Opel Speedster 2,2 SC 2002

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Ser ju lovande ut! För det kan ju vara bra att få stopp på den rytande
orange tjuren ferdinand ibland oxå! :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Titta vad som dök upp idag.
Detta har varit något som jag mer eller mindre gett upp på att få tag i.
Skall åtgärda Opelns största brist.

Bild
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

ABS-styrenhet?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Karlsson skrev:ABS-styrenhet?
Enligt insider-info, så kan det nog vara det :roll:

Undra om det var den eller bilen han skulle polera m.a.p unika prylar? :wink:
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Karlsson skrev:ABS-styrenhet?
Jajjamensan!
I testerna när bilen var ny så gnälldes det på bullrighet, en viss opraktiskhet och märkliga bromsar.

Min teori är följande:
Lotus gjorde en rolig bil som hette Elise S1. Den skulle vara lätt så de skippade ABS.
Opel tyckte att det var en rolig bil och frågade: Kan inte ni göra en sådan till oss med? Fast lite kantigare och med ABS, eftersom våra förare mest består av gubbar i hatt.
Så Lotus gjorde det. Misstänker att det var fösta gången de arbetade med ABS så de använde en 2-kanalig styrenhet. Den funkade sådär.
Om man går från fullgas till tvärnit så tror styrenheten att det är is på vägen t.ex.
Efter detta så släppte Lotus sin nya Elise som hette S2. Nu var de ju experter på ABS så där använde de en 4-kanalig styrenhet. Den funkade mycket bättre.
Om man köper en ny sån där enhet måste den aktiveras på en auktoriserad Lotusverkstad. Det vimlar inte av dem i Sverige.
Så jag var tvungen att få tag i en begagnad. Det vimlar inte av dem i Europa. Folk kraschar sina Lotusar alldeles för sällan.
Men nu fick jag tag i en slutligen.
I sommar skall jag bromsa sent.....
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

:mhihi:

Klockren förklaring, jag förstår nu att jag måste köpa en hatt till nästa säsong.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Karlsson skrev::mhihi:

Klockren förklaring, jag förstår nu att jag måste köpa en hatt till nästa säsong.
Självklart måste du det. Det finns ju få bilar med lika generös hatthylla som Commodore Coupe.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

En sån här kanske?

Bild
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Idag har jag mekat.
Äkta Fredrikmek. Lugnt och försiktigt och inget avancerat.
Skruvade bort mitt "sportluftfilter"
Jag struntar i om det "ger snabba och riviga starter", så här tycker inte jag att det skall se ut i insugsröret.

Bild

Här har vi boven.
Bild

Och här kan vi jämföra med ett originalfilter.
Bild

Här ser vi även ett bekymmer som måste lösas i vinter. Den stora svarta lådan skall ner i det lilla hålet bakom expansionskärlet.
Funkar det med en kofot tror ni?
Bild

Här har vi en alternativ angreppsväg.
Bild

Hur jag än gör så måste jag flytta på ECU:n som jag har satt så fint på kupé-väggen.

PS. En poäng till alla under 40 som vet vad "snabba och riviga starter" kommer ifrån.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Jag har även mekat bilinredning för första gången i mitt liv.
Biljardrummet funkade perfekt.
Bild

Förarstolen har haft det här hålet i några år nu.
Irriterande.
Bild

Så jag har försiktigt slitit bort skinnet från skalet under dagen.
Värmepistol och känsliga fingertoppat och ren urkraft i en salig blandning.
Till slut så blev det så här i alla fall.
Bild

Skall byta ut tygkanterna mot Alcantara hade jag tänkt mig samt passa på att fylla ut stolen med lite extra stoppning i ryggstödet.
Undrar om jag någonsin kommer att få ihop det så det blir lika slätt och fint som från början?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

OneYet skrev:PS. En poäng till alla under 40 som vet vad "snabba och riviga starter" kommer ifrån.
snabbgashantag till moped från hobbex.. ;)


ja, jag har haft ett sånt!
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jakob skrev:
OneYet skrev:PS. En poäng till alla under 40 som vet vad "snabba och riviga starter" kommer ifrån.
snabbgashantag till moped från hobbex.. ;)


ja, jag har haft ett sånt!
Jag med, men det kom aldrig till användning tyvärr. :)

Fredrik, sportluftfiltret såg ju inte så gosigt ut. Verkar som om det kommer in mycket lort från hjulhuset där det sitter?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev:Jag har även mekat bilinredning för första gången i mitt liv.
Biljardrummet funkade perfekt.
Inredning. Har du biljardrum och plats över? Då kanske du har plats med ett snooker-bord? :wink: Har fastnat för denna sport och antagligen till för gubbar med hatt.

