Fenmerca ´62 - Ännu ett avslutat kapitel
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Nä det är mer basic, vatten och en påse pulver från närmsta mataffär bara, just nu kör jag 3 liter vatten och 30 gram citronsyra, läste man skulle blanda ca 5 procent till att börja med, hur många procent jag har vet jag inte men jag hade två 30 grams påsar (finns att köpa upp till 20kg säck vet jag) så jag började med en, men reaktionen började då tämligen fort. Ska iväg strax och se hur det ser ut i baljan, och den ska upp en sväng för det blir en svart hinna, så man rekomenderas att gå över de man badar med stålborsten en gång per dag för att syran ska få ny rost att äta uppOneYet skrev:Är det sånt dära bad med ström och syra i alltså?B204T skrev:Hade en bild men photobucket valde att packa ihop och dra till nån varmare breddgrad, men i alla fulla fall så ligger slavcylindern och bubblar sig i syrabad
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76

Den skitiga stumma cylindern på plats i badet

Efter någon timme, bubblor syns men än "rent" vatten

Dag 2

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Ni får ursäkta korta tråkiga uppdateringar utan bilder men nu sitter slavcylindern ihop igen och är i skick som ny vars man än tittar, ny tätning, honad och helt rostfri vars man än tittar. Så imorgon monteras den och förhoppningsvis hinner jag med en liten provtur. 
Nästa vecka hade jag tänkt ta mig an golvet och börja riva fronten

Nästa vecka hade jag tänkt ta mig an golvet och börja riva fronten
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
har gått segt, då den står utomhus bland annat, men till slut så fick jag ihop så pass mycket slant att jag kunde köpa skärmen...

Skärmen lös, den var motvillig men jag vann! Fick banka skiten ur de som var kvar av lyktan för det gick inte få lös kablarna annat än skruva lös lyktan... Lite synd att lyktpottan var mos för den var ju såklart kärnfrisk... men som den är monterad så hoppas jag det sitter en i "nya" skärmen. Om inte så löser jag problemet då. Som synes så finns det lite jobb, ska byta en liten stump brevid huvlåset. Är rostigt längst ner men de kräver en hel del kapande så det får faktiskt vara tills vidare... Hoppas bilprovningen är snälla med mig

Jublade när jag såg de här, iom skärmen var rostig var jag bombsäker att de skulle vara bara pulver av tröskeln. Men nya skruvar till skärmen och slipa och nytt rostskydd så är det frid och fröjd här. Sitter som synes nån form av innerskärm där
Så nu är det bara invänta att få backa in mercan under tak och laga innerskärmen så pass tills vidare så nya skärmen passar, sen då den är på plats ska åbäket besiktas!

Skärmen lös, den var motvillig men jag vann! Fick banka skiten ur de som var kvar av lyktan för det gick inte få lös kablarna annat än skruva lös lyktan... Lite synd att lyktpottan var mos för den var ju såklart kärnfrisk... men som den är monterad så hoppas jag det sitter en i "nya" skärmen. Om inte så löser jag problemet då. Som synes så finns det lite jobb, ska byta en liten stump brevid huvlåset. Är rostigt längst ner men de kräver en hel del kapande så det får faktiskt vara tills vidare... Hoppas bilprovningen är snälla med mig

Jublade när jag såg de här, iom skärmen var rostig var jag bombsäker att de skulle vara bara pulver av tröskeln. Men nya skruvar till skärmen och slipa och nytt rostskydd så är det frid och fröjd här. Sitter som synes nån form av innerskärm där
Så nu är det bara invänta att få backa in mercan under tak och laga innerskärmen så pass tills vidare så nya skärmen passar, sen då den är på plats ska åbäket besiktas!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Eftersom skärmen inte var skickad så är jag utan sådan än, men nu står fenan under tak iaf. Har lagat de jag kan av skärminfästningen, har inte borrat något hål ännu då jag tänkt hänga dit skärmen för de, sen svetsar jag fast en mutter på baksidan. Dock så märks de ju tydligt att man håller på med sånt här på tok för sällan, gruvar mig för att laga rosten på skärmen för det kommer se ut som skit...

Inne i govärmen, fint när de spöregnar...

En liten meningslös mängd plåt bortkapad...

En kvart och många råttskitar senare så var de rakt och helt iaf, och faktiskt väldigt korrekt i formerna, vackert är det inte men de lär ju inte synas som tur är. La på lite grundfärg tills vidare. Svetsa gör jag alldeles för sällan, dock så märker jag att plåtslagartalangerna sitter i än iaf

Kikade in i skuffen, såg nått underligt innanför reservhjulet

Behöver som sagt en inredningsmakeover...

Inne i govärmen, fint när de spöregnar...

En liten meningslös mängd plåt bortkapad...

En kvart och många råttskitar senare så var de rakt och helt iaf, och faktiskt väldigt korrekt i formerna, vackert är det inte men de lär ju inte synas som tur är. La på lite grundfärg tills vidare. Svetsa gör jag alldeles för sällan, dock så märker jag att plåtslagartalangerna sitter i än iaf

Kikade in i skuffen, såg nått underligt innanför reservhjulet

Behöver som sagt en inredningsmakeover...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Puch MontanaOneYet skrev:Spanar nåt som ser ut som en Yamaha.![]()
Skönt att fått börja jobba med pärlan i alla fall va?

Ja, jo, lite blandade känslor faktiskt, roligt att de går framåt, men när de sölar så med skärmen och går så dåligt i övrigt eftersom jag håller på med sånt här alldeles för sällan så känns de lite sådär, är ju så mycket man vill också men eftersom man hela tiden måste sälja iväg skrot för att få råd med nått nytt så blir det lite jobbigt också, men vad ska man göra... Ge upp fanns inte på kartan iaf
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Men nu vet du nästa gång du ser en sån där att de är en Montana
Dakotan var visst vanligare här också, när jag var i den åldern var de ju nytt och hett med sånna där fjantiga eu-moppar, vi som var hårda körde Yamaha DT från tidigt 90-tal och Honda MT5, för vi dög minsann till att växla!
Min DT orkade burna på fyran 

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
-
- Styrelseledamot