Opel Commodore GS/E -77

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Årets första provtur avklarades igår, gick alldeles utmärkt!
Man måste ju åka ståndsmässigt till årsmötet.

Bromsarna känns bra när man kör normalt i trafik, testade även att trampa på lite hårdare från landsvägsfart och det verkar funka det med.
Det kändes som att det drog lite lätt åt höger, men det kan lika gärna bero på ojämnt lufttryck eller spårig väg.
Behövs väl en dag på bana för att få till balansen ordentligt, men det märks att det är bättre sug i bromsarna nu.
Ska leta upp nya belägg fram, får väl se om jag går loss och köper PFC eller nåt sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Fick äntligen tag i en kåpa till mittkonsollen.

Bild

Inte direkt världsklass som vanligt, men det får duga. Kolfibertejp från Biltema och damasken sitter inte fast nertill, men det spelar ingen roll. Nu finns det ju iaf nåt att bygga vidare på om man skulle känna för det.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Nya bromsbelägg beställda till Brembooken. Kostar knappt några pengar alls... :roll:
Hoppas de dyker upp innan Varaträffen, det är inte mycket kvar på de som sitter där nu.

Annars är det väl inget som behöver fixas sådär akut. Det droppar lite vatten från värmepaketet ibland, det ska jag väl fixa nån gång...
Ska försöka komma åt den inbyggda antennen i vindrutan också, har fixat till en specialkabel. Inte heller så bråttom med det, tar det när jag fixar värmepaketet.

Ibland funderar jag på att lacka om bilen, men det verkar jobbigt... 8)
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Nya beläggen monterade.
Fram blev det Carbotech XP8 och bak blev det StopTech, köpte av PEAN :thumbsup:

Tänkte köra in beläggen efter konstens alla regler, följde ju med fina instruktioner.

Frågan är vad jag ska göra med bilen nu? En månad kvar till första planerade körningen och bilen står på sina egna hjul, fulltankad och påställd :)
Ska ju byta garage runt månadsskiftet, så då passar det ju bra att bilen är helt körbar. Den har faktiskt ganska rymligt bagage också, så den får väl agera laståsna helt enkelt... :mhihi:
Anders Karlsson
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Det där bromsreceptet lät ju intressant.
Jag funderade på att köpa XP8:or till Speedstern i vintras men landade till slut på de mindra rejsiga Stoptech. Jag kör ju trots allt mest på gatan.
Är inte helt övertygad om deras förträfflighet ännu.
Å andra sidan har jag knappt kört in dem än.

Jag vill ha en rapport framöver.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Svårt att jämföra bromsprestanda på så olika bilar, men tanken är väl att beläggen ska köras in på landsväg så de är redo för Vara om en månad.

Kan ju nämna att även med de gamla beläggen som satt i framoken så märktes det att det var betydligt mer bett än med originalbromsarna.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Säsongens första riktiga körning avklarad, konbana/RS i Vara.

Först en bild på mitt första dokumenterade innerhjulslyft med den här bilen!

Jättestor bild...

Bild

Sen ett filmklipp från första vändan i banan, kör fel såklart...

http://www.youtube.com/watch?v=qO-O9heV ... e=youtu.be

Inte illa va? :roll:

Gammelbilen gick fint, bra bett i bromsarna nu. Kanske lite för lite bakbroms, men det känns ganska ok att ha det så vid såna här körningar. Låser det bak så tycker jag att det vill överstyra lättare, saknar ju diffbroms också så det är inte så lätt att gasa sig ur såna situationer.

Nästa planerade körning är 9/6 på Eksjö trafikövningsplats, så det är väl bara att tanka upp bilen och vänta till dess nu...
Kanske kostar på den ett oljebyte också.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Beställde nya R-däck nu, Yokohama A048 i 225/50 15".
Tänkte testa att gå upp lite i bredd, vinner både greppyta och högre lastindex.
Det borde innebära att däcken håller lite längre än en banträff :roll:
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Fick ett litet ryck idag och plockade bort kofångaren fram. 7 kilo väger den, och det är ju inte fel att få bort det från nosen på bilen.