Kul att se att du är pågång med vinterns huvudaktiviteter och få bilen klar i tid till våren. Lycka till!
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Karlsson skrev: Sportluftfiltret såg ju inte så gosigt ut. Verkar som om det kommer in mycket lort från hjulhuset där det sitter?
Det sitter bakom gallret mellan dörren och hjulhuset.
Kanske inte helt optimalt med tanke på nedsmutsningsmöjligheter men där är det kallast luft. Det skall ju vara bra har jag hört.
Tycker dock att det borde filtrera bort betydligt mer än det har gjort.
Luften in i motorn måste väl vara REN?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Gunnar skrev:Inredning. Har du biljardrum och plats över? Då kanske du har plats med ett snooker-bord? :wink: Har fastnat för denna sport och antagligen till för gubbar med hatt.
Biljardrum har jag men plats över är det ont om. Det är trångt som det är att spela runt bordet.
Men det funkar om man vill och alla är välkomna på kaffe, garageträff och biljardspel.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Jakob skrev:
OneYet skrev:PS. En poäng till alla under 40 som vet vad "snabba och riviga starter" kommer ifrån.
snabbgashantag till moped från hobbex.. ;)


ja, jag har haft ett sånt!
En klar poäng till Jakob. Där blev jag imponerad. :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Julkoman satt hårt åt i år men till slut blev det lite garagetid.
Skruvat lite bromsar.
Allt det gamla lossnade och det nya passade. Vad mer kan man önska?

Här har vi skillnaden på skivorna. Det skiljer drygt ett kilo till de nyas fördel.
Bild

Gamla och ny oken. Här skilde det ett knappt kilo till det nya okets nackdel tyvärr....
Bild

Men så här mycket större är de nya beläggen. Det måste väl ge mer stoppkraft?
Bild
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Kul med mer bromskraft. :drive:
Ser att skivorna är 2-delade. Är skivornas mitt bestående av aluminium eller komposit?
Har du 1 eller 2 avluftningsnipplar på dessa broms-ok?

Kommer luften räcka till med orginal luftfilter till kompressorn, så effekten inte blir påverkad negativt?

Bara lite nyfiken på high-tech, då man inte kommit förbi 70:e talet ännu. Dock har Corvetten 4-kolvs ok fram och bak. Rätt bra för vara amerikansk med den bra årgången -69 :wink:
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Centrum av skivorna är aluminium.
Oken har två avluftningar. En på varje halva så att säga.
När det gäller luftreningen så hoppas jag kunna lösa det på
ett minst lika effektivt sätt som med sportluftfiltret.
Inte för att jag någonsin kommer att veta på riktigt då jag anser det vara fusk att räkna ut sådana här saker i förväg. (Det kan ju kanske bero på att jag är helt okunnig om HUR man skall räkna ut det iofs..... :wink: )

Jag har dock köpt på mig ett filter från SAAB 9000 som jag hoppas kunna få dit på ett bra sätt.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Lägesrapport:

* Fixa stoppningen i förarstolen. (får skavsår på ryggen efter en konbanedag)
* Byta ut de slitna tygbitarna på stolarna mot Alcantara eller nåt liknande.
"Stolen är på omklädning. Klar framöver."
* Göra en 2,5 tums 180 graders-böj till avgassystemet.
* Modifiera mitt originalluftfilter så jag kan slänga sportluftfiltret jag har haft i sommar.
"SAAB 9000 insugssystem är nästan på plats."
* Göra en manuell av/på-knapp till kylfläkten så att jag kan styra kylningen till CC-kylaren.
"Den här hade jag glömt bort. Dags att börja."
* Montera en ny bränslepump som har lite bättre flöde.
"Blir inte av i år. Pumpen jag hade köpt kunde inte skickas från England."
* Montera mina nya bromsar.
"Fixat och klart."

Nu skall jag jobba vidare.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Skriv svar