Omega A - ersatt av en 945 GL

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Måste åka och visa upp min ratt där den är köpt... Lossar bitar och alla rynkor i lädret på utsidan själva kringlan är helt borta redan, vanlig avslappnad körning på kanske 2 mil så är handen helt svart av småbitar från ratten
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Konstaterar att iaf sommartid håller jag Rekord E högre som sladdarbil än Omega A, har provat hänga ut Rekord E på ställ i rondeller och jag upplever alltid Rekorden som en rätt snäll bil, man får ratta som ett tok men iaf jag har bra kontroll över bilen, men Omegan var HEMSK, kändes som att åka på sladd med en 740 GL med dåliga vinterdäck, hade INGEN styrsel över bakhjulen, visst är de ju kul att den är lättsladdad, men den ska ju gå kontrollera också, här måste det förbättras ORDENTLIGT så man kan åka brett med kontroll, ett stort måste är mer styrvinkel
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Konstaterat varför denna är så hemsk, och varför den beter sig ungefär tvärt emot vad alla sagt, när typ hälften av alla bussningar och leder i bilen är klappslut, så bakaxeln rent ut sagt vandrar, då förstår jag varför den beter sig skumt... få se vad SBP säger... lär inte bli bara en anmärkning.

På tal om SBP, fick några papper om att ja ska visa upp bilen lite tidigare...
Skulle köra dom dryga 2 milen in till närmsta samhälle och säga hej till lite bekanta, visa upp mig på nå företag, halvvägs dit passerar man en liten by, där ja förövrigt gick skola en gång i tiden... men iaf, där så lämpligt stod en vit skåpbil med två blåa saftblandare på taket, två konstaplar vinkade in mig till vägkanten och ja skull såklart blåsa å visa körkortet, sen till min förvåning så vart de flygande besiktning :P
Ni kan ju gissa hur de slutade med xenon på halvljus, böseblicken och ett avgassystem som nyligt valt att snudd på gå helt av :P

Japp! Ombes, och iom alla glapp som jag hittat så är de nog risk att denna bara lever några veckor till innan den skrotas
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Spara motorn...och växellåda... jag har hört att det passar in i ett utav dina vansinnesbygge om 4 veckor.. :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Martin Fåglefelt skrev:Spara motorn...och växellåda... jag har hört att det passar in i ett utav dina vansinnesbygge om 4 veckor.. :)
Blir det stort fail på besiktningen så kommer motorn att plockas ur, rivas och få en snabbgenomgång med lite nya tätningar, inslipning av ventiler, matchport bla, sen är de tänkt den ska planteras i kusins Rekord caravan, den som fick offra 2.2 till min numer sålda Rekord ´81a alltså, men jag kommer inte göra något med omegan så, utan den lämnar gården som den står, så får han riva och plocka bäst han vill :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det är nästan garanterat de två stora bussningarna vid trösklarna som gett upp, väldigt vanligt på Omega A.
De är nog inte så dyra, inte så svåra att byta heller. Enligt Haynes måste man släppa ner hela bakvagnsbryggan men det behövs inte.
Tillverka en kombinerad avdragare/inpressare av en grov gängstång och ett par stora brickor så går det bra att byta bussningarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Det är nästan garanterat de två stora bussningarna vid trösklarna som gett upp, väldigt vanligt på Omega A.
De är nog inte så dyra, inte så svåra att byta heller. Enligt Haynes måste man släppa ner hela bakvagnsbryggan men det behövs inte.
Tillverka en kombinerad avdragare/inpressare av en grov gängstång och ett par stora brickor så går det bra att byta bussningarna.
560:- styck tror ja dom låg på sist ja kika, sen så har jag inte möjlighet att plocka ner bakaxeln själv och göra de, utan är helt enkelt tvungen att lämna bort de, så då åker jag ju på rätt skaplig arbetskostnad också, plus att jag hört att vid fullt rattutslag, mest vid u sväng, så klonkar och knäpper de i framvagn, låter lite som de är en topplagring

Sen när man kan se bakaxeln vandra in och ut i hjulhusen, då tror jag de är mer än bussningarna vid trösklarna :P Men att dom är dåliga de vet jag
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bussningen till hela bakvagnsbryggan glappar ju flera centimeter :S den är RIKTIGT dålig, de här går ALDRIG, är seriöst inte ens lönt att försöka besikta den här, tanken läkte också såg ja, men de går då få tätt, läker vid givaren

Men som sagt, när man lyfter bryggan 4-5cm upp och ner, då är den FÖR dålig..