Bild

Sen tog jag tag i den jobbiga backspegeln på förarsidan, den har varit lite slapp så den fäller in sig själv när man kör fortare än 80 knyck.
Det sitter en skruv och en fjäder i leden där man justerar spegeln. Gängpaj i spegelns fot gjorde att fjädern tappat spänsten.
Gängade upp hålet, letade reda på en lämplig skruv som drogs i med Loctite och sen petade jag tillbaka glaset igen.
Tyvärr tog jag i lite för mycket när sista hörnet på klämlisten skulle tryckas på plats, så glaset sprack...

Bild

Jaja, inget som hindrar framfarten. Finns nog nåt reservglas i gömmorna, annars får jag leta efter nåt på skroten.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Nya R-däcken har kommit, de är lite större på alla håll
Yokohama A048 i 225/50 15" till höger jämfört med Toyo R888 i 205/50 15" till vänster.

[img]http://fbcdn_sphotos_c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/476115_4053477545995_1553743504_3062728_1897233776_o.jpg[/img]

Tvärtom på den här bilden var det visst.

[img]https://fbcdn_sphotos_e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/458147_4053478466018_1686824680_o.jpg[/img]

De ska funka med 7" fälg enligt Yokohamas datablad, så då ska det funka med de fälgarna jag har.

Tänkte köra slut på de gamla däcken på Eksjö, sen kränga på de nya lagom till 30e juni när det är dags för Kinnekulle med Opel Sport Club.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Fick på de nya däcken, blev lite svullet men Yokohama rekommenderar 7" fälg så det ska väl vara så.

Bild

Bild

Tajt mot skärmkanterna, men det går fritt!

Fram:

Bild

Bak:

Bild

Lite dumt med skärmkanterna bak, de är helsvetsade så det finns ingen läpp inåt som det brukar vara.
Går inte att rulla dem alltså, men det verkade inte ta emot när jag provkörde. Nån lätt antydan till att det gnuggat lite på höger bak, men inget som verkar vara nån fara.
Får väl se hur det går på Kinnekulle den 30e, ska bli kul att testa vad Yokohamadäcken går för!
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Liten rapport från Kinnekulle med OSC och GTI-klubben!

Riktigt go dag, bra arrangerat och inga större incidenter under dagen. Jag körde mig mig trött (det går ganska fort i den här bilen).

Yokohamadäcken är kanon :thumbsup: Känns att de är bredare och stabilare i stommen, det gav mer grepp och jag vågade hålla stumt under bron ett par gånger :o
160+ mätarfart precis i ingången under bron och jag märkte på hemvägen att mätaren stämmer ganska bra mot GPS med de större däcken, så 150 ärliga km/h borde det varit under broa :)

Bilskrället höll ihop både till, på och från banan denna gången också, enda "driftstörningen" var att det skvätte ut lite servoolja från behållaren.
Det var helt mitt eget fel eftersom jag inbillade mig att nivån var låg så jag fyllde på dagen innan.
Skulle ha låtit bli att fylla på mao... :thumbsup:
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Tillbaka från en dag på Kinnekulle med Sportvagnssällskapet i Jönköping! :)

Gick bra idag också, inte samma fart på banan pga regn nästan hela tiden. Men det var skoj ändå, man fick anpassa körstilen lite efter väglaget bara :mhihi:
Hade ett par spännande tillfällen under bron där det gick sidledes på fyran :o

Har en hel del vibrationer i bilen när man kommer upp i fart, typ 130-140. Skitskumt är det, har testat att ändra vinkeln på kardanstången ut från växellådan och då blev det lite bättre.
Känns som om hela bilen skakar, rattstången vibrerar utav bara den!
Kardanstången är balanserad och ska vara rak så vitt jag vet. Skulle kunna vara fälgarna, det är ju ingen centrering på navet i bak.
Jag tänkte testa att flytta runt fälgarna, om inte annat så kanske man känner om vibrationerna ändrar sig på nåt vis.
Anders Karlsson
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Karlsson skrev:

Gick bra idag också, inte samma fart på banan pga regn nästan hela tiden. Men det var skoj ändå, man fick anpassa körstilen lite efter väglaget bara :mhihi:
Hade ett par spännande tillfällen under bron där det gick sidledes på fyran :o

