BMW e30 325 -88
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Normal postare
länge sedan ja skrev något här nu, har varit mycket annat som vanligt... Och när man väl ska göra något med bilen så tar allt så lång tid i början, men man lär sig mycket också:)
jag är i alla fall färdig till största del med rostlagning och ljudet nu.
När nu snart ska ta tag i kopplingen mm. så känns det bra att veta lite mer hur det fungerar antar att man luftar vid slavcylindern då?
Men om jag tar bort kolven till huvudkopplingscylindern så kommer det väll bara luft i systemet fram till slav-. hur får man då in ny olja här? för det hänger väll inte ihop med det " övre systemet" eller vad man ska kalla det där vätskepåfyllningen sitter?
tänkte ta bilen till mitt jobb och fixa detta eftersom de har en lyft där som borde underlätta. Men problemet är att där kan jag inte ha den så länge så jag måste helst göra klart det på en helg eller kväll...
Finns det någon speciellt bra reparationshandbok att rekommendera? som gärna tar upp lite om detta osv.
När den ändå är på lyften tänkte jag byta lite avgasupphängningar och eventuellt lägga på lite underredsbehandling.
Hoppas det går fort till februari för jag vill inte vänta mycket mer nu!
jag är i alla fall färdig till största del med rostlagning och ljudet nu.
När nu snart ska ta tag i kopplingen mm. så känns det bra att veta lite mer hur det fungerar antar att man luftar vid slavcylindern då?
Men om jag tar bort kolven till huvudkopplingscylindern så kommer det väll bara luft i systemet fram till slav-. hur får man då in ny olja här? för det hänger väll inte ihop med det " övre systemet" eller vad man ska kalla det där vätskepåfyllningen sitter?
tänkte ta bilen till mitt jobb och fixa detta eftersom de har en lyft där som borde underlätta. Men problemet är att där kan jag inte ha den så länge så jag måste helst göra klart det på en helg eller kväll...
Finns det någon speciellt bra reparationshandbok att rekommendera? som gärna tar upp lite om detta osv.
När den ändå är på lyften tänkte jag byta lite avgasupphängningar och eventuellt lägga på lite underredsbehandling.
Hoppas det går fort till februari för jag vill inte vänta mycket mer nu!

//Daniel Altgärde
*Yamaha BT1100 Bulldog -05
*BMW 320i e90 -06
-
- Deluxpostare!
-
- Normal postare
Idag hände det lite grejer:)
-kopplingen är fixad ( och detta gick mycket smidigare än jag trodde)
fick en hayneshandbok i julklapp som kom till användning direkt!
-bromsok lackade lite snabbt med hammarlack, får se hur länge det håller...
-bytt till vinterdäck
-underredsbehandlat lite på utsatta ställen
På vägen hem från jobbet fick jag också en föraning om hur kul denna bil kommer vara:) lite lätt i baken kanske
Så nu är det inte så mycket kvar på att göra listan heller innan jag kan börja köra:)
-kopplingen är fixad ( och detta gick mycket smidigare än jag trodde)

-bromsok lackade lite snabbt med hammarlack, får se hur länge det håller...
-bytt till vinterdäck
-underredsbehandlat lite på utsatta ställen
På vägen hem från jobbet fick jag också en föraning om hur kul denna bil kommer vara:) lite lätt i baken kanske

Så nu är det inte så mycket kvar på att göra listan heller innan jag kan börja köra:)
//Daniel Altgärde
*BMW 320i e90 -06
-
- Normal postare
Här kommer lite bilder från vad som hänt sen sist.
Bytte SI-Batterierna i instrumentpanelen i helgen.
[
Ratt bortplockad för att komma åt lite bättre.

Instrumenthuset på köksbordet, tagit bort de gamla batterierna och löder dit nya.

Lite nya godsaker fick jag tag på idag
-Navkapslar till vinterdäcken
-luftfilterbox+ nytt filter
-M-tech 1 vinge, tyckte den passade riktigt bra till bilen eftersom jag inte har mer kjolpaket.
-nya emblem fram och bak
-Bärarmsbussningar fram
-bältesfäste för mittbältet uppe på hatthyllan
Sist men inte minst!
- nästan nya dämpare och fjädrar från H&R
Fjädrarna behövdes egentligen inte men fick dom på köpet typ så om någon behöver så är det bara att säga till, säljer dom till ett bra pris!

Slipat och bättrat på lite nere vid kanten på bagageluckan.

Luftburken på plats.

