Jag har Ate superblue i Rekorden, har väl inget att säga om vätskan egentligen. Den är säkert bra.
Tyvärr märker jag inte hur bra den är eftersom mina bromsar alltid blir stumma och fina när man luftar systemet (dubbla huvudcylindrar, bromsvåg) men sen när man kör så blir pedalen svampig på första trycket.
Pumpar jag till en gång och sen trycker till rejält direkt efter så tar det som det ska.
Har luftat efter konstens alla regler, med backventiler och hela köret, men det är fortfarande samma skumma fel.
Funderar på om jag har flex på nåt mer ställe än torpeden, okfästena bak skulle kunna flexa lite kanske. Annars kan det vara nåt knas med handbromscylindern, finns ju tydligen nån backventil man kan sätta dit?
Allt är nytt eller renoverat, teflonslangar, nya rör mm mm.
Bromsvätska
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Superpostare!
Vad har du för ok?Karlsson skrev:Jag har Ate superblue i Rekorden, har väl inget att säga om vätskan egentligen. Den är säkert bra.
Tyvärr märker jag inte hur bra den är eftersom mina bromsar alltid blir stumma och fina när man luftar systemet (dubbla huvudcylindrar, bromsvåg) men sen när man kör så blir pedalen svampig på första trycket.
Pumpar jag till en gång och sen trycker till rejält direkt efter så tar det som det ska.
Har luftat efter konstens alla regler, med backventiler och hela köret, men det är fortfarande samma skumma fel.
Funderar på om jag har flex på nåt mer ställe än torpeden, okfästena bak skulle kunna flexa lite kanske. Annars kan det vara nåt knas med handbromscylindern, finns ju tydligen nån backventil man kan sätta dit?
Allt är nytt eller renoverat, teflonslangar, nya rör mm mm.
På bl.a. mina porscheok så finns en nippel på "insidan" som man också måste lufta ur. Utan det så får man det beteende du beskriver.
Porsche 944 S2 -90
Fram har jag Volvo 240 fyrkolvs Girling, bak sitter det Mercedes 2 kolvs.
Gjutjärnsok allihop, skaffade skrotok och bytte in mot renoverade.
Iofs är det några år sen, kan vara så att packningarna torkat lite under tiden jag haft oken liggande utan olja i?
Får väl renovera dem själv i vinter isåfall, inga dyra grejer.
Gjutjärnsok allihop, skaffade skrotok och bytte in mot renoverade.
Iofs är det några år sen, kan vara så att packningarna torkat lite under tiden jag haft oken liggande utan olja i?
Får väl renovera dem själv i vinter isåfall, inga dyra grejer.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kom och tänka på detta, vad innebär våt resp torr kokpunkt?Samuel Lindkvist skrev:Bromsvätska för en standardbil har många krav på sig. Den ska hålla länge. Inte dra åt sig funkt blablabla....
En racingvätska ska bara va bra på i stort sett en sak. Tåla värme. Då försvinner de övriga egenskaperna som ett brev på posten.
Det intressanta är inte bara torr kokpunkt utan även våt.
Ate tycker jag har funkat bra för dom pengarna. Dessutom är den blå så när man byter som du nu ska göra ser man när man pumpat hela rören bakåt vilket sparar både tid olja och gissningar. 2:a gången blir det värre. Men då kan man ju hälla i en annan färg.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Styrelseledamot
Jag TROR det är som att säga ny eller gammal(med fukt i sig=våt??) men kan va helt ute och cyklaERnsT skrev:Kom och tänka på detta, vad innebär våt resp torr kokpunkt?Samuel Lindkvist skrev:Bromsvätska för en standardbil har många krav på sig. Den ska hålla länge. Inte dra åt sig funkt blablabla....
En racingvätska ska bara va bra på i stort sett en sak. Tåla värme. Då försvinner de övriga egenskaperna som ett brev på posten.
Det intressanta är inte bara torr kokpunkt utan även våt.
Ate tycker jag har funkat bra för dom pengarna. Dessutom är den blå så när man byter som du nu ska göra ser man när man pumpat hela rören bakåt vilket sparar både tid olja och gissningar. 2:a gången blir det värre. Men då kan man ju hälla i en annan färg.

CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Nä, du är inte ute och cyklar...här är en annan tråd som beskriver det lite mer
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2432
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2432