Har en hel del vibrationer i bilen när man kommer upp i fart, typ 130-140. Skitskumt är det, har testat att ändra vinkeln på kardanstången ut från växellådan och då blev det lite bättre.
Känns som om hela bilen skakar, rattstången vibrerar utav bara den!
Kardanstången är balanserad och ska vara rak så vitt jag vet. Skulle kunna vara fälgarna, det är ju ingen centrering på navet i bak.
Jag tänkte testa att flytta runt fälgarna, om inte annat så kanske man känner om vibrationerna ändrar sig på nåt vis.
Förstår att du har haft mycket glädje med mycket spänning.

Hade något liknande vibrationsbeskymmer på gamla 740:en. Testade olika lösningar, men visade sig att växellådsfästet/gummit hade blivit slitet, även om det inte sog ut som att det var slitet.
En balanseringsvikt släppte på min bakfälg i våras och hela bilen skakade sanslöst innan jag fann problemet.
Några tips :blush:
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag tror det har löst sig, hissade upp bilen på pallbockar och startade motorn på 4ans växel.
Kunde inte se nåt stort kast på kardan, däremot verkade bakhjulen vobbla lite i 50 km/h mätarfart.
I samma fart så vibrerar även rattstången lite grann.

Testade att skifta hjulen fram/bak och gav mig ut på en liten provtur, och nu verkar vibrationerna ha försvunnit nästan helt.
Drog upp bilen i ~160 och det var stor skillnad mot innan. Hoppas det bara är nåt knas med balanseringen eller så kanske fälgarna som satt fram är lite ovala eller nåt.

På lördag bär det av till Anderstorp, det ska tydligen vara nån test/träningsdag där med nån timme för allmän körning också.
Den banan är ju lite snabbare än Kinnekulle, så det vore ju bra om vibrationerna är borta då.
Anders Karlsson
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Jag ska till Anderstorp och leka lite fotograf på lördag, så då ses vi nog där :)
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Kul att prata lite Kezo! Du råkade inte ta några kort på Commodoren?

En liten film från lördagen.

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=JG1tKSIU ... e=youtu.be

Del 2

http://www.youtube.com/watch?v=KWEV3DyF ... e=youtu.be

Lite vibrationer finns kvar, men det är inte alls lika mycket som innan. Men nu börjar bromsskivorna bak ge upp, det pulserar i pedalen och låter lite illa när man bromsar hårt.
Får se om jag kan hitta några bättre begagnade ventilerade Admiralskivor, annars får jag leta reda på några andra skivor som passar med lite modifiering.
Jag tror inte de överlever Sviestad som det är nu, kanske att det går att putsa av dem i en svarv lite grann.
Anders Karlsson
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Detsamma! Tyvärr inga bilder alls på Commodoren, missade den helt och hållet :( Hade du kört driftingen däremot... ;)
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

När driftingförarna körde på södra slingan så körde vi andra på norra slingan, så det kanske inte var så konstigt att du missade mig :wink:

Sen vid strax efter 12 så släppte de på hela banan, då var det inte så många driftare ute vad jag kunde se.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ännu en banträff avklarad, denna gången var det Sviestad utanför Linköping med Opel Sport Club.

Först en liten filmsnutt där jag agerar rundningsmärke... :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=Xe59NWMT ... e=youtu.be

Jag körde inte så jättemycket, men det gick åt ungefär 30 liter bensin.
Efter lunch började det klonka och låta under bilen, en avgasupphängning hade gått av så första burken hänger lite på trekvart nu.
Lite dålig kvalité på gummiringarna till avgasupphängningen, de var nog bara 20 år gamla :thumbsdown:

:mhihi:

En annan grej som är lite irriterande är att växelspaken lossnar ibland. Den är liksom delad i två halvor och hålls ihop med ett låsclips, men det hoppar ur hela tiden. Verkar vara vibrationer och värme som gör att clipset lossnar.

Varmt blir det också under bilen, mattan på passagerarsidan har blivit deformerad av värmen från katalysatorn som sitter där 8)
Anders Karlsson
Skriv svar