Höll dit vingen för att se hur det kommer bli, de blir nog bra tror jag
Ser ut som att det är mer nyansskillnad på bilden än vad det i verkligheten är 
Det mesta är begagnat men i fint bra skick, bussningarna emblemen och luftfiltret var nytt.
Behövs det några specialverktyg för att byta dämparna? typ till att spänna ihop fjädern med?
Efter monteringen krävs det nya hjulinställningar eller? Är det något man kan göra själv ?
Bytte SI-Batterierna i instrumentpanelen i helgen.

Ratt bortplockad för att komma åt lite bättre.

Instrumenthuset på köksbordet, tagit bort de gamla batterierna och löder dit nya.

Lite nya godsaker fick jag tag på idag

-Navkapslar till vinterdäcken
-luftfilterbox+ nytt filter
-M-tech 1 vinge, tyckte den passade riktigt bra till bilen eftersom jag inte har mer kjolpaket.
-nya emblem fram och bak
-Bärarmsbussningar fram
-bältesfäste för mittbältet uppe på hatthyllan
Sist men inte minst!
- nästan nya dämpare och fjädrar från H&R
Fjädrarna behövdes egentligen inte men fick dom på köpet typ så om någon behöver så är det bara att säga till, säljer dom till ett bra pris!

Slipat och bättrat på lite nere vid kanten på bagageluckan.

Luftburken på plats.

Höll dit vingen för att se hur det kommer bli, de blir nog bra tror jag

Det mesta är begagnat men i fint bra skick, bussningarna emblemen och luftfiltret var nytt.
Behövs det några specialverktyg för att byta dämparna? typ till att spänna ihop fjädern med?
Efter monteringen krävs det nya hjulinställningar eller? Är det något man kan göra själv ?
//Daniel Altgärde
*BMW 320i e90 -06
-
- Styrelseledamot
Den ser ju ut att va i toppskick, roligt!
SI-batteri är väll nån form av backupbatteri till Serviceintervallsystemet va? Om ja minns rätt

SI-batteri är väll nån form av backupbatteri till Serviceintervallsystemet va? Om ja minns rätt

Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
-
- Normal postare
Säkert någon som vet det bättre än mig men jag tror de har med servicelampor mm att göra, någon slags backup om det saknas ström, tydligen kan de ta slut efter 5-10 år och det kan göra så instrumenten inte funkar, visar fel osv.Adolfsson skrev:Härliga köp!
Har aldrig haft någon e30 så vet inte hur det är att byta fjädrar men fjäderspännare är alltid bra och ha.
Vad gör SI-Batterierna??
I mitt fall var det varvräknaren, motortemp och bränslemätare som la av efter ett par mils körning. ´
Efter bytet verkar det dock funka som det ska

//Daniel Altgärde
*BMW 320i e90 -06
-
- Normal postare
Där kom de nya bakdämparna på plats, detta gick enklare än jag trodde:) började även lite på vänster fram, även detta gick smidigt till en början. Det gick så långt att jag fick bort fjäderbenet från bilen.
Här blev det dock stopp...
för att få bort dämparen ur fjäderbenet så var man tvungen att få bort en stor mutter, denna var fastrostad och det fanns inte mycket till mothåll heller.
Får låta WD-40n tränga in ordentligt över natten och se om jag lyckas bättre imorgon...

En bild på hur det blev bak

Och här en bild efter skivan mm demonterats!
Här blev det dock stopp...
för att få bort dämparen ur fjäderbenet så var man tvungen att få bort en stor mutter, denna var fastrostad och det fanns inte mycket till mothåll heller.
Får låta WD-40n tränga in ordentligt över natten och se om jag lyckas bättre imorgon...

En bild på hur det blev bak

Och här en bild efter skivan mm demonterats!
//Daniel Altgärde
*BMW 320i e90 -06
-
- Styrelseledamot
Snyggt! Kul mek det där, ett tips för att lossa muttern kan va en mutter knack. Ibland behöver man inte mer än att sätta dit den och dra på fullt så flyger den av av chocken
Glöm inte att säkra upp fjädern bara innan den lossar!!!

