Alpina B6 2,8 -86

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Alpina B6 2,8 -86

Inlägg av Neider »

Äntligen är den min :D :D :D :D

Ett av mina drömmprojek kommer stå i ett garage från och med Söndag.
Känns otroligt roligt.

Mycket att fixa men inget omöjligt, skall i stort sett bara byta motor och besiktigas. men allt skall vara original till att börja med sedan får jag upgradera och beställa delar från millway.se :lol:

Ca 260 HK duger bra i en E30 :D Dom säger att dessa bilar gärna vill åka på bredden genom kurvorna :lol:

Mer bilder kommer komma när jag fått hem den och tvättat av den.
Senast redigerad av 1 Neider, redigerad totalt 6 gånger.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

http://rides.webshots.com/photo/2099652 ... 8316fnYlHj

Hmm surt hotlinking verkar ej funka från denna sida med.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Alpina! :up:

Lycka till!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Daniel Magnusson skrev:Alpina! :up:

Lycka till!
Tackar hoppas jag kommer ut i sommar.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

WHAA!! Fatta va kul! Fantastiskt.
Glad för din skull att du hittat en sån! Ska bli kul att se.

:banana:
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Re: Alpina B6 2,8 -86

Inlägg av Samuel S »

Neider skrev: Mycket att fixa men inget omöjligt,

Ca 260 HK duger bra i en E30 :D
Ska du ha en 3.5:a i den då?
Är ju samma "bigblock" så det blir säkert bra :)

Vad är det som behövs fixas?
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Exakt en 3,5 blir det. Finns en här i stan till salu på rejsa, den har suttit i en B10 men är exakt samma.

Vet ej riktigt hur föra ägaren (Han är tyvärr död) hadde tänkt besiktiga denna utan rätt motor eftersom han tänkt bygga ett 9oohk monster med den 745 Turbomotorn som sitter i nu. men lika bra att byta till rätt grejer.

I övrigt så är det lite småfix med inredningen. men inget förstört eller så och instrumentbrädan är flockad :thumbsup:.

utsidan var det någe strul med passagerarlåset som är bortaget, en liten buckla på vänster framskärm, framspoilern är spruken längst ner vilket inte är en helt ovanlig sak eftersom dom är rätt låga :mhihi: och sedan det stora då, dom har lagat rost under baklukan och slipat ner allt så det krävs en ny lack där och när man ändå gör det kanske man skall lacka hela bilen men det kostar pengar jag ej har nu så får se hur jag skal lösa det problemet.

Men detta projekt får ta tid. fast skulle vara skönt att köra lite denna sommar :lol:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Söderblom
Megapostare!

Inlägg av Söderblom »

Grattis till inköpet!!

Lycka till!!
/David Söderblom
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Kul!
Berätta mer om den, hur långt har den gått t.ex?
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Ando skrev:Kul!
Berätta mer om den, hur långt har den gått t.ex?
Kommer nog skriva mer när jag väl fått hem den, har ej ens ett garage änu :D bara en tillfällig förvaringsplats. men mellan 15 000 - 15 999 skall den ha gått, men ingen motor då, men resten skall vara på plats förutom att jag får med en 5-6 kartonger med delar :lol:

Men käns skönt skönt när man meckar ihop den själv för man vet exakt hur allt fungerar och man kan bara skyla på sig själv när det blir fel :D

kollat runt på försäkringar också idag och blir ca 10000:- men avstäld vintern och sedan när allt är klart blir det antusiastförsäkring.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Kan berätta att denna bil ägdes av en jobbarkompis till mig 98-99 och jag fick en dag komma ner i garaget och titta på den och blev kär i den direkt, man bara kännde kraften och hans historier om hur brutal den är och skön att köra etsade sig fast.

För ca 2år sedan så satt vi en dag på jobbet och pratade om gammla bilar och vi kom ihåg denna och bestämmde oss för att leta up den och fann den i surahammar, jag vart nyfiken och ville se om den var till salu och ringde up killen och han pratade på om sitt Turboprojekt och vad han hadde för planer för den och den var absolut ej till salu.

Ett halvår senare läste vi i tidningen om en kille som döt i cancer och kännde igen namnet att det var han, man kännde sig lite ful när man diksuterade vad som skulle hända med bilen och känndes verkligen ej rätt att ringa hans sambo och fråga så lät det vara.

För några månader sedan blev suget stort igen efter en B6 och fanns några på blocket till salu men priserna är höga och pengarna för få så fick lägga ner det igen.

Men så dök denna bilen up på blocket och min jobbarkompis kännde igen den, jag ringde up han och han kände killen som döt lite på håll och hadde köp den av sambon men ej fixat mycket med den, så bara ringa banken och idag blev allt klart och hämtar den på Söndag och motorn veckan efter.

Ibland blir Bil livet ruskigt inveklat och roligt :lol:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Grattis. Hoppas du får ihop en kul bil.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

GRATTIS, där fick du tag i en goding. Meka ihop den noggrannt och du kommer att bli expert på Alpina framöver... PAX för första medåkningen! :D
Team RFC P1800 Streetdragstercruisergatbilsräserkonbanträff-bil
:jaaaa: Chevrolet V8 thunder!
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

RFC Roger skrev:GRATTIS, där fick du tag i en goding. Meka ihop den noggrannt och du kommer att bli expert på Alpina framöver... PAX för första medåkningen! :D

Haha bara jag slipper sitta i passagerarstolen ut i gröngräset igen :mhihi: :wink:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Neider skrev:Haha bara jag slipper sitta i passagerarstolen ut i gröngräset igen :mhihi: :wink:
Vi hade gräsligt kul på Malmby -06 :drive:
Team RFC P1800 Streetdragstercruisergatbilsräserkonbanträff-bil
:jaaaa: Chevrolet V8 thunder!
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Idag var jag och hämtade bilen äntligen :D och den står just nu på mitt jobb i väntan på ett meckgarage, är tyvärr ej det lättaste att finna men någon gång får man napp på alla förfrågningar man lagt ut.

Mer bilder får vänta tills jag börjar skruva, först skall man fundera ut vart man skall lägga alla prylar :lol:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

En liten updatering vore på sin plats.
Efter 2,5Mån tokletande har jag äntligen fått tag i ett garage,
Svindyrt men bra läge och 4 killar till hänger där varav 2 är där ofta så man har ett par till händer när man behöver hjälp.
Det stora pluset på detta garage är en kompresor modell STOR och rör dragna ut till varje plast, var på Jula och inhandlade Mutterdragare idag och det var otroligt enkelt att få bort fastrostade bultar.

Just nu står min bruks/lek bil i garaget och skall få nya Gula konis och Hr fjädrar, men så fort detta är klart kommer Alpinan på plats.

Bilder kommer senare.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Kul att du hittat ett garage. Att ha några hjälpande händer ibland kan va värt lite extra.
Nu hoppas vi få se lite byggbilder. :)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

I fredags kom äntligen Alpinan ner i Garaget.
Anledningen att det har dragit ut på tiden var att när jag monterade en av mina gula Konis i bruksbilen gick den sönder, så sända tillbax den och få hem den tog tid.

Men nu skall det meckas och bilder kommer. :D
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
erre
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av erre »

Hej, vad jag kan förstå så är du västeråsare? Jag tror t om att jag har åkt i din Alpina för många år sedan. Om det nu är samma, så tyckte jag den var riktigt grym då!! Minns hur det motorljudet ekade nåt otroligt mellan husen nere på stan, :evil:

Skulle vara kul att kolla till den när jag är i v-ås nästa vecka... skulle det passa??
Erik Egnesund, Mariestad.
Skriv svar