Tips på vad göra härnäst? Tattarlaga bakvagn, och isf hur? Eller är de lika bra att kursa iväg bilen som reservdelsbil till bättre behövande och glömma att man ägt den?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Rutlim eller PL400, kläm i några tuber i de trasiga bussningarna och hoppas att det håller en stund :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Kan sätta en riktigt stor bricka på skruven som håller bussningen också så rutlimmet sitter kvar.
Kan du lägga upp en bild så går det säkert att hitta på något :-)

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Kursar iväg den mot en skoter, fick nått sånt där återfall efter ett par vintrar utan, sen sitter jag och småkollar lite efter nån vettig 240/245, dom ska ju va rätt roliga på vintern, , kanske offrar nån vecka och överladdar eländet lite fort och enkelt, har en hel del godsaker över + en bekant har trycktätade gasare på lager, så borde ju gå få ihop nått enkelt rätt fort om man vill
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Håller på att förhandla om en ´90 Merca W124 200E, som är tämligen välskött, ljusår bättre än Omegan, och har gått betydligt mindre, även denna är solid svart, lär ju bli aningens dyrare, men å andra sidan är den ju aningens bättre också :) så då flyttar jag bara över de lilla roliga Omegan fått, dioder, extraljus osv osv, bara vi kommer överrens om prislappen :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Fixade iaf avgasystemet så det går leva med bilen sista tiden, har bara katten sen är de 2" med en stegmuff till 2½ och en sån där skithäftig japsburk med 4.5" utblås där längst bak, varför en sån? jo för den fanns över sen epatiden, nu fick jag en anledning att dels använda den, och sen blir jag av med den när bilen lämnar gården 8) går bilen tyst? NEJ! Låter den fränt när man varvar skiten ur den? Well, beror på, är man 16, så jo, annars har den lite väl mycket folkrace/epavrål, men men...
såg ju då ja monterade burken att det var inte direkt mycket strypning, de är bara ett konat rör som har MASSOR med hål i sig, och sen då någon form av dämpning runt, OM det nu är nått dämpmaterial i den, så blev inte så förvånad att den inte går tyst, men blev då av med resonansen i bilen iaf
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Iom Mercaaffär kan dröja ett par månader pga ägaren jobbar nere i Göteborg och bilen står i Boden, så löstes problemet "tills vidare"
Är de nu ni ska hemsöka mig och banka vett i mig?

... Ja köpte en 945 :roll: en snikig GL dessutom :roll:
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

B204T skrev: problem

hemsöka

banka

945
Jahadu! Nu vill vi se bilder på den. :mhihi:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Får den imorgon så då ska ja ta några förhoppningsvis dåliga bilder så eran syn inte blir förstörd :P

Var BERGIS på att de var en 116 hästare, iom de är en GL, men då bilen är en 91, så har dom visst inte B230F, utan FB tror ja den hette, och koll i papprena visade 130 hästar :) tack för de! och på dessa sitter det 531 topp och VX3 kam :) Nu ska jag bara ragga fram två uttjänta 15" hjul på 740/940 fälg och provburna, måste ju ta reda på om de är vanlig öppen diff eller slungdiff på den :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Den utlovade dåliga bilden på skåpet. Fattar inte varför det blir så FRUKTANSVÄRT dåliga bilder, brorsan har en liknande xperia som min, inte exakt samma, men de är identiska kameror, och han kunde ta grymma flygfoton med den när han flög över byn, och min ser de ut som att man försöker ta kort genom ett grummligt skithusfönster :S aja, är väll inte så mycket att göra åt