Glöm inte att säkra upp fjädern bara innan den lossar!!!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Normal postare
Då var dämparna fram monterade också. Och självklart glömde jag ta bilder på arbetet...
Tack så mycket för tipset med mutterdragare, jag åkte ner till jobbet och lånade en sån och det hjälpte nästan direkt! Fjäderspännare har jag också skaffat mig några! Man vill inte stå i vägen om en sån fjäder lossnar...
Sen va det ju en stor mutter som håller fast stötdämparen i fjäderbenet och dessa var svårare att få bort, här fick jag tillslut såga spår med vinkelslipen, plocka fram skiftnyckel storlek XL och ett en meters järnrör som hävstång på den så fick jag bort de små rackarna
Jag passade på att slipa bort rosten på fjäderbenen och hammarlacka dom så det blev lite fräschare innan jag monterade i de nya dämparna.
Märkte att det var en mutter till styrleden som var dålig så denna tänkte jag byta, men det visade sig vara en fingängad m10 och någon sådan hade jag såklart inte hemma då så därför drog det ut lite på tiden innan jag fick tag på nya.
Men nu är det slutligen monterat och provkört, lagom hård och go blev den och dämparna känns fräscha och fina!
Nu är det inte många dagar kvar till den ska ut på vägarna heller!
Tack så mycket för tipset med mutterdragare, jag åkte ner till jobbet och lånade en sån och det hjälpte nästan direkt! Fjäderspännare har jag också skaffat mig några! Man vill inte stå i vägen om en sån fjäder lossnar...
Sen va det ju en stor mutter som håller fast stötdämparen i fjäderbenet och dessa var svårare att få bort, här fick jag tillslut såga spår med vinkelslipen, plocka fram skiftnyckel storlek XL och ett en meters järnrör som hävstång på den så fick jag bort de små rackarna

Jag passade på att slipa bort rosten på fjäderbenen och hammarlacka dom så det blev lite fräschare innan jag monterade i de nya dämparna.
Märkte att det var en mutter till styrleden som var dålig så denna tänkte jag byta, men det visade sig vara en fingängad m10 och någon sådan hade jag såklart inte hemma då så därför drog det ut lite på tiden innan jag fick tag på nya.
Men nu är det slutligen monterat och provkört, lagom hård och go blev den och dämparna känns fräscha och fina!
Nu är det inte många dagar kvar till den ska ut på vägarna heller!
//Daniel Altgärde
*BMW 320i e90 -06
-
- Normal postare
Stort grattis till körkortet och till en rolig bil.D.Altgärde skrev:Nu är 18års dagen avklarad! Och körkortet är fixat:D
Än så länge funkar bilen kanon! Så sjukt go känsla att få köra själv äntligen! Längar efter att få testa bilen på konbana framåt våren!

Kom också ihåg denna dag, men då väntade en Alfa Romeo Alfasud-75. En rolig bil med rostade som en burk Gevalia.
-
- Deluxpostare!
-
- Normal postare
Tack så mycket!
Sån frihet!
Var ett tag sedan jag skrev här nu, har ju inte gjort så mycket med bilen mer än att köra;) Det mesta funkar klockrent med den.
Nu börjar det ju bli dags för sommardäck snart och jag funderar på att byta ut ett par av däcken som är ganska slitna.
Har ni någon däckfirma i Jönköpings trakten att rekommendera? Eller är det någon i klubben som har prylar och skulle vilja hjälpa till med bytet om man beställer ex. från däckonline eller något sånt?
Sån frihet!
Var ett tag sedan jag skrev här nu, har ju inte gjort så mycket med bilen mer än att köra;) Det mesta funkar klockrent med den.
Nu börjar det ju bli dags för sommardäck snart och jag funderar på att byta ut ett par av däcken som är ganska slitna.
Har ni någon däckfirma i Jönköpings trakten att rekommendera? Eller är det någon i klubben som har prylar och skulle vilja hjälpa till med bytet om man beställer ex. från däckonline eller något sånt?
//Daniel Altgärde
*BMW 320i e90 -06
-
- Normal postare
Då var tiden med denna bil slut, såldes till en trevlig kille från vårgårda.
Jag kommer ångra mig många gånger att jag sålde den och saknar den redan, men nu ska det bli MC i sommar i stället så får jag leta upp en annan bil till hösten sen
Egentligen var jag jättenöjd med den men suget efter hoj blev för stort och jag gjorde ju en ganska bra affär på det hela också. (Utan att lura någon, för den var faktiskt riktigt fin och välvårdad).
Det blir nog ganska svårt att hitta en lika fin igen.
Killen som köpte den skulle ha den som sommarbil och ha den avställd under vintrarna, så den kommer förhoppningsvis att hålla sig fin länge till.
Lägger upp två bilder från en riktigt go sista tur i lördags kväll!

Jag kommer ångra mig många gånger att jag sålde den och saknar den redan, men nu ska det bli MC i sommar i stället så får jag leta upp en annan bil till hösten sen

Egentligen var jag jättenöjd med den men suget efter hoj blev för stort och jag gjorde ju en ganska bra affär på det hela också. (Utan att lura någon, för den var faktiskt riktigt fin och välvårdad).
Det blir nog ganska svårt att hitta en lika fin igen.
Killen som köpte den skulle ha den som sommarbil och ha den avställd under vintrarna, så den kommer förhoppningsvis att hålla sig fin länge till.
Lägger upp två bilder från en riktigt go sista tur i lördags kväll!

//Daniel Altgärde
*BMW 320i e90 -06