni lacken med cleaner för att sedan polera upp glansen med vaxet?