Men de där är ersättaren iaf, gått i Åre hela sitt liv, hos en elfirma, HELT rostfri, inte ens lacksläpp på bakluckan, finns lite lackskavanker bla på huven, men de skiter jag i. Fräsch invändigt förutom liten skada på förarstolen, just i sömmen, som nöts upp av elgubbarnas verktyg, men sitter överdragsklädsel både fram och bak, nött hål i mattan i skuffen då den varit fraktat kylskåp bla där. Annars helt, fint och fungerande. Full servicebok, nyss slagit om på 28000 mil, som sagt B230FB och M47 låda, längst bak i ledet sitter det en 1041 axel, dvs 1031 med slungdiff.

TYVÄRR är det som synes två bosch profi på den än, och bara plåtfälgar till den. Men ska börja bygga om fram i fronten så snart som möjligt, och letar Pentafälgar med lite kant, alt MIM Juventus eller liknande klassisk fälg som ingen ska ha längre :)

En fråga till andra som kört volvo, sitter original Volvo kassettspelare, jag har tom koden till den, men hur blir de när en modern stereo ska in, hur blir det med ramen runt stereon?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin Fåglefelt

B204T skrev:Bild
Den utlovade dåliga bilden på skåpet. Fattar inte varför det blir så FRUKTANSVÄRT dåliga bilder, brorsan har en liknande xperia som min, inte exakt samma, men de är identiska kameror, och han kunde ta grymma flygfoton med den när han flög över byn, och min ser de ut som att man försöker ta kort genom ett grummligt skithusfönster :S aja, är väll inte så mycket att göra åt

Men de där är ersättaren iaf, gått i Åre hela sitt liv, hos en elfirma, HELT rostfri, inte ens lacksläpp på bakluckan, finns lite lackskavanker bla på huven, men de skiter jag i. Fräsch invändigt förutom liten skada på förarstolen, just i sömmen, som nöts upp av elgubbarnas verktyg, men sitter överdragsklädsel både fram och bak, nött hål i mattan i skuffen då den varit fraktat kylskåp bla där. Annars helt, fint och fungerande. Full servicebok, nyss slagit om på 28000 mil, som sagt B230FB och M47 låda, längst bak i ledet sitter det en 1041 axel, dvs 1031 med slungdiff.

TYVÄRR är det som synes två bosch profi på den än, och bara plåtfälgar till den. Men ska börja bygga om fram i fronten så snart som möjligt, och letar Pentafälgar med lite kant, alt MIM Juventus eller liknande klassisk fälg som ingen ska ha längre :)

En fråga till andra som kört volvo, sitter original Volvo kassettspelare, jag har tom koden till den, men hur blir de när en modern stereo ska in, hur blir det med ramen runt stereon?
Du får köpa en ny "extra ram"...
Inget konstigare än så... de har de där du köper stereon...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Okej, hittade lite info på jag rullar, behöver visst en adapter till kablaget också, får promenera in på Volvo någon dag.

Men man måste ju jubla över åtkomligheten på allt, tex glödlampsbyten osv, och när man tex ska dra strömkabel till billjudet, finns flera fina genomföringar i torpedväggen färdiga :) Sånt gillas, nu återstår de ju att se hur många liter per mil den ska ha, säkert mer än 1 med min högerfot
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin Fåglefelt

B204T skrev:Okej, hittade lite info på jag rullar, behöver visst en adapter till kablaget också, får promenera in på Volvo någon dag.

Men man måste ju jubla över åtkomligheten på allt, tex glödlampsbyten osv, och när man tex ska dra strömkabel till billjudet, finns flera fina genomföringar i torpedväggen färdiga :) Sånt gillas, nu återstår de ju att se hur många liter per mil den ska ha, säkert mer än 1 med min högerfot
Den kabeln skarvar du ju lätt...

Biltema har en universal...
Har du problem, så säg mig vilka färger du har på de olika så plockar jag det ur huvudet